Bananskalare Bananskalare skrev:
Nytt batteri är inte samma sak som ett begagnat batteri. Skulle du betala nypris för ett batteri som är 10år gammalt?
Desto mer arbete för att återanvända något desto lägre betalar man för det
Jag har inte pratat om att betala nypris. Jag har pratat om vad återstående kapacitet kan tänkas vara värd. Då jämförde jag nypris per kWh med beräknad återstående kapacitet, inte ursprunglig kapacitet. Sen kan man förstås räkna ner det ytterligare för att ett gammalt batteri är just gammalt, men målet var att visa att det finns ett inte obetydligt restvärde, inte att gissa exakt vad det kan vara.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Z
P Pin skrev:
Samt börja med att minimera onödiga hundar, katter och hästar
Rätt intressant för läste en artikel där man jämför utsläpp för en hund jämfört med en stor äldre bil (tror det var en Hummer) och bilen var mycket miljövänligare än vad hunden var.
Visst skaffar man hund och ser till att enbart mata den med sånt som skulle bli avfall så kan det nog gå ihop miljömässigt, men inte annars.

Batterier är allt annat än miljövänligt. Brytningen av mineralerna som behövs är väldigt smutsig. Vissa länder som har tillgångar på de mineralerna har ändå beslutat att inte bryta för det är just så miljöfarligt. Men det är ju tur man använder barn och bryter i "mindre viktiga länder" så vi svenskar ska kunna köra "miljövänligt";)
 
Och hur miljövänlig och människovänlig tror du oljebrytningen är? Fördelen med metallerna till batteriet är att de iaf går att återvinna när batteriet är helslut.
 
  • Gilla
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte pratat om att betala nypris. Jag har pratat om vad återstående kapacitet kan tänkas vara värd. Då jämförde jag nypris per kWh med beräknad återstående kapacitet, inte ursprunglig kapacitet. Sen kan man förstås räkna ner det ytterligare för att ett gammalt batteri är just gammalt, men målet var att visa att det finns ett inte obetydligt restvärde, inte att gissa exakt vad det kan vara.
Visst finns det ett värde kvar i batteriet. Men att nämna nypris är troligtvis ganska långt ifrån verkligheten. Gissningsvis kommer man sälja batteriet i en enhet. Med ett fast pris. Så fungerar skroten idag. Det kommer inte förändras. Det skulle vara om man säljer det för värdet på metallerna. Frågan är hur mycket batteriet höjer värdet nått att tala om? Inte mycket. Ett 10 år gammalt batteri på skroten....
 
Mikael_L
Z ZamuelA skrev:
Så löjligt med allt tjat om elbilar. Som om de är miljövänliga. Det är dem inte. Sen påverkar inte bilar mycket av miljön heller. Alla världens bilar motsvarar utsläppen hos ca 20 stora fartyg, så det är inte bilar som bidrar med något.
Z ZamuelA skrev:
Rätt intressant för läste en artikel där man jämför utsläpp för en hund jämfört med en stor äldre bil (tror det var en Hummer) och bilen var mycket miljövänligare än vad hunden var.
Visst skaffar man hund och ser till att enbart mata den med sånt som skulle bli avfall så kan det nog gå ihop miljömässigt, men inte annars.
Jag måste ge dig rådet att välja mer noga vilka informationskanaler du hämtar din världsbild ifrån. Som det nu är gör du dig bara löjlig, och vi skrattar åt dig i smyg.
 
  • Gilla
  • Haha
Ravinen 9 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst finns det ett värde kvar i batteriet. Men att nämna nypris är troligtvis ganska långt ifrån verkligheten. Gissningsvis kommer man sälja batteriet i en enhet. Med ett fast pris. Så fungerar skroten idag. Det kommer inte förändras. Det skulle vara om man säljer det för värdet på metallerna. Frågan är hur mycket batteriet höjer värdet nått att tala om? Inte mycket. Ett 10 år gammalt batteri på skroten....
Det är ju väldigt spekulativt vad värdet på batterierna ifrån uttjänta elbilar kommer vara. Och vad värdet kommer bestå i, om det är metallerna i batterierna eller att använda dom som de är. Vi vet ju inte idag riktigt hur batterierna generellt kommer att må efter att de har använts i 15-20 år.
Men visst kan det vara metallvärdet också, katalysatorn från en skrotad bil har ju ett ansenligt värde, det är ju typ runt den som all skrothantering av bilen bekostas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som det nu är gör du dig bara löjlig, och vi skrattar åt dig i smyg.
Jag skrattar år dem som tror på vad politiker lurar i dem för att kunna höja skatter och sen kör omkring i leksaksbilar med batterier.;)
 
Z
sunnis
C cpalm skrev:
Produkten blir för dyr för att det skall vara värt att lägga den summan på en 10+ år gammal bil helt enkelt.
Om det är värt att investera i ett nytt batteri (pirat, original eller rekonditionerat) för prylar i allmänhet hänger ju på ersättningsbatteriets pris vs. prylens värde.
Även om ett OEM-batteri skulle ligga på halva priset mot original (vilket på ett ungefär är prisbilden för andra piratbatterier) gissar jag att vi konkret pratar om 25-50 000 kr.
Per modul eller komplett batteri? Batteripriserna har en fortsatt trend nedåt dessutom.

Men leker vi med siffrorna du nämner så kostar det ungefär som ett motorbyte/växellådsbyte på en verkstad.

Det är inte heller meningen att batterierna de ska gå sönder i förtid utan ska fungera med den hela tekniska livslängden ut.


C cpalm skrev:
Det gör det så klart, men nu jämförde du med begagnade bildelar i allmänhet som hanteras av varenda skrotnisse runt om i landet. Alla som varit och köpt delar på en bilskrot inser att det inte är några högteknologiska inrättningar.

Det är inte minst en brandrisk att stapla tonvis med lithiumbatterier på hög. Skicket på batteriet kan vara svårbedömt utan särskild utrustning och batterierna kan behöva underhållsladdas om de skall lagras en längre tid.
Att det inte är högteknologiska inrättningar (vad det nu är) är nog sant men det har också hänt mycket i branschen, har två kunder på jobbet som är skrotar och de har mycket utvecklade metoder för att göra delar ofarliga, tömma vätskor och gaser och demontera utan att förstöra och sedan lagerföra. Det är en väldigt lönsam bransch också, ägarna som jag känner behöver i alla fall inte åka i lika gamla bilar som de demonterar :crysmile:

Det behöver varken vara farligt eller hög brandrisk om det hanteras på rätt sätt. Det är ju ingen kärnreaktor direkt, det är ett stort batteri med allt vad det innebär, så märkvärdigt är det inte.

Ser ingen mening med att bestämma vad man inte kan göra i framtiden, finns det pengar att tjäna så finns det lösningar.
 
Mikael_L
sunnis sunnis skrev:
Per modul eller komplett batteri? Batteripriserna har en fortsatt trend nedåt dessutom.
Ja det är verkligen intressant att se vad utveckling vi har att vänta på batteripriser.
Just nu är det alltså tydligen lönsamt att bygga en väldigt stor batterifabrik i Sverige trots vårt höga löneläge.
Vad kommer hända med priserna sen när det byggs stora anläggningar i Indien, Kina, Korea osv?
För att inte tala om länder på den Afrikanska kontinenten.
 
sunnis
Z ZamuelA skrev:
Jag skrattar år dem som tror på vad politiker lurar i dem för att kunna höja skatter och sen kör omkring i leksaksbilar med batterier.;)
Vad spelar det för någon roll?

Men visst, åk runt i din riktiga bil som inte är leksaksbil och tanka dyr diesel på macken. Riktiga män luktar diesel osv.

Tråden är för dom som är intresserad av elbilar, jag förstår inte riktigt syftet med dina felaktiga inspel att fartyg släpper ut jättemycket "som jag inte fattar vad det är" - därför ska jag minsann få köra min fossilbil utan att en politertruck ska säga något annat!
 
  • Gilla
crappyusrname och 5 till
  • Laddar…
Z
sunnis sunnis skrev:
Vad spelar det för någon roll?

Men visst, åk runt i din riktiga bil som inte är leksaksbil och tanka dyr diesel på macken. Riktiga män luktar diesel osv.

Tråden är för dom som är intresserad av elbilar, jag förstår inte riktigt syftet med dina felaktiga inspel att fartyg släpper ut jättemycket "som jag inte fattar vad det är" - därför ska jag minsann få köra min fossilbil utan att en politertruck ska säga något annat!
elbilar kommer vara en utdöd nisch om några år. Det finns andra så mycket bättre sätt än dyra farliga batterier, bara utvecklingen kommer igång (vätgas, bränsleceller, 100% miljövänlig ren bensin osv). Köpa en dyr elbil idag som om 10 år är utdöd är ingen hit direkt.
Nej jag kör ingen diesel, men för bara några år sedan var diesel en miljöbil som staten gav bonus för om man köpte. Idag vill inte många ha dem för staten hade "fel". En hybridbil är ett bättre alternativ. De räcker för 99% av det de flesta kör dagligen och man slipper släpa omkring på ett dyrt miljöfarligt batteri. Bättre "dela" upp batteriet så det räcker till 10 personer istället för att en har ett där man dagligen tar ut kanske 10%. Eller har alla 50 mil till jobbet varje dag?

Hoppas att de som skriver här också inte har byggt sig ett nytt hur (då det är ett byggforum). Det om något är miljöfarligt! Spelar ingen roll hur man bygger. Inget man gör kan kompensera för detta. Ser idiotiskt ut när man ser ett nybygge och en familj med massa ungar bor där och sen har de en elbil som kanske kompenserar för nån promille av det andra de "satsat" på. Hyckleri.
 
Fairlane
Z ZamuelA skrev:
elbilar kommer vara en utdöd nisch om några år. Det finns andra så mycket bättre sätt än dyra farliga batterier, bara utvecklingen kommer igång (vätgas, bränsleceller, 100% miljövänlig ren bensin osv)
Bara utvecklingen kommer igång... det har pratats om bränsleceller och vätgas i väldigt många år och ändå finns det knappt några och knappt några tillverkare verkar satsa på det. Givet hur lång tid det tar att utveckla nya bilar och nya motorer så ser jag inte det hända inom de närmsta åren.
När det väl sker så påverkar det redan tillverkade bilar lika mycket som moderna bilar (både eldriva och fossildrivna) påverkar de bilar som byggdes för 10 år sen, dvs inte alls.
 
Jag kan tänka mig att en bränslecellshybrid hade varit intressant, mest för att slippa dubbla drivlinor som en biodrivmedelshybrid innebär.
(Litet batteri för daglig körning, vätgasen för längre resor).
Att alla ska kunna köra på biodrivmedel tror jag vi kan glömma, det finns inte mark att odla den mängden som behövs, utan det får gå till de som verkligen behöver (exempelvis lantbruket).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Bränslecellsbilar som drivs på vätgas är i grund och botten en elbil. Det enda som skiljer är att batteriet är mindre och man tankar vätgas istället för el.

Så all utveckling kring dagens elbilar kommer att gå att använda även i framtiden om vi får funktionella bränslecellsbilar.

Det stora problemet med bränslecellsbilar som jag ser det är att vätgas fortfarande är väldigt mycket billigare att framställa från fossila källor än genom elektrolys av vatten.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.