Mikael_L
N Nerre skrev:
Men andra kanske är det.
De flesta brukar vara intresserade av att få "mest vara för pengarna".

V70:n i exemplet var en kombi, medans den där C-Zero är betydligt mindre.
Hehe.
Ja du har fortfarande inte förstått vad precis alla utom du som skriver i denna tråd är ute efter.
Den befolkas av personer som bestämt att skaffa elbil, eller är genuint intresserade.
Samt förvisso säkert en del som står lite längre bort från ett köpbeslut men ändå vill hålla sig uppdaterade över elbils-läget.

Detta är inte tråden där man funderar på att sälja sin elbil och undrar om man ska välja bensin eller diesel nu, och vilken motor som är bäst.
Utan här diskuterar vi elbilar, vad som händer på området.
Vi jämför äldre BEV-bilar med nyare, vi jämför billigare med dyrare, och diskuterar följden av våra val.
Och en del deltagare blir nöjda med sin insikt att de nog bör vänta lite till innan de hivar iväg sin ICE-bil, andra ser att de bör ha en av varje. Ytterligare en del inser att det nu har blivit läge att byta till framtiden, medan man slipper km-skatt och har en massa olika bonus att håva in.


Du är välkommen att starta någon ny tråd.
Kanske:
"Försent att köpa dieselbil?, vad händer med mackarna?"
eller:
"Alla anledningar till att förbränningsmotorbilen är överlägsen elbilen!"
eller:
"Här funderar vi ut alla möjliga slags sätt en elbil kan gå sönder på!"
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är välkommen att starta någon ny tråd.
Du får naturligtvis även fortsätta i denna tråd på det vis du gör, och fortsätta känna dig missförstådd och tycka att vi andra är idioter.
Jag bryr mig inte speciellt hårt. Dina inlägg brukar jag ändå mest hoppa över ( i denna tråd, inte annars), så mig spelar det ingen större roll hur du gör.

Men vill du för din egen skull känna lite mer medhåll i ditt evangelium så skulle du nog må bättre att husera i en ny/annan tråd som egentligen avhandlar det du tycker är viktigt (och rätt och sant).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Så hård behöver du väl inte vara mot dig själv, @Mikael_L? ;)
 
  • Haha
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
Nja, jag kan till viss del tycka att Nerre har lyft en del intressanta aspekter man ska överväga innan man köper en elbil.

Hur ser andrahandsvärdet ut?
Hur bra kommer batteriet funka över tid?
Tycker jag är relevanta.

Men de känns ganska färdigdiskuterade så diskussionen går ju mest i cirklar nu och är ganska tröttsam.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Ja tänk vad jag kunde brodera ut texten, när jag egentligen bara ville förklara varför det inte passade att jämföra en Citroën C-Zero med en V70 kombi i den kontexten som just mitt inlägg var skrivet i.


Undrar om Nerre beter sig sådär i alla sammanhang?
T.ex. att någon vrider och vänder på vilken jätteliten bil den bör köpa, för att man upptäckt att ofta finns det små gluggar lediga när man på kvällen söker bostadsparkering.
Personen kanske funderar på en Smart, eller VW Lupo, eller Toyota Aygo.
Men då kommer Nerre in och föreslår en Ford Fairlane -57, ty inte kan man ju ställa ut på Power meet i Västerås med en Lupo ... minsann ...
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Men de känns ganska färdigdiskuterade så diskussionen går ju mest i cirklar nu och är ganska tröttsam.
Dessutom tas det till egna påhittade grejer som mest verkar ha syfte att misskreditera elbilar.
(Jag själv är ju glad, och lite överraskad, över att allt idag pekar på att batterierna faktiskt håller över förväntan bra, för några år sedan hade jag varit väldigt orolig, nu har jag tagit del av dels en antal undersökningar och rapporter OCH det Nerre har funderat ut utan att ens varit i närheten av en elbil, och jag har nu vågat köpa en begagnad elbil)

Visst, Nerre vet att elbil inte är någon för hen, och nu tror jag ingen annan har missat det.

Men så verkar missionen gått över till få alla att tycka illa om BEV.


Edit:
Jag är betydligt mer orolig för politikerna än om batterierna i bilen - ärligt talat.
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dessutom tas det till egna påhittade grejer som mest verkar ha syfte att misskreditera elbilar.
(Jag själv är ju glad, och lite överraskad, över att allt idag pekar på att batterierna faktiskt håller över förväntan bra, för några år sedan hade jag varit väldigt orolig, nu har jag tagit del av dels en antal undersökningar och rapporter OCH det Nerre har funderat ut utan att ens varit i närheten av en elbil, och jag har nu vågat köpa en begagnad elbil)

Visst, Nerre vet att elbil inte är någon för hen, och nu tror jag ingen annan har missat det.

Men så verkar missionen gått över till få alla att tycka illa om BEV.


Edit:
Jag är betydligt mer orolig för politikerna än om batterierna i bilen - ärligt talat.
I början var ju diskussionen relevant, men jag håller med att den nu är ganska krystad från skeptiskernas sida.
Det var väl en 300sidor eller så som vi konstaterade att en elbil inte var nått för Nerres behov idag.
 
P Pin skrev:
Var kan jag köpa den för 700000 kr någonstans i Sverige? Jag hittar bara hyra gör 150 kr i timmen plus 2 Kr per km.
Den har väl inte släpts ännu?. Men jag förstår inte vart du vill komma? Jag har inte sagt att det är en färdig teknik ännu. Vi diskuterar tekniken inte priset på en bil. Jag är nyfiken varför du tycker att det är viktigt att berätta om varför det är så viktigt att berättar vad bilen kostar att hyra?
Är du rädd för ny teknik? Att det ska ta bort elbilen? Om den nu skulle göra det varför är det så farligt?
 
Detta leder mig in på ett stickspår som nog ändå är relevant i tråden, skall man hyra (el/bensin)bil när man behöver den istället?

Min syn på detta är att det kanske fungerar för de som till 95+% rör sig i innerstaden i Stockholm, Göteborg och några till städer. För oss övriga är det inte ett alternativ. Det är faktiskt knappt ett alternativ för de i innerstaden, bilarna är nämligen alltid slut på hyrfirmorns och bilpooletna när man själv behöver dem. Alla andra behöver dem nämligen på samma tider och samma dagar på året. Det funkar för att hämta möbler på IKEA, men inte för att åka till fjällen eller för weekendresor...
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den har väl inte släpts ännu?. Men jag förstår inte vart du vill komma? Jag har inte sagt att det är en färdig teknik ännu. Vi diskuterar tekniken inte priset på en bil. Jag är nyfiken varför du tycker att det är viktigt att berätta om varför det är så viktigt att berättar vad bilen kostar att hyra?
Är du rädd för ny teknik? Att det ska ta bort elbilen? Om den nu skulle göra det varför är det så farligt?
Det var du som skrev att den kostar 700000 att köpa, men nu går den inte att köpa? :thinking::rolleyes: Var har du hittat den prislappen?

Ja eftersom bilen finns, men inte går att köpa är hyra enda alternativet. 108 000 för en månad plus km kostnad. Bra räckvidd men närmsta mack för mig är Arlanda. Många kommer ju inte ens fram och tillbaka till macken med räckvidden. Sedan kostar en tank 500 kr. Första 80% går snabbt att fylla, sedan lika segt som att ladda en elbil till 100%. Vad har dryga för fördel jämfört en elbil förutom att du slipper betala för ett batteri? (Men priset var ju inte intressant…)

För att jämföra med elbil får vi väl vrida tillbaka klockan minst tio år.

Vi diskuterar verkligen priset i den här tråden. Vore priset egalt fanns det ju få hinder kvar att köpa elbil (utom för dem med behov av riktigt tunga släp, köra 300 km/h, nonstop ett halvt dygn..)

Jag är inte rädd för ny teknik, tvärtom.
Den tar inte bort elbilen, den är en elbil. Dock med mer förluster och smutsigare tillverkning av bränslet.

Den tar inte bort elbilen och det skulle inte spela mig någon roll. Den finns ju som du skriver inte ens att köpa och sedan är det typ 50 mil mellan mackarna. Lång tid kvar tills detta är något för gemene man, om någonsin.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta leder mig in på ett stickspår som nog ändå är relevant i tråden, skall man hyra (el/bensin)bil när man behöver den istället?

Min syn på detta är att det kanske fungerar för de som till 95+% rör sig i innerstaden i Stockholm, Göteborg och några till städer. För oss övriga är det inte ett alternativ. Det är faktiskt knappt ett alternativ för de i innerstaden, bilarna är nämligen alltid slut på hyrfirmorns och bilpooletna när man själv behöver dem. Alla andra behöver dem nämligen på samma tider och samma dagar på året. Det funkar för att hämta möbler på IKEA, men inte för att åka till fjällen eller för weekendresor...
Jag skulle säga att hyrbil eller bilpool funkar utmärkt i storstad utom vid storhelger – en period då elbilar generellt för övrigt får stora flaskhalsproblem om man ska till samma ställen som alla andra.

Har man mer än sporadiskt behov av bil har jag dock svårt att se att man inte kan räkna hem en egen bil.
 
Redigerat:
P Pin skrev:
Det var du som skrev att den kostar 700000 att köpa, men nu går den inte att köpa? :thinking::rolleyes: Var har du hittat den prislappen?

Ja eftersom bilen finns, men inte går att köpa är hyra enda alternativet. 108 000 för en månad plus km kostnad. Bra räckvidd men närmsta mack för mig är Arlanda. Många kommer ju inte ens fram och tillbaka till macken med räckvidden. Sedan kostar en tank 500 kr. Första 80% går snabbt att fylla, sedan lika segt som att ladda en elbil till 100%. Vad har dryga för fördel jämfört en elbil förutom att du slipper betala för ett batteri? (Men priset var ju inte intressant…)

För att jämföra med elbil får vi väl vrida tillbaka klockan minst tio år.

Vi diskuterar verkligen priset i den här tråden. Vore priset egalt fanns det ju få hinder kvar att köpa elbil (utom för dem med behov av riktigt tunga släp, köra 300 km/h, nonstop ett halvt dygn..)

Jag är inte rädd för ny teknik, tvärtom.
Den tar inte bort elbilen, den är en elbil. Dock med mer förluster och smutsigare tillverkning av bränslet.

Den tar inte bort elbilen och det skulle inte spela mig någon roll. Den finns ju som du skriver inte ens att köpa och sedan är det typ 50 mil mellan mackarna. Lång tid kvar tills detta är något för gemene man, om någonsin.
Du missade att jag skrev om att det är under utveckling? Om man jämför med dun älskade elbil. Var det samma räckvidd och pris för elbilen när den var ny?
Det är tråkigt när du inte vill förstå. När man skriver ny teknik. Ett tips är att läser lite bättre.
Men du nämner att batterier är bättre. Jag läste att vätgas ligger på 70%
Jag har inte kollat batteriet. Så jag har inte kunnat göra den jämförelsen. Alltså kan det vara bättre. Men eftersom du gör jämförelsen så kan du väl ta fram de siffror? Jag säger inte emot, men jag vill gärna se siffror så jag själv kan få ihop det. Det kan vara så att batteriet är effektivare.
Men jag är övertygad om att vätgas inte är redo ännu
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du missade att jag skrev om att det är under utveckling? Om man jämför med dun älskade elbil. Var det samma räckvidd och pris för elbilen när den var ny?
Det är tråkigt när du inte vill förstå. När man skriver ny teknik. Ett tips är att läser lite bättre.
Men du nämner att batterier är bättre. Jag läste att vätgas ligger på 70%
Jag har inte kollat batteriet. Så jag har inte kunnat göra den jämförelsen. Alltså kan det vara bättre. Men eftersom du gör jämförelsen så kan du väl ta fram de siffror? Jag säger inte emot, men jag vill gärna se siffror så jag själv kan få ihop det. Det kan vara så att batteriet är effektivare.
Men jag är övertygad om att vätgas inte är redo ännu
Du har inget att vinna på att vara dryg och otrevlig. Tyder bara på att dina argument tryter.

Vätgas är under utveckling, och har varit så länge nu. Det har funnits vätgasbilar länge, men inte till salu i bilhallarna. har du glömt att du skrev att du kunde köpa en Mirai, alltså att det är en kommersiellt tillgänglig produkt?

Priset för elbilar har inte ändrats så drastiskt, eller priset, egentligen. En tio år gammal Tesla S var ungefär som en ny i både både pris och prestanda. Men det beror på vad du menar med ny. Det fanns elbilar för 20 år sedan också. Till och med för 100 år sedan.

Varför skriver du min älskade elbil? Jag äger ingen, och tänker inte köpa någon på kort sikt. Hur kan jag få älska den? Jag sitter nöjd med min fossilmissil. Den älskar jag.

Sedan blir ditt inlägg så rörigt och obegripligt att inte ens jag kan förstå hur mycket jag än läser och vill förstå. Vad är 70% och vilket batteri? Är det förlusterna du menar? Det har redan redogjorts för detta i ett tidigare inlägg nyligen (inte av mig). Läs där istället. Än viktigare är hur mycket energi som går åt för att framställa vätgas och hur den energin produceras.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Anekdot
Jag försatte mig oplanerat i en situation där jag behövde köra ca 60 mil med kort varsel igår. Stockholm–Norrköping t.o.r. två gånger. Någon behövde hämtas och köras tillbaka helt enkelt, men låt oss lämna de personliga skälen huvudsakligen utanför.

Bilen var en ID.3 som inte var preppad för uppgiften, den var alltså inte fulladdad, utan låg på (tror jag) strax under 80 %, så som det kan vara om man inte laddar så fort man stannar om man inte har en långresa inplanerad. Jag var förberedd så tillvida att jag hade diverse laddappar nedladdade i telefonen, men hade inte koll på var och när jag skulle ladda samt var rätt stressad av andra skäl och är personligen ny som elbilist, men nyfiket intresserad av området.

Det uppdagades rätt fort på första resehalvan att det skulle behöva toppas upp längs vägen så på väg ner mot Norrköping gjordes ett planerat stopp redan i Nyköping för lite mat och laddning. Stationens enda snabbladdare var upptagen men jag hade tur att personen som använde den skulle åka precis när jag kom. En långsamladdare hade inte gett alls samma nytta.

Jag tyckte jag hade koll på förbrukning och bedömd återstående körsträcka, även om sättet informationen visas på inte är gjord för att man ska kunna kontrollräkna i VW, så pausen blev inte längre än ett hastigt snabbmatsstopp.

Efter upphämtning i Norrköping och passerandet av backarna i Kolmården visade det sig att min bedömning av behövd kapacitet inte skulle räcka. Jag svor tyst över dålig GOM (guess-o-meter) och så blev det ett kort kaffestopp i Nyköping. Och med kort menar jag under tio minuter.

Väl i Stockholm var batterierna närmast urladdade och det behövde snabbladdas igen för nästa stint. Närmaste snabbladdaren var upptagen (bara en laddare igen) men nästa var nära nog. Innan det var dags att åka igen hade jag fått i vad bilen menade skulle räcka närmare 250 km, själv hände jag att det var skönt att det skulle räcka till Norrköping, hur det blev när jag skulle bli själv i bilen igen kändes mindre viktigt.

Mycket riktigt var den faktiska räckvidden bara ca 200 km, men det var jag beredd på. Efter ett halvlångt stopp i Norrköping då jag inte kunde ladda (radhusområde med samfällighet, det kommer vara ett helvete att få till laddning i den typen av miljö pga. samfällighetsreglerna om någon undrar) så bar det av mot Stockholm igen.

Med fem mils GOM-räckvidd bestämde jag mig för att ladda i Stavsjö istället för att hitta en laddare i Norrköing. Väl små marginaler, men laddning längs vägen istället för en omväg på några km. Det gick sådär. I Stavsjö fick jag inte igång snabbladdaren (kan ha varit ett handhavandefel, för den var ledig och ”verkade” hel), så det blev långsamladdning. Behövde ju ändå bara el så jag kunde ta mig till Nyköping där utbudet är mycket större än mitt i rövarskogen Kolmården. Det blev ändå dagens längsta laddstopp med 45 min för el som skulle räcka fyra mil. Två mils laddning hade jag redan i batteriet, men jag ville ha lite marginal – det är som sagt total obygd mellan Norrköping och Nyköping.

I Nyköping blev det för tredje gången Max som fick härbärgera mig för laddning. Att ladda där så det med god marginal tog verkligen inte mer tid än att sitta ner och dricka en liten kaffe. Trist miljö (som vid många laddare, ofta saknas ens ett rimligt promenadstråk som funkar ens dagtid), men vafan, det var ju snart slut nu. Och sista återresan var inte mer spännande än så heller. Lite strul i Stavsjö, utan det hade det bara blivit ett stopp där.

***

Så vad är då den eventuella lärdomen av denna anekdot? Vi kan väl börja med att det ibland sker oväntade saker och att hantera dem är en av anledningarna till att ha bil. Jag tror inte att jag kör 60 mil på en dag ens varje år, men nu var det så. Och därtill oförberett.

Längs de stora vägarna och i våra större städer finns det nu rätt väl utbyggt med antal laddstationer. Det är sällan så långt som fem mil mellan dem. Men laddstationerna är ofta små, inte sällan med bara en enda snabbladdare, vilket gör systemet störningskänsligt. Är en laddare upptagen eller ur funktion ställs ens planer lätt på ända – man behöver marginaler.

Man behöver vara ansluten till många laddbolag och ha många appar. Exempelvis A better routeplanner eller Chargemap för att se alla laddare, sen individuella bolags appar för att faktiskt kunna betala. Ibland blir man fintad av namnbyten också. På Chargemap står det Clever på Stavsjö, men bolaget heter numera MER. Det gäller att hänga med.

Funkar det? Tja, det tycker jag att det gör. Även 50–80 kW-laddarna trycker i bra med ström i en elbil. Ett 45 minutersstopp vid en sådan så har man normalt ett tjugotal mil till att åka. Det räcker oftast oerhört bra, även om 45 minuter är lite längre än man vill stanna längs vägen. Måste man använda långsamladdare är det tröstlöst.

Det jag störde mig mest på var att jag inte litade på bilens GOM, och att VW i all sin jävla vishet inte gav mig tillgång till rådata, utan bara GOM-räckvidd och genomsnittlig förbrukning. Ge mig återstående batterikapacitet i kWh eller procent också för helvete! Göm det en bit ner om UX-folket ska få råda, men låt mig kontrollräkna. Jag är övertygad om att min kunskap om var och hur jag kör tillsammans med en förmåga att överslagsberäkna slår deras beräkningar på historiska data nästan jämnt. Och om inte annat skulle det bli ytterligare info som beslutsstöd.

***

TL/DR Det går att göra en längre, oplanerad elbilsresa i södra Sverige, men det kan ha sina utmaningar.
Väldigt bra historia, och det sätter verkligen poängen med att alla laddare bör vara snabbladdare. Gillar de nyare som iallafall finns i Norge där det är ett stort skåp som fördelar ut effekten på flera accesspunkter. Då delar t.ex. 8 platser på 600kW. Är det fullt går det långsammare men så fort någon lämnar går effekten upp på övriga.
8st a 75kW
4st a 150kW
2st a 300kW
Etc.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Leafen har funnits ett tag och där verkar det gå att lösa de flesta batteriproblem.
[media]
(I kontrast till elbilsskeptikernas gissande).
Fantastiskt!
Finns det fler elbilar som inte är av "engångstyp"? Dvs som kan repareras med rimlig insats.
BMW i3 har väl också ett modulärt pack där moduler kan bytas.
Vilka mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.