Fairlane Fairlane skrev:
När ser du ett problem med batterikapaciteten?
När kapaciteten plötsligt rasar mycket mer än man tänkt, så man känner att man har betalat för mycket pengar för den begagnade bilen.

Tänk att batterimätaren visar 80% kapacitet kvar efter 5 år. Jättebra tänker man. Men sen när man haft bilen ett år (d.v.s. den är 6 år gammal) visar det sig att plötsligt är man redan nere på 75%.

Detta är jag övertygad kommer att leda till att priserna (och därmed andrahandsvärdet) på begagnade elbilar sjunker rejält så fort det börjar dyka upp historier om folk som råkat ut för det (och det kommer det göra så småningom).
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tyckte det lät som det kunde stämma.
Om inte kan man se det så här. Hur många eftermarknads batterier? Hur många finns det på skroten?
Eftersom jag jobbar som skadetekniker på auktoriserad Verkstad för bla VW och Audi så vet jag att man inte måste byta batteri för att bilen krockskadats. Vidare måste man inte köpa begagnade saker heller. Så länge reperationen inte överstiger bilens värde lagas den, nyare bilar löses in om repkostnaden överstiger 75% av bilens värde. När bilen är två år eller äldre ska man söka beg. delar, dock får delarna inte komma från äldre bilar än aktuellt fordons tillverkningsår.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tycker att diskussionen om hur en BMS hypotetiskt skulle kunna vara programmerad för att lura bilägare inte är den mest relevanta i den här tråden.
Ja, för ingen tillverkare av bränslebilar har ju fuskat med programmeringen??
 
P Pin skrev:
Nä Toyota Mirai finns ju redan. Verkar inte gå att köpa, men jag kan hyra i Stockholm för 108 300 kr för en månad. Plus 2 kr/km. Då är drivmedel inkluderar. På ett år har man betalat lika mycket som att köpa den dyraste Teslan. Mirai har 300 liter bagage på 5 meter bil.

Men naturligtvis kan utvecklingen gå vidare .
Nu är det väl fullständigt onödigt att prata priser när den knappt några modeller alls.
Sen skulle en ny bil kosta "knappt" 700000:-.
Så hyra för 100000:-.
Ska jag vända på det varför köpa en elbil för mer än miljonen?
När man kan hitta för mindre än hälften....
 
sunnis
N Nerre skrev:
När kapaciteten plötsligt rasar mycket mer än man tänkt, så man känner att man har betalat för mycket pengar för den begagnade bilen.

Tänk att batterimätaren visar 80% kapacitet kvar efter 5 år. Jättebra tänker man. Men sen när man haft bilen ett år (d.v.s. den är 6 år gammal) visar det sig att plötsligt är man redan nere på 75%.

Detta är jag övertygad kommer att leda till att priserna (och därmed andrahandsvärdet) på begagnade elbilar sjunker rejält så fort det börjar dyka upp historier om folk som råkat ut för det (och det kommer det göra så småningom).
För det första så ser man inte hur många % batteriet har degraderat.

75% kvar efter 6år är riktigt usla siffror som du hittar på. Siffran är snarare 90-95% rent statistiskt med den datan som finns idag och efter det ser de flesta vätskekylda batterier att plana ut och tappa väldigt lite över tid. 0-10% är såpass lite att väder, temperatur och körstil påverkar mer så det är t.o.m svårt att exakt beräkna degraderingen mer att man behöver hålla sig till en specifik mätmetod för att se skillnaden över tid.

Nu får du faktiskt ge dig, har du överhuvudtaget källor som backar upp dina hypotetiska påståenden? Det finns gott om 6år gamla BEV bilar idag och rasar priserna på dessa på grund av batterierna havererar med degraderingen? Jag hittar i alla fall inget stöd till dina fantasier... Utan snarare tvärtom, Björn Nyland har flera avsnitt där han har köpt tillbaka gamla Teslor han har ägt tidigare där det visar sig att batterierna mår prima.
 
Redigerat:
Fairlane
N Nerre skrev:
När kapaciteten plötsligt rasar mycket mer än man tänkt, så man känner att man har betalat för mycket pengar för den begagnade bilen.

Tänk att batterimätaren visar 80% kapacitet kvar efter 5 år. Jättebra tänker man. Men sen när man haft bilen ett år (d.v.s. den är 6 år gammal) visar det sig att plötsligt är man redan nere på 75%.

Detta är jag övertygad kommer att leda till att priserna (och därmed andrahandsvärdet) på begagnade elbilar sjunker rejält så fort det börjar dyka upp historier om folk som råkat ut för det (och det kommer det göra så småningom).
Dvs du tänker att det är normalt för en fem år gammal elbil att visa 80% på mätaren för att året efter visa 75%?
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så följer jag verkligheten. Du verkar följa kartan för verkligheten är ju bara anekdotisk?! Tips, om bilens GPS leder ner i vattnet, släpp att kartan är viktigast och mest korrekt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Å andra sidan, du slipper springa runt med en sladd och jaga snabbladdare. För att sen vänta i 30-40min.
Men alla vill inte se framtiden även om man så snubblar på den. Men nu vet vi inte om just väte är framtiden
Springa runt och leta snabbladdare:crysmile:
På 16tusen mil har jag laddat på snabbladdare 50 gånger.
Uppskattningsvis mellan 5 och 20 min lång sessioner i medeltal. Dvs inte fulladdning mer än kanske 3-5 gånger
Jag har betalat 100kr en gång och 300kr totalt på de andra laddningarna tillsammans hittills. Nu är ju detta på tiden då många snabbisar var gratis:cool:
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Springa runt och leta snabbladdare:crysmile:
På 16tusen mil har jag laddat på snabbladdare 50 gånger.
Uppskattningsvis mellan 5 och 20 min lång sessioner i medeltal. Dvs inte fulladdning mer än kanske 3-5 gånger
Jag har betalat 100kr en gång och 300kr totalt på de andra laddningarna tillsammans hittills. Nu är ju detta på tiden då många snabbisar var gratis:cool:
Det innebär att du inte kör några längre sträckor.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs du tänker att det är normalt för en fem år gammal elbil att visa 80% på mätaren för att året efter visa 75%?
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så följer jag verkligheten. Du verkar följa kartan för verkligheten är ju bara anekdotisk?! Tips, om bilens GPS leder ner i vattnet, släpp att kartan är viktigast och mest korrekt.
Det jag funderar på när man pratar om räckvidden på batteriet... Hur har man gjort beräkningarna? Har man räknat med snabbladdningarna? Hur ser kör cykeln ut?
Jag har inte studerat de tabeller som det länkats till.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är det väl fullständigt onödigt att prata priser när den knappt några modeller alls.
Sen skulle en ny bil kosta "knappt" 700000:-.
Så hyra för 100000:-.
Ska jag vända på det varför köpa en elbil för mer än miljonen?
När man kan hitta för mindre än hälften....
Vad är det som kostar 700000 att köpa och 100000 att hyra?

Det finns alltid en bil som kostar hälften så mycket.,Både den och den dyrare har sin kundkrets.Varför köpa Toyota när du kan köpa Dacia.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det innebär att du inte kör några längre sträckor.
3.5mil till jobbet. 8 mil till sommarstugan.
Kan ändå konstatera att den enda gång jag kör den fossila är när minilastaren eller minilastaren ska förflyttas... Eller om jag ska köra något tyngre än 1 ton eller längre än 10mil(med släp)
Och detta med en bil från 2012;)
Passar mig perfekt.
 
P Pin skrev:
Vad är det som kostar 700000 att köpa och 100000 att hyra?

Det finns alltid en bil som kostar hälften så mycket.,Både den och den dyrare har sin kundkrets.Varför köpa Toyota när du kan köpa Dacia.
Det vart en nolla för mycket.... :cool:
Det skulle vara 100000:-
Enligt dina egna uppgifter... Att det skulle kosta 100000:- att hyra toyotas bil i en månad. Men den går att köpa för 700000:- att köpa nytt.
 
A Alexn72 skrev:
3.5mil till jobbet. 8 mil till sommarstugan.
Kan ändå konstatera att den enda gång jag kör den fossila är när minilastaren eller minilastaren ska förflyttas... Eller om jag ska köra något tyngre än 1 ton eller längre än 10mil(med släp)
Och detta med en bil från 2012;)
Passar mig perfekt.
Då är det inte konstigt att du klarar dig utan att ladda bilen annat än hemma.
 
Anekdot
Jag försatte mig oplanerat i en situation där jag behövde köra ca 60 mil med kort varsel igår. Stockholm–Norrköping t.o.r. två gånger. Någon behövde hämtas och köras tillbaka helt enkelt, men låt oss lämna de personliga skälen huvudsakligen utanför.

Bilen var en ID.3 som inte var preppad för uppgiften, den var alltså inte fulladdad, utan låg på (tror jag) strax under 80 %, så som det kan vara om man inte laddar så fort man stannar om man inte har en långresa inplanerad. Jag var förberedd så tillvida att jag hade diverse laddappar nedladdade i telefonen, men hade inte koll på var och när jag skulle ladda samt var rätt stressad av andra skäl och är personligen ny som elbilist, men nyfiket intresserad av området.

Det uppdagades rätt fort på första resehalvan att det skulle behöva toppas upp längs vägen så på väg ner mot Norrköping gjordes ett planerat stopp redan i Nyköping för lite mat och laddning. Stationens enda snabbladdare var upptagen men jag hade tur att personen som använde den skulle åka precis när jag kom. En långsamladdare hade inte gett alls samma nytta.

Jag tyckte jag hade koll på förbrukning och bedömd återstående körsträcka, även om sättet informationen visas på inte är gjord för att man ska kunna kontrollräkna i VW, så pausen blev inte längre än ett hastigt snabbmatsstopp.

Efter upphämtning i Norrköping och passerandet av backarna i Kolmården visade det sig att min bedömning av behövd kapacitet inte skulle räcka. Jag svor tyst över dålig GOM (guess-o-meter) och så blev det ett kort kaffestopp i Nyköping. Och med kort menar jag under tio minuter.

Väl i Stockholm var batterierna närmast urladdade och det behövde snabbladdas igen för nästa stint. Närmaste snabbladdaren var upptagen (bara en laddare igen) men nästa var nära nog. Innan det var dags att åka igen hade jag fått i vad bilen menade skulle räcka närmare 250 km, själv hände jag att det var skönt att det skulle räcka till Norrköping, hur det blev när jag skulle bli själv i bilen igen kändes mindre viktigt.

Mycket riktigt var den faktiska räckvidden bara ca 200 km, men det var jag beredd på. Efter ett halvlångt stopp i Norrköping då jag inte kunde ladda (radhusområde med samfällighet, det kommer vara ett helvete att få till laddning i den typen av miljö pga. samfällighetsreglerna om någon undrar) så bar det av mot Stockholm igen.

Med fem mils GOM-räckvidd bestämde jag mig för att ladda i Stavsjö istället för att hitta en laddare i Norrköing. Väl små marginaler, men laddning längs vägen istället för en omväg på några km. Det gick sådär. I Stavsjö fick jag inte igång snabbladdaren (kan ha varit ett handhavandefel, för den var ledig och ”verkade” hel), så det blev långsamladdning. Behövde ju ändå bara el så jag kunde ta mig till Nyköping där utbudet är mycket större än mitt i rövarskogen Kolmården. Det blev ändå dagens längsta laddstopp med 45 min för el som skulle räcka fyra mil. Två mils laddning hade jag redan i batteriet, men jag ville ha lite marginal – det är som sagt total obygd mellan Norrköping och Nyköping.

I Nyköping blev det för tredje gången Max som fick härbärgera mig för laddning. Att ladda där så det med god marginal tog verkligen inte mer tid än att sitta ner och dricka en liten kaffe. Trist miljö (som vid många laddare, ofta saknas ens ett rimligt promenadstråk som funkar ens dagtid), men vafan, det var ju snart slut nu. Och sista återresan var inte mer spännande än så heller. Lite strul i Stavsjö, utan det hade det bara blivit ett stopp där.

***

Så vad är då den eventuella lärdomen av denna anekdot? Vi kan väl börja med att det ibland sker oväntade saker och att hantera dem är en av anledningarna till att ha bil. Jag tror inte att jag kör 60 mil på en dag ens varje år, men nu var det så. Och därtill oförberett.

Längs de stora vägarna och i våra större städer finns det nu rätt väl utbyggt med antal laddstationer. Det är sällan så långt som fem mil mellan dem. Men laddstationerna är ofta små, inte sällan med bara en enda snabbladdare, vilket gör systemet störningskänsligt. Är en laddare upptagen eller ur funktion ställs ens planer lätt på ända – man behöver marginaler.

Man behöver vara ansluten till många laddbolag och ha många appar. Exempelvis A better routeplanner eller Chargemap för att se alla laddare, sen individuella bolags appar för att faktiskt kunna betala. Ibland blir man fintad av namnbyten också. På Chargemap står det Clever på Stavsjö, men bolaget heter numera MER. Det gäller att hänga med.

Funkar det? Tja, det tycker jag att det gör. Även 50–80 kW-laddarna trycker i bra med ström i en elbil. Ett 45 minutersstopp vid en sådan så har man normalt ett tjugotal mil till att åka. Det räcker oftast oerhört bra, även om 45 minuter är lite längre än man vill stanna längs vägen. Måste man använda långsamladdare är det tröstlöst.

Det jag störde mig mest på var att jag inte litade på bilens GOM, och att VW i all sin jävla vishet inte gav mig tillgång till rådata, utan bara GOM-räckvidd och genomsnittlig förbrukning. Ge mig återstående batterikapacitet i kWh eller procent också för helvete! Göm det en bit ner om UX-folket ska få råda, men låt mig kontrollräkna. Jag är övertygad om att min kunskap om var och hur jag kör tillsammans med en förmåga att överslagsberäkna slår deras beräkningar på historiska data nästan jämnt. Och om inte annat skulle det bli ytterligare info som beslutsstöd.

***

TL/DR Det går att göra en längre, oplanerad elbilsresa i södra Sverige, men det kan ha sina utmaningar.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 5 till
  • Laddar…
Jag har inget emot debatt men det är väl bara att konstatera att världens bilindustri har valt väg redan. Satsningen sker på elfordon. Det är där all forskning, utveckling och inte minst investeringar sker och detta innebär att stora volymer behöver säljas Oavsett om man gillar elbilar eller ej kommer vi för lång tid framöver att köra på el.
 
  • Gilla
Solar53 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.