S sinuslinus skrev:
Hyundai Ioniq 5 och Kia EV 6 och ett par andra bilar kan ladda 10-80% på 18 minuter.
Japp, men här är det noll till hundra på samma tid, eller tio till åttio på tio minuter.

Mest ett retoriskt inlägg från mig då laptops och mobiler användes som liknelse för att visa hur dåliga batterier här. Det finns även möjligheter då mobilerna nu är ännu bättre!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, batterihyran va ju ett sätt att minska rädslan för att batteriet ska bli kass på lång sikt. Zoe finns ju med friköpt batteri också men dom ligger väl typ 50' högre i pris?
Och med den kalkylen så känns Zoen bli dyrare än andra liknande bilar, både som beg.köp eller leasing... :(
 
A Avemo skrev:
Det är en intressant anekdot som säger emot vad du tidigare hävdade. BMS:en har överskattat batteriets minskade kapacitet. Inte underskattat den för att maskera tappad kapacitet.
BMS kan underskatta. På samma sätt som den kan överskatta.

Men jag har väl inte sagt att BMS överskattar? Jag har sagt att BMS kan programmeras så att den i börja underskattar kapaciteten, så när batteriet tappar kapacitet ser det ut om det tappat mindre än det gjort, eftersom BMS anpassar sig.

Jag har ju sagt att BMS kanske visar 100% i början, när det egentligen bara är 90% laddat. Om den räknar hur mycket energi man stoppar in istället för att försöka mäta batteriets laddningsgrad.

Laddar du ett batteri på 50 kWh med 40 kWh så visar BMS 40 kWh såklart.
Laddar du ett batteri på 40 kWh med 40 kWh så visar BMS fortfarande 40 kWh.

Eller du syftar på det jag skrivit om mobiltelefoner som dör fast mätaren visar 30%? Det är ju nåt som riskerar att uppstår mycket senare, inte förrän batteriet börjar degradera under nominell kapacitet.
 
B Bjober skrev:
Varför MÅSTE batterier tappa prestanda över en normal bils livslängd?
Av samma anledning som diesel- och bensinmotorer måste haverera?
 
S sinclairhacker skrev:
Har du kört elbil i några veckor eller månader o byggt upp någon egen erfarenhet?
Åh, "Har du ingen erfarenhet ska du hålla käften"-argumentet?

Kan man inte ha en massa kunskaper om batterier utan att ha kört elbil?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
BMS kan underskatta. På samma sätt som den kan överskatta.

Men jag har väl inte sagt att BMS överskattar? Jag har sagt att BMS kan programmeras så att den i börja underskattar kapaciteten, så när batteriet tappar kapacitet ser det ut om det tappat mindre än det gjort, eftersom BMS anpassar sig.

Jag har ju sagt att BMS kanske visar 100% i början, när det egentligen bara är 90% laddat. Om den räknar hur mycket energi man stoppar in istället för att försöka mäta batteriets laddningsgrad.

Laddar du ett batteri på 50 kWh med 40 kWh så visar BMS 40 kWh såklart.
Laddar du ett batteri på 40 kWh med 40 kWh så visar BMS fortfarande 40 kWh.

Eller du syftar på det jag skrivit om mobiltelefoner som dör fast mätaren visar 30%? Det är ju nåt som riskerar att uppstår mycket senare, inte förrän batteriet börjar degradera under nominell kapacitet.
När ser du ett problem med batterikapaciteten?

Om vi antar att man kommer X mil på en laddning när bilen är ny. Efter en viss tid/körsträcka så kommer man bara 0,75X på grund av att batterierna blir sämre. Är det ett problem om det sker efter:
  • 1 år/1500 mil (vilket som kommer först)
  • 5 år/10000 mil (vilket som kommer först)
  • 10 år/15000 mil (vilket som kommer först)
  • 10 år/25000 mil (vilket som kommer först)
  • 15 år/25000 mil (vilket som kommer först)
  • 15 år/35000 mil (vilket som kommer först)
  • 25 år/35000 mil (vilket som kommer först)
  • 25 år/50000 mil (vilket som kommer först)
  • 30 år/60000 mil (vilket som kommer först)
Det är det som vi andra försöker avgöra. Att batteriet blir sämre är vi alla överens om, men om det sker efter 30 år/60000 mil så ser de flesta inte det som ett problem.

Som en följdfråga, hur många mil/hur lång tid tror du att det tar innan det blir 0,75x?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Typiska levnadslängden för en bil i Sverige verkar ju vara ca 17år, i USA ca 12 år med längre körsträcka per år än i Sverige. Sen finns det ju såklart vissa individer till bilar som klarar sig längre längre än så. Tror inte heller att nån av biltillverkarna beräknar att livslängden ska vara mer än max 15-20 år eller eller ca 30 000 mil, många säkert lägre än så, sätt så låga siffror som 8 år.

Bara titta sig runt i omgivningen, hur många bilar är 20+ år? I mitt Svensson område är dom 0-15 år borträknade entusiastbilar, vår andrabil som är 14 år gammal är nog bland de äldsta. utsatta området i stan kanske 10-25år gamla.

Bara en snabb titt på blocket bekräftar detta söker man alla bilar mellan 1990-2000 årsmodell hittar man ca 3600 till salu, tar man 1995-2005 är det uppe i drygt 10 000, 2000-2010 är dom 23 500 till salu, 2005-2015 är vi uppe i 41 000 st.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
C
M MarcusGust skrev:
Bara titta sig runt i omgivningen, hur många bilar är 20+ år?
Det kanske i och för sig inte nödvändigtvis säger så mycket om hur länge dagens bilar kommer att hålla.
Min bild är att det hänt en hel del vad gