3 123 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Försöker laga en tvättmaskin Electrolux EWF1073A, helt död
Befinner mig i Thailand och har fått denna maskin. Det är en stpr stabil maskin på 7kg.
Tänkte att det kanske inte är så svårt att få igång den, men mina första försök har inte gått bra.
Den är alltså helt död, ingen display och ingen diod som lyser.
Har konstaterat att den vita plasten som kretskortet sätts på är skör, det lossnar bitar hela tiden.
Jag kan följa nätspänningen fram till en kontakt som sitter uppepå enheten där omkoppling görs mellan olika inställningar. Sen finns det 2 kontakter intill som är märkta med röd resp svart färg, de har kontakt med dörrswitchen. Switchen trodd jag var felaktig för vid ommätning så visar den inte kontakt. Men öppnar jag den så ser jag att det är ingen vanlig switch. Det sitter ett anta elektronikkompoenter i den. Det är så märkligt, det går inte att mäta spänningen till switchen och tillbaka.
Jag saknar schema och betalar gärna om någon kan ordna en kopia.
Kan någon tipsa om hur jag går vidare eller vad felet kan vara?
Tänkte att det kanske inte är så svårt att få igång den, men mina första försök har inte gått bra.
Har konstaterat att den vita plasten som kretskortet sätts på är skör, det lossnar bitar hela tiden.
Jag kan följa nätspänningen fram till en kontakt som sitter uppepå enheten där omkoppling görs mellan olika inställningar. Sen finns det 2 kontakter intill som är märkta med röd resp svart färg, de har kontakt med dörrswitchen. Switchen trodd jag var felaktig för vid ommätning så visar den inte kontakt. Men öppnar jag den så ser jag att det är ingen vanlig switch. Det sitter ett anta elektronikkompoenter i den. Det är så märkligt, det går inte att mäta spänningen till switchen och tillbaka.
Hittade en servicemanual här, det kanske kan vara något:
https://tds.electrolux.com/others/599/724/080EN.PDF
Modellbeteckningen du anger finns med i en lista i dokumentet, men utan maskinen att jämföra med är det svårt att säga.
Om manualen är användbar och du vill betala för den så finns det massor av välgörenhetsorganisationer som gärna tar emot varje bidrag de kan få!
https://tds.electrolux.com/others/599/724/080EN.PDF
Modellbeteckningen du anger finns med i en lista i dokumentet, men utan maskinen att jämföra med är det svårt att säga.
Om manualen är användbar och du vill betala för den så finns det massor av välgörenhetsorganisationer som gärna tar emot varje bidrag de kan få!
Ett stort tack för detta. Detta är tydligen basmodeller som sitter i många fabrikat.R remrag skrev:Hittade en servicemanual här, det kanske kan vara något:
[länk]
Ska ta upp det här med bidrag med ägaren!
modellen är gjord i Rayong för den thailändska marknaden 2008 och skiljer sig en del från våra maskiner.A aner42 skrev:Befinner mig i Thailand och har fått denna maskin. Det är en stpr stabil maskin på 7kg.
men är den släckt helt så är det kretskortsfel.
lucklåset är inte aktiverat förrän man trycker på knappen
Tänkte, hur kan du veta det? Ditt namn borde ju säga mig det. Du har förstås varit med många ur så du har hört och sett en hel del. Jag lurade ägaren att köpa en ny strömbrytare för det var ju ingen kontakt när man slöt den. Men när jag tittar inuti så äre det ingen vanlig switch. Nu säger du att det finns en knapp också, får kika p det.electroluxaren skrev: