Jag skulle satsa på en ny termostat. Den har nog fått sig en kyss. Jag menar, systemet fungerade väl tidigare och termostaten är den enda komponenten i systemet som är känslig för temperatur, yes?

När jag pratade med termoventiler kring optimering av anläggningen för att öka säkerhetsmarginalen kring effekttransport så nämnde han två saker jag kunde göra: 1. sätta in en motdragslucka (för att reducera risken för effektacceleration i vissa lägen. 2. 1 liter Yes per 1000 liter vatten i syfte att reducera ytspänningen så att vattnets förmåga att återta luft reduceras. Detta gör att man minskar risken för luftansamling i pumpen vilket i sin tur leder till att laddomaten klarar av att skyffla all energi vid max effekt.

Jag frågade om jag inte skulle finna mig i ett hav av såpbubblor om jag tryckte i Yes i systemet men det skall tydligen inte vara någon fara. Såg annars framför mig att Yes bubblar ur expansionskärlet avluftning likt Karlssons kalasklister i Pippis bil...

//Per

Hoppas det löser sig för dig, som tur finns många med enorm kunskap här på forumet som hjälpte mig i höstas (ja tack ännu en gång).

Lufta tanktoppen har jag märkt är något jag fick göra under lång tid för att få bort "all" luft.

Vänl,,,

Jag tycker inte du skall börja blanda in diskmedel och liknande innan du provat alla andra lösningar.

Vad jag förstår så ha ditt system funkat innan kokningen och då borde det kunna funka efter också om ingen är skadat. Om man bara får bort luften.

Har du ingen 72 graders termostat som du kan sätta in först, laddomat levereras normalt med 2 termostater en 72 och en 78 graders så du borde ha 2 st till din anläggning.

Om du inte har den kvar så kan du ju alltid kolla med den lokala rörkrökaren för har har garanterat glömmt att lämmna kvar en och annan vid installationer. Du kan säkert få låna en beg. av honom . Tror en ny går på 600 spänn med frakt.

Sänk panntermostaten lite också tills du får mindre luft i systemet.

Har du kollat så att backventilern i laddomaten i inte krånglar, kärvar eller står lite öppen?
Om denna läcker igenom så vispar vattnet runt i laddomaten bara.

Tycker det verkar lite konstigt att Termoventiler rek. diskmedel i systemet när dom själva säljer en produkt som gör samma sak ( Flowquick).

vedeldaren skrev:
Jag tycker inte du skall börja blanda in diskmedel och liknande innan du provat alla andra lösningar...
Tycker inte jag heller för denna problemlösning. Den delen av informationen var endast pro bona. Jag tror på termostatbyte men din idé om backventil verkar också värd att kolla.

vedeldaren skrev:
Tycker det verkar lite konstigt att Termoventiler rek. diskmedel i systemet när dom själva säljer en produkt som gör samma sak ( Flowquick).
Det kanske är en affärhemlighet som avslöjats, vem vet. ;)

Jag ska försöka få ur mer luft innan jag gör något annat.

Pannan var installerad när vi flyttade in. Vi köpte gården med lösöre och allt så det finns överflöd av sparade prylar sedan flera 100 år. Mycket möjligt att 72-graderspatronen ligger någonstans i en pryl-låda...

Har ändå börjat spana efter var man köper termostat-insatsen. DinVVSbutik i Sverige AB säljer 78-graders för 217,50 inkl moms. (under halva priset mot din uppgift, ved-eldarn!)

Hur beter jag mig för att kolla backventilen i laddomaten?

Perjons skrev:
Jag ska försöka få ur mer luft innan jag gör något annat.

Pannan var installerad när vi flyttade in. Vi köpte gården med lösöre och allt så det finns överflöd av sparade prylar sedan flera 100 år. Mycket möjligt att 72-graderspatronen ligger någonstans i en pryl-låda...

Har ändå börjat spana efter var man köper termostat-insatsen. DinVVSbutik i Sverige AB säljer 78-graders för 217,50 inkl moms. (under halva priset mot din uppgift, ved-eldarn!)

Hur beter jag mig för att kolla backventilen i laddomaten?

Jag angav nog listpriset från Termoventiler men det är ju bra om man kan handla billigare på nätbutikerna.

För att kolla backventil en så stänger du ventilerna och skruvar ur bottenpluggen, då får du backventil, en liter vatten och en stor fjäder i näven.

Ett tips är att sätta en ren skål under laddomaten innann du lossar pluggen, då samlar du upp ev. bevismaterial på vad som har suttit i/under ventilen.

Kolla att alla tätningsytor är hela och rena och att den rör sig lätt.

http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm21_reservdelslista_s.pdf

Backventilen! Att jag inte tänkte på det. Det kan sitta lin, metallbitar och liknande så att den står öppen och (som sagt) då vispas vattnet bara runt. Kolla det först!

Hur går det? Hitta du felet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.