Massa kommentarer, någon som blandar in servisventil å därför inte vet vad den talar om.

Är redan en gammal standard som konsolen följer, ingen standard ändring i måtten. Så konsolen tillför ingen funktionshöjning. Bara design (å girigonomi (vars motsats är ekonomi). Kapitalistiskt höjer jag fastighetensvärde vare sig jag vill eller ej...) Ventiler finns innan å efter vattenmätaren. Som sagt stänger de av i gatan oavsett, varför inga ventiler egentligen behövs. Men många servisventiler är igen-korriderade, så de ej kan stängas av. Då lägger man ist ansvaret för sitt servisventil underhåll på fastighetsägaren. (Är en ny sådan från kommuns rör till min fastighet sedan några år om det är av intresse).

Måste ha vattnet igång så jag gör vad de kräver. Men handlar inte om det, utan om vad de kan kräva. Handlar om rättigheter å skyldigheter OM vi lever i en rättsstat. Så vill bevandra mig i juridiken å hur andra kommuner gjort.

Fått allt nytt nu till låg kostnad då jag brukar kunna lösa det själv. Så jag hänger med i allt som händer, från teori till empiri. Samt lever ekonomisk, dvs hushåller med de ändliga resurserna vilket alla är då de syntetiska molekylerna gör allt ändligt.

Tacksam för all relevant input!!!

Ps. Har installerat allt nytt. Bilat upp golvet likaså. Så klart praktiskt. Ds.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
T
P PeterNacka skrev:
Måste ha vattnet igång så jag gör vad de kräver. Men handlar inte om det, utan om vad de kan kräva. Handlar om rättigheter å skyldigheter OM vi lever i en rättsstat. Så vill bevandra mig i juridiken å hur andra kommuner gjort.
Du kan ju börja med att läsa avtalsvillkoren för den tjänst du har köpt.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Claes Sörmland
P PeterNacka skrev:
Måste ha vattnet igång så jag gör vad de kräver. Men handlar inte om det, utan om vad de kan kräva. Handlar om rättigheter å skyldigheter OM vi lever i en rättsstat. Så vill bevandra mig i juridiken å hur andra kommuner gjort.
Juridiken:

Det är lagen om allmänna vattentjänster som är grundbulten. Du är alltså ingen kund utan en fastighetsägare i ett verksamhetsområde. Ingen tjänst har således köpts i formell mening. Lagtexten:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

Till detta kommer ett beslut som har tagits politiskt i kommunfullmäktige. Det gäller ABVA, Allmänna bestämmelser VA. Där beslutar politikerna bestämmelserna för att använda bruka den kommunala anläggningen. Troligen har din kommun lagt in en skrivelse om vissa krav på vattenmätarplatsen. Texten är ofta av allmän karaktär från ett templat som har utformats av Svenskt vatten och den får man sen tolka.

I min kommun hade någon mindre begåvad tjänsteman klistrat in en illustration utan källhänvisning i ABVA och politikerna hade tagit denna version utan frågor. Utifrån den bilden så tolkade tjänstemännen att en viss typ av konsol krävdes. Men det var bara något som de rent drog ur röven för att de var vana vid sådana konsoler.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Kan någon lägga upp bilder eller länkar till gamla konsoler respektive nya som det sägs behövas för digitala mätare. Är inte bekant med att det behövs en ny sorts konsol för digitalt. Men klart intressant vad skillnaden ligger. I åtanke på framtiden med övergång till digital mätning, kommer då att krävas av fastighetsägaren att bygga om med en ny konsol. Guldgruva för rörfirmorna då.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Ingen har väl sagt att det behövs en ny sorts konsol? Bara att det behövs en konsol.
 
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Kan någon lägga upp bilder eller länkar till gamla konsoler respektive nya som det sägs behövas för digitala mätare. Är inte bekant med att det behövs en ny sorts konsol för digitalt. Men klart intressant vad skillnaden ligger. I åtanke på framtiden med övergång till digital mätning, kommer då att krävas av fastighetsägaren att bygga om med en ny konsol. Guldgruva för rörfirmorna då.
I mitt fall så hade rörmokaren 2005 installerat konsoler med krampor kring rören. Sådana här:

Metallkonsol med krampor för rörinstallation, galvaniserad finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När tjänstemännen 13 år senare bestämde sig för att ändra sin tolkning av kommunens ABVA så kände de att konsolen skulle se ut så här:

Metallkonsol med krampor och gängade mässingskopplingar för rörinstallation.

Jag frågade efter en teknisk spec på konsolen men det kunde tjänstemännen inte ge. Men den skulle se ut som den andra bilden, det var de säkra på. De t o m gav mig en sådan konsol. Den skruvade jag senare upp på väggen.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Fick lite uppfattning om att det ev skulle vara en annan typ, men vid eftertanke så är nog en ny typ anpassad till befintliga konsoler. Det är ett måste idag med konsol, bra för fastighetsägaren med då allt sitter fast och inte hänger i några rör i luften som en del gör. på ¨en del ställen.
 
T tanaris skrev:
Du kan ju börja med att läsa avtalsvillkoren för den tjänst du har köpt.
Står inget om detta i avtalet. De har inget lagstöd. Diskuterat med dem och de hänvisar till sina egna förtydlingar av Lagen om allmänna vattentjänster i en kommunal skrivelse. Den är ny å finns inte med i mitt avtal om kommunalt VA.
 
J jonaserik skrev:
Fick lite uppfattning om att det ev skulle vara en annan typ, men vid eftertanke så är nog en ny typ anpassad till befintliga konsoler. Det är ett måste idag med konsol, bra för fastighetsägaren med då allt sitter fast och inte hänger i några rör i luften som en del gör. på ¨en del ställen.
De fastigheter jag ägt å sett VVS anläggningen på har aldrig hängt i luften. Finns kanske de oxå. Men är VA huvudmannens ansvar att inte skada fastighetsägarens egendom. Så de skickar ner ansvaret på någon som inte har bemyndigandet.

Så kräva något som redan finns men i äldre version med samma standard, har de lagstöd för det, var min tanke i min tråd. Har de ej på befintliga anläggningar. Nya kan de sätta en annan standard på. Om någon undrar.
 
OM jag inte missförstår så finns en mätarkonsol, är den som Claes nr 2 är så är det en standardmodell i dagens läge och godkänd. En bild på din plats är nog ett måste för fortsätta få tips här.
 
Claes Sörmland
P PeterNacka skrev:
Så kräva något som redan finns men i äldre version med samma standard, har de lagstöd för det, var min tanke i min tråd. Har de ej på befintliga anläggningar. Nya kan de sätta en annan standard på. Om någon undrar.
Nja, det är en fråga om tolkning av lagen om allmänna vattentjänster. 21 § punkt 2 lägger ett ganska brett krav på fastighetsägaren att använda den allmänna VA-anläggningen på ett sånt sätt att han inte hindrar huvudmannens drift av den:

Text från lagstiftning om användning av allmän va-anläggning från paragraf 21 §.

Troligen finns det något vad gäller din vattenmätarplats som hindrar driften, t ex att en upphandlad entreprenör med lågkompetent personal snabbt och via standardiserade moment ska kunna installera/byta vattenmätaren.

Men jag håller med om att det hade varit juridiskt snyggare om ansvariga politiker hade tagit explicita beslut via kommunens ABVA om att varje vattenmätarplats ska utrustas med en viss typ av vattenmätarkonsol (med angiven standard) och att detta inte smygs igenom av tjänstemännen utan ordentligt lagstöd. Men de är väl vana vid att göra lite som de vill utan jobbig politisk inblandning. Snyggt hade ju också varit om man gett fastighetsägarna 5 års genomförandetid efter beslutet och hade kommunicerat det väl.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag skulle faktiskt tro att signalen kommer igenom, jag har lite wmbus sensorer hemma. Jag får prova helt enkelt.
Grillfolie ca 5 varv stoppade framgångsrikt signalen trots att det fanns lite glipor. Så jag gissar att frekvensen är för låg för att ta sig igenom de glipor som finns. Jag trodde fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vet du vad de olika mätarna kostar? Vet du vad det kostar att ha personal som kan läsa av de mekaniska mätarna på plats hos folk som inte är hemma dagtid jämfört med att läsa av på distans utan kundens medverkan?




