Går du inte bar in på mina sidor på verisure, och under "gör det själv" väljer att avintallera komponenterna i ditt gamla hus? Kan vara bra att någon är hemma och dörren öppen för säkerhet skull.
 
Mitt nuvarande old-school lås har gett upp och jag behöver införskaffa nytt. Har planer på att byta både ytterdörr och lås framöver, men just nu är det inte läge att byta ytterdörr.
Känner dock att det känns onödigt att köpa ett nytt temporärt lås för att sedan uppgradera till ett Yale Doorman L3.

Nu min fråga, om jag monterar ett L3 lås på min nuvarande dörr, kan jag då flytta det vid ett senare tillfälle till min nya dörr då jag väljer att köpa ny?
Är det något steg i installationen jag bör undvika eller tänka på för att underlätta demontering senare?

Tanken är väl att byta dörren nästa sommar, men med alla pågående projekt så kan det säkert dröja 2-3 år :sweat::crysmile:

(Ledsen om det är galen tråd för denna fråga, försökte söka men var svårt att hitta ”rätt” bland alla trådar)
 
Bara flytta över.
 
  • Gilla
mamawi och 1 till
  • Laddar…
Bara att flytta förutsatt att du inte monterar säkerhetsskruven på insidan utan använder de vanliga skruvarna..
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
M mikaeloden skrev:
Mitt nuvarande old-school lås har gett upp och jag behöver införskaffa nytt. Har planer på att byta både ytterdörr och lås framöver, men just nu är det inte läge att byta ytterdörr.
Känner dock att det känns onödigt att köpa ett nytt temporärt lås för att sedan uppgradera till ett Yale Doorman L3.

Nu min fråga, om jag monterar ett L3 lås på min nuvarande dörr, kan jag då flytta det vid ett senare tillfälle till min nya dörr då jag väljer att köpa ny?
Är det något steg i installationen jag bör undvika eller tänka på för att underlätta demontering senare?

Tanken är väl att byta dörren nästa sommar, men med alla pågående projekt så kan det säkert dröja 2-3 år :sweat::crysmile:

(Ledsen om det är galen tråd för denna fråga, försökte söka men var svårt att hitta ”rätt” bland alla trådar)
Det går bra att flytta över ett Yale Doorman till en ny dörr i framtiden.
Spara allt som blir över (tryckespinnar och vredmedbringare) då dörrens tjocklek och låshusets position troligtvis skiljer i framtida dörr.
Skippa envägsskruvarna om du inte har försäkringskrav på KL3 så blir det lätt att demontera låset, du har troligtvis inte krav på KL3 och om du mot all förmodan har det så frågar du om det duger med KL2A istället.
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det går bra att flytta över ett Yale Doorman till en ny dörr i framtiden.
Spara allt som blir över (tryckespinnar och vredmedbringare) då dörrens tjocklek och låshusets position troligtvis skiljer i framtida dörr.
Skippa envägsskruvarna om du inte har försäkringskrav på KL3 så blir det lätt att demontera låset, du har troligtvis inte krav på KL3 och om du mot all förmodan har det så frågar du om det duger med KL2A istället.
Kanon! Tack för utförligt svar
Mätte lite på min dörr (diplomat) och vad jag kan se ska det fungera att montera ett Yale Doorman L3.

De måtten jag blir lite osäker på är:

- Invändigt mått från ”kanten” på dörren till centrum på låset är ca 37 mm. Räcker detta för att få plats med låset eller finns risk att jag behöver jacka ur i karmen? (Utåtgående dörr)

- Nuvarande slutbleck är ett ASSA LP712 som har ett ställbart plösmått på 12-16 mm, i nuläget inställt på ca 14,5 mm. Om medföljande slutbleck med 16,5 mm blir för tight, vilket ska jag köpa till?

se nedan bilder för några mått på dörren.

Digital skjutmått visar måttet 16.92 mm på en dörrs låsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätverktyg som visar invändigt mått på dörrens låskista med en siffra som visar 54,1 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått som mäter bredden på en dörredge, visa 37 mm, med en dörr och tumregel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skjutmått som mäter avståndet mellan dörrkant och låsets centrum på en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mikaeloden skrev:
Kanon! Tack för utförligt svar
Mätte lite på min dörr (diplomat) och vad jag kan se ska det fungera att montera ett Yale Doorman L3.

De måtten jag blir lite osäker på är:

- Invändigt mått från ”kanten” på dörren till centrum på låset är ca 37 mm. Räcker detta för att få plats med låset eller finns risk att jag behöver jacka ur i karmen? (Utåtgående dörr)

- Nuvarande slutbleck är ett ASSA LP712 som har ett ställbart plösmått på 12-16 mm, i nuläget inställt på ca 14,5 mm. Om medföljande slutbleck med 16,5 mm blir för tight, vilket ska jag köpa till?

se nedan bilder för några mått på dörren.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Det saknas 1mm för att du ska kunna använda medföljande 1487-2 men du kan alltid använda ett ställbart slutbleck t.ex 1487-11.
https://www.assaabloyopeningsolutio...12.1201-ASSA-Slutbleck-1487-11-till-13-Sv.pdf
Yale Doorman L3 får plats.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Nån här som vet hur man demonterar handtagen? Mina verkar sitta fast (drar med handstyrka, har inte provat nåt verktyg ännu).
 
På mitt L3 var jag tvungen att ta ner låset. Sedan fick man släppa på täckplattan på insidan för att sedan lossa C-clipset som låser handtagen
 
M
Jag fick problem då jag blev tvungen att byta ut fyrkantspinnen som sitter fast med handtaget efter installation. Blev en sväng till låssmeden som satte fast doorman v3 i ett skruvstäd och knackade ut fyrkantspinnen / handtaget med körnare.
 
Här kommer ytterligare en sak som jag inte riktigt var beredd på med tanke på att låset inte ens är 2m gammal. Mekanismen verkar låsa sig på något sätt och är inte lika bra som innan. Vad beror detta på och kan man smörja detta på något enkelt sätt?
 
Om du ska smörja, smörj med fett som är till för lås, ej olja.
 
M mili1983 skrev:
Här kommer ytterligare en sak som jag inte riktigt var beredd på med tanke på att låset inte ens är 2m gammal. Mekanismen verkar låsa sig på något sätt och är inte lika bra som innan. Vad beror detta på och kan man smörja detta på något enkelt sätt?
Har du inga andra bekymmer? Funkar nödöppning? Har du rätt mått på pinnen som man klipper av till vredet?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Har du inga andra bekymmer? Funkar nödöppning? Har du rätt mått på pinnen som man klipper av till vredet?
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Har du inga andra bekymmer? Funkar nödöppning? Har du rätt mått på pinnen som man klipper av till vredet?
Jo då den är rätt. Det har väl inte så mycket att göra med just detta?
 
M Mapet890 skrev:
Om du ska smörja, smörj med fett som är till för lås, ej olja.
Hittar bara i sprayform och då är det väl olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.