6m ner nu. Ca 36l/m på ca 2 bar med helt öppen slang. Vattenpelaren i röret är ca 3.5m hög.

Kommer troligen slå ner mer då jag tycker trycket är för dåligt och mängden kunde varit högre.

 
  • Gilla
upa och 3 till
  • Laddar…
Snyggt. Om du kan erhålla 36l/min utan att de suger luft så räcker det rätt långt.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Snyggt. Om du kan erhålla 36l/min utan att de suger luft så räcker det rätt långt.
Ja absolut, men tycker det är lite dåligt tryck dock. Ska testa med spridare och se vad som händer. Kan bli svårt dock då de sätts igen av sand hela tiden
 
S Spidertotz skrev:
6m ner nu. Ca 36l/m på ca 2 bar med helt öppen slang. Vattenpelaren i röret är ca 3.5m hög.

Kommer troligen slå ner mer då jag tycker trycket är för dåligt och mängden kunde varit högre.

[video]
Bra jobbat. Jag hade varit överlycklig om jag lyckats med det:p
 
  • Gilla
Spidertotz
  • Laddar…
Haft lite tid över idag. Tog @upa råd att inte stressa så nu är jag nere på 15,5 meter :) nu är det ca 10 meter vattenpelare men vad gör det när man har ungefär samma fraktioner hela vägen:/
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Bra jobbat. Jag hade varit överlycklig om jag lyckats med det:p
Jag med :D.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Haft lite tid över idag. Tog @upa råd att inte stressa så nu är jag nere på 15,5 meter :) nu är det ca 10 meter vattenpelare men vad gör det när man har ungefär samma fraktioner hela vägen:/
Luckrar du upp leran/silten innan du kör med kiespumpen?
 
B Bl0mman skrev:
Haft lite tid över idag. Tog @upa råd att inte stressa så nu är jag nere på 15,5 meter :) nu är det ca 10 meter vattenpelare men vad gör det när man har ungefär samma fraktioner hela vägen:/
Det är ett respektgivande djup du ligger på :).
Ett par meter med grus med tillrining så blir det ett jättefin brunn. Fan hoppas nu.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Luckrar du upp leran/silten innan du kör med kiespumpen?
Nej det behövdes inte jag blev förvånad över hur relativt lätt det gick denna gången. Men gjorde lite justeringar och lite mer förarbete denna gången för att stötta röret innan så att jag vågade lasta på en bit över 400 kg. Tror jag underskattat vikten sen innan också när det tagit stopp eller rättare sagt jag har inte haft tillräckligt med plattor. Jag har även tagit lite längre drag på några meter vilket verkar ha löst upp det på ett bra sätt.

Nu tror jag att mitt största problem är att det lägger sig en del i röret upp i filtersektionen när jag provpumpar vilket påverkar tillrinningen och när jag låter den stå ett tag går någon meter förlorad. Slangen tenderar att få ett motstånd i den nedre delen som jag i prencip kan tvinga slangen ner någon meter till genom. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. Kan ju försöka få ner ngt rör till men tror någonstans att jag måste försöka hindra inflödet sand från botten så jag inte har grus i större delen av filterdelen. Isgrus eller liknade har jag funderat på men har inte vågat eftersom jag är rädd att jag då kan få problem att ta mig vidare ner om det skulle behövas.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är ett respektgivande djup du ligger på :).
Ett par meter med grus med tillrining så blir det ett jättefin brunn. Fan hoppas nu.
Har några rör till så får se var det slutar men funderar som jag skrev i förra inlägget om jag ska prova köra ner lite grus för att se vad som händer om det ändrar förutsättningarna vid provpumpning.Drar snabbt in mycket material i röret som hämmar tillrinningen.
 
B Bl0mman skrev:
Nej det behövdes inte jag blev förvånad över hur relativt lätt det gick denna gången. Men gjorde lite justeringar och lite mer förarbete denna gången för att stötta röret innan så att jag vågade lasta på en bit över 400 kg. Tror jag underskattat vikten sen innan också när det tagit stopp eller rättare sagt jag har inte haft tillräckligt med plattor. Jag har även tagit lite längre drag på några meter vilket verkar ha löst upp det på ett bra sätt.

Nu tror jag att mitt största problem är att det lägger sig en del i röret upp i filtersektionen när jag provpumpar vilket påverkar tillrinningen och när jag låter den stå ett tag går någon meter förlorad. Slangen tenderar att få ett motstånd i den nedre delen som jag i prencip kan tvinga slangen ner någon meter till genom. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. Kan ju försöka få ner ngt rör till men tror någonstans att jag måste försöka hindra inflödet sand från botten så jag inte har grus i större delen av filterdelen. Isgrus eller liknade har jag funderat på men har inte vågat eftersom jag är rädd att jag då kan få problem att ta mig vidare ner om det skulle behövas.
Men tidigare, när det har varit mer kämpigt - har du fått luckra upp då, innan Kiespumpen?

Söker lite inspo hur jag ska göra med mitt kommande hål .
 
I ibrakadabra skrev:
Men tidigare, när det har varit mer kämpigt - har du fått luckra upp då, innan Kiespumpen?

Söker lite inspo hur jag ska göra med mitt kommande hål .
Nej. De första metrarna hjälpte det mig men sen har jag bara kört med gruspumpen i princip. Hävarm i de jobbiga stunderna. Många gånger jag har varit rädd att repet ska gå av:p men som jag sagt innan jag har inte bara lera. En del silt också finare sand. Leran är verkar mer vara klumpvis.
 
B Bl0mman skrev:
Nej. De första metrarna hjälpte det mig men sen har jag bara kört med gruspumpen i princip. Hävarm i de jobbiga stunderna. Många gånger jag har varit rädd att repet ska gå av:p men som jag sagt innan jag har inte bara lera. En del silt också finare sand. Leran är verkar mer vara klumpvis.

Ahh, troligen därför du kan köra endast kiespump då. Sorry, har säkert ställt mina frågor tidigare :D.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
Det går i ett rasande tempo här :crysmile:

Skyller på sjukdom, barn, jobb och lathet...

Men idag blev till slut djuphålspumpen nedsänkt.

Förberedde pump med slang, elkabel och vajer
Djuphålspump förberedd med slang, elkabel och vajer kopplat till brunnsrör och hemmagjort lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fina kopplingar... tanken är att kunna tömma systemet så nära brunnen som möjligt med hjälp av backventilen och en PEM25 (med kulventil och tryckluftskoppling i andra änden)
Rördelar i mässing med kopplingar och backventil på ett träbord, förberedda för brunnsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Blev ett hemmagjort lock till foderröret.
En nedsänkt djuphålspump förberedd med en orange foderrörskåpa och anslutna blå slangar samt elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Foderrör och brunnsrör kapades.

Nedsänkt djuphålspump i grävd brunn med slangen och elkabeln synlig, omgiven av belysning i ett grävt dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen satte jag en muff på foderröret

Nyinstallerat brunnsrör i utgrävd grop med synliga arbetsskor och gräskanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kopplat och klart
Djuphålspump med slangar, elkabel, och backventil ansluten till brunnslock, hemmagjort lock siktat från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kommer bygga en koja med plattor och sen täcka med jord (och gräs eftersom det är mitt i gräsmattan).

Ett litet test blev det också för att kolla om kopplingarna höll tätt. Det gjorde de (y):D
 
  • Gilla
killernils och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.