Ja, tycker man att kommunalskatten ska gå till kommunens jurister så låter det som en bra idé.
Mätarna kostar samma som de gamla mekaniska, dvs att kunna läsa av på distans är mkt kostnadseffektivt, då investeringen inte är högre än för en mekanisk. De nya mätarna kan dessutom enkelt detektera abnormala flöden e.g läckage och då varna.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Att som vissa föreslår anmäla bortproppning av vattnet är inte så enkelt. Ligger fastigheten inom beslutat verksamhetsområde så kommer ingen proppning att ske då det reglerar vilka tjänster som VA-huvudmannen ska leverera. Man kan i rent protest sluta använda vattnet men dom fasta kostnaderna kommer likväl ligga kvar.
Gällande uppkopplade/fjärravlästa vattenmätare så finns det absolut för och nackdelar med dessa och fördelarna överväger nackdelarna.
  • Betalar endast för det vatten som faktiskt förbrukats (Vid manuell avläsning så sätts en beräknad förbrukning som ligger kvar tills nästa manuella avläsning skickas in till VA-huvudmannen)
  • Det går att få varningar om mätaren riskerar att frysa, onormala förbrukningar, torrställd mätare mm.
  • VA-huvudmannen får statistik på faktiska förbrukningar inom områden vilket gör att eventuell läcksökning underlättas.
  • Avläsningen sker automatiskt, inte manuellt via exempelvis avläsningskort, är en stor andel som inte läser av mätaren minst 1 gång per år.
  • mm
Sett till livslängden på mätarna så får en vanlig villamätare sitta uppe max i 10-år innan dessa ska bytas, vissa kommuner byter innandömet på mätaren, kalibrerar och monterar ut dessa igen. Men vanligast är att dom gamla kasseras och nya monteras upp.
Uppkopplade mätare är dyrare än dom vanliga traditionella men sett till helheten och vinsten för båda abonnent och VA-huvudman så går det att räkna hem.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ponera att dessa mätare hade kunnat lyssna och registrera akustiskt brus i ledningsnätet och därmed hittat dolda läckor som annars försvunnit i trasiga skarvar och fjärrvärmedräneringar, hade det då varit en samhällsekonomisk vinst?
1 m3 vatten kostar runt 4 kr för ett vattenverk att producera/leverera.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns naturligtvis inga samhällsekonomiska vinster i de massiva byten av vattenmätarteknik, detta är en ren tekniktrend som har slagit rot hos tjänstemännen hos vattenleverantörerna. De åker på små möten med varandra och så sprider sig trenden. Det är en sorts digitaliseringssjuka som passar den okunniga tjänstemannaklassen så bra. Några tjänstemän på varje kommun kan dessutom gör karriär på att projektleda vattenmätarbytet och lagom till kostnaden kommer för kalaset så har de bytt jobb och lämnat bajsmackan till VA-kollektivet och de suckande politikerna.

Det hela säljs däremot in som en besparing och inte minst manuell hantering av alla som inte lämnar uppgift om sin förbrukning kan nog med rätta sägas vara kostnadsdrivande på det lokala kontoret. Men det elände sånt här orsakar och de tusentals kr och all tid som som var och varannan fastighetsägare måste lägga på att uppdatera sin vattenmätarplats räknar man inte med. Inte heller andra indirekta kostnader. I min kommun behövde närmare 10% av alla servisventiler grävas upp eftersom de inte fungerade när kommunen ville att folk skulle uppdatera sina vattenmätarplatser. Kostnaden skickades i tysthet vidare till VA-kollektivet. Som om vi inte redan har Sveriges dyraste vatten, typ.

Men det går tyvärr inte att vinna. Vår förvaltningsjuridik ser ut så att tjänstemannaklassen förväntas vara god och upplyst. Det finns inget skydd mot inkompetens och opportunister. Så installera konsolen och gå vidare i livet. Rösta på den andra sidan i nästa kommunalval och hoppas på att förändringen leder till att relationen med tjänstemännen blir svagare. Inget är sämre än politik och förvaltning som har vuxit ihop i en kommun, det är så bekvämlighetskorruptionen tar över: Om jag inte ifrågasätter dig så ifrågasätter du inte mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.