Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Har man en vård som klarar normalkraven kan man hantera smärre infektionsutbrott med något tillskott av beredskapsplanering. För något som är 10 ggr värre kan ev. tvångsvaccinering vara ett inslag, jag tvivlar iofs att man behöver tillgripa våld i den situationen.
Som mest orsakade Covid 2020 drygt dubbel beläggning på IVA jämfört med snittet 2019. Det går naturligtvis att dimensionera för detta om det finns pengar, personal och lokaler mm.

Tycker du att det är ”ett smärre infektionsutbrott” vi sett?

Tio ggr värre tror jag inte det varit, men det beror kanske på hur man jämför. Menar du 10x normalläge eller 10x covid?

Våld är väldigt främmande att tillgripa i Sverige och andra demokratier, om ens några länder. Konsekvenser däremot har införts i bland annat Italien och Tyskland för ovaccinerade.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det tror jag nog inte. Statistiskt sätt skulle 10 st av mina närmast anhöriga stryka med innan vaccinet framställts.
Hur räknar du då?
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå. Jag gick tillbaka till ursprungsordväxlingen för att kolla om jag missat något, vilket är lätt hänt med så många anlägg i så många trådar om samma sak. Men inte.
Så min uppfattning att smittspridningsmörkertalet är stort, kvarstår. Min egen tanke, är att de vaccinerade nu helt släppt allt vad försiktighet heter och därför sprider smitta mer än någonsin.

Staffans
Ja, smittspridningen lär ju öka, men den är inte något stort problem längre. Och problemet minskar ytterligare dag för dag efterhand som allt fler vaccineras.

Väldigt tråkigt för de som inte har möjlighet att vaccinera sig av hälsoskäl, men man kan ju inte stänga ner samhället för det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Har man en vård som klarar normalkraven kan man hantera smärre infektionsutbrott med något tillskott av beredskapsplanering. För något som är 10 ggr värre kan ev. tvångsvaccinering vara ett inslag, jag tvivlar iofs att man behöver tillgripa våld i den situationen.
Då kommer ju frågan vad normalkraven är och det varierar säkert från person till person. Det varierar också inom område för område hur bra/dåligt det är.
Bara för skojs skull, hur mycket mer skulle du själv vara beredd att betala i skatt för att uppnå normalkraven?
1 kr mer per 100-lapp, 5 kr? 10 kr?
Idag ligger regionskatterna i Sverige omkring 11-12% och det ska täcka vård och kollektivtrafik.
För att få en historisk koppling så låg dåvarande landstingsskatten runt år 2000 cirka 2%-enheter lägre och för 50 år sen ytterligare något lägre. Vården har helt enkelt blivit dyrare.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Som mest orsakade Covid 2020 drygt dubbel beläggning på IVA jämfört med snittet 2019. Det går naturligtvis att dimensionera för detta om det finns pengar, personal och lokaler mm.

Tycker du att det är ”ett smärre infektionsutbrott” vi sett?

Tio ggr värre tror jag inte det varit, men det beror kanske på hur man jämför. Menar du 10x normalläge eller 10x covid?

Våld är väldigt främmande att tillgripa i Sverige och andra demokratier, om ens några länder. Konsekvenser däremot har införts i bland annat Italien och Tyskland för ovaccinerade.
Jag tycker att nuvarande epidemi borde kunna hanteras i sjukvården.
10xCovid19.
Om du inte har märkt det så balanserar mångas åsikter på gränsen till tvång redan nu.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Då kommer ju frågan vad normalkraven är och det varierar säkert från person till person. Det varierar också inom område för område hur bra/dåligt det är.
Bara för skojs skull, hur mycket mer skulle du själv vara beredd att betala i skatt för att uppnå normalkraven?
1 kr mer per 100-lapp, 5 kr? 10 kr?
Idag ligger regionskatterna i Sverige omkring 11-12% och det ska täcka vård och kollektivtrafik.
För att få en historisk koppling så låg dåvarande landstingsskatten runt år 2000 cirka 2%-enheter lägre och för 50 år sen ytterligare något lägre. Vården har helt enkelt blivit dyrare.
Det går säkert att effektivisera men framför allt skulle våra skattepengar disponeras på ett annat sätt.
Nej, jag är inte villig att lägga en spänn till i skattekistan.
 
P Pin skrev:
Hur räknar du då?
Hej matematik.
 
F
M mickef skrev:
Jag tycker att nuvarande epidemi borde kunna hanteras i sjukvården.
10xCovid19.
Om du inte har märkt det så balanserar mångas åsikter på gränsen till tvång redan nu.
Om du funderar lite längre och tänker innan du skriver så har epedemin hittils hanterats helt av sjukvården. Sjuka har inte vårdats nån annan stans än av sjukvården. Du kanske är är medveten om att operationsköer var ett reellt faktum redan innan epedemin och att det förekom ytterst tveksam vård av Covidsjuka med extremt bräcklig hälsa i början av pandemin.

Så hur tycker du att det går så här långt? Det borde vara rätt lätt att svara på med tanke på att det har pågått i 1,5 år nu.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
M mickef skrev:
Det går säkert att effektivisera men framför allt skulle våra skattepengar disponeras på ett annat sätt.
Nej, jag är inte villig att lägga en spänn till i skattekistan.
Men du är inte vaccinerad heller antar jag? Är du beredd att ge din plats till nån som då istället har dragit sitt strå till stacken och gjort det som är bäst för skattekistan, nämligen att vaccinera sig?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag tycker att nuvarande epidemi borde kunna hanteras i sjukvården.
10xCovid19.
Om du inte har märkt det så balanserar mångas åsikter på gränsen till tvång redan nu.
Tja, kan inte nuvarande pandemi hanteras då, med vissa prioriteringar?
10x mer än dubbla normalläget alltså över 20x normalläget är inte rimligt att dimensionera för. Hade det varit lokalt och inte en pandemi skulle vi kunnat skicka patienter till andra länder om vi avtalat det som beredskap.

Men du verkar tycka att stor kapacitet på IVA är viktigare än att vaccinera för att slippa hamna där?

Nej jag ser ingen som är på gränsen till tvång, men flera som föredrar konsekvenser för ovaccinerade i stället för konsekvenser för samtliga. Det kanske gör mig till en av dessa borderline tvångsivrare?
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Hej matematik.
Ja plus minus och procent är troligen vad som behövs. Kan du redogöra för hur du kom fram till svaret, och inte bara ange siffran i ditt svar? Det är vad barnen lär sig i fjärde klass nuförtiden.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu är det inte bara pmd som resonerade så. Ryggradsreflexen från regionen var också att de döda äldre inte var fullvaccinerade. Det var först när släkten av de avlidna började bestrida den uppgiften att man ändra de det något till att man inte visste om de var vaccinerade men att släkten påstod att de var vaccinerade. Sedan även smittspårningsresultaten vara en ryggradsreflex att det måste vara en ovaccinerat, och då letar man efter en sån.
De äldre och medarbetare på äldreboenden var det första som vaccinerades i Sverige, så om vaccinet minskar i effektivitet, får man hålla stenkoll på just dom som fick vaccinet först.
Även om FHM och regionerna tycker att de behövs fler som vaccinerar sig, är det ju fortfarande en positiv trend där vaccineringsgraden ökar för varje dag.
Vaccinets verkningsgrad hos de äldre har däremot en negativ trend. Den blir sämre och sämre hela tiden. Så om det nu plötsligt dör en del äldre på äldreboenden, borde den rimliga hypotesen vara att det beror på en minskad skyddseffekt av vaccinet istället för att det beror på en ökad vaccinationsgrad under befolkningen.
Jag tycker du drar en massa förhastade slutsatser. Eller har du insyn i Norrbottens smittskyddsläkares arbete och deras smittspårares arbete?

Alltså vet du att orsaken till att smittskyddsläkaren först sa att det var ovaccinerade var en ryggradsreflex och att det inte berodde på att han hade fått felaktig information?
Ska vi prata ryggradsreflexer så verkar det för mig som att du har någon ryggradsreflex att alltid tycka att det har gjorts något fel i regionens arbete. Inte så konstigt med dina erfarenheter av vården men dock.

Vem har påstått att ökad vaccinationsgrad i samhället skulle orsaka att det dör folk på äldreboendena?

Hålla stenkoll på hur det går på äldreboendena är väl just vad som sker i regionerna och på Fohm.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Har man en vård som klarar normalkraven kan man hantera smärre infektionsutbrott med något tillskott av beredskapsplanering.
Ja, man hanterar säsongsinfluensa, RS-virus osv. varje år det är ett väl ungefär vad som är ett smärre infektionsutbrott.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
F
V växelventil skrev:
Så du menar på allvar att dom som dör i covid 19 som är fullvavaccinerade ska det vara något fel på vaccinet :surprised:
Nej det menar jag inte, lös igen och gör ett försök att förstå vad jag skriver. Ett tips kan vara att fundera på om det eventuellt kan finnas nån koppling till att 8sr dör på samma boende och om det kan finnas nån gemensam nämnare i tex vaccinationen av dessa. Man måste tydligen skriva ut allt i total klartext, jag är van vid att vuxna människor har förmågan att dra realistiska slutsatser men det var tydligen ganska fel.
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker du drar en massa förhastade slutsatser. Eller har du insyn i Norrbottens smittskyddsläkares arbete och deras smittspårares arbete?

Alltså vet du att orsaken till att smittskyddsläkaren först sa att det var ovaccinerade var en ryggradsreflex och att det inte berodde på att han hade fått felaktig information?
Ska vi prata ryggradsreflexer så verkar det för mig som att du har någon ryggradsreflex att alltid tycka att det har gjorts något fel i regionens arbete. Inte så konstigt med dina erfarenheter av vården men dock.

Vem har påstått att ökad vaccinationsgrad i samhället skulle orsaka att det dör folk på äldreboendena?

Hålla stenkoll på hur det går på äldreboendena är väl just vad som sker i regionerna och på Fohm.
Jag har själv ingen insyn, men om jag kommer ihåg rätt, var det en släkting till en av de döda i det äldreboende som postade om det för några dagar sedan. Kunde dock inte hitta inlägget när jag sökte efter det.
Skulle vara bra med lite mer insiderinfo därifrån

BirgitS BirgitS skrev:
Vem har påstått att ökad vaccinationsgrad i samhället skulle orsaka att det dör folk på äldreboendena?
Om man tittar på trender, då finns det några trender i samhället just nu
1. Vaccinationsgraden ökar, så antalet ovaccinerade minskar
2. Effektiviteten av vaccinet minskar med tiden
3. Folk reser mer och samlas mer
4. Det blir höst/vinter
Den första punkten gör ju att ovaccinerade smittar färre nya, den andra punkten gör att vaccinerade smittar fler och de övriga 2 punkter borde gälla för alla och borde innebära en ökad smittspridning. Men det är enklare för fullvaccinerade att åka utomlands än för ovaccinerade, så vaccinerade borde vara överrepresenterat i utlandssemesterresor.

Nu ser man att antalet coviddödsfall på äldreboenden ökar igen, då är det en märklig slutsats att det beror på ovaccinerade som tar in smittan. eftersom det finns färre ovaccinerade nu än för några veckor sedan, borde det snarare resultera in att antal coviddödsfall på äldreboenden minskar.
Då är en rimlig hypotes att den minskade effektiviteten av vaccinet nu gör att folk på äldreboenden smittas mer. Om det då var en ovaccinerad eller en vaccinerad person är kanske inte det viktiga. Det viktiga är att vaccinskyddet minskar
 
  • Gilla
HåkanM676
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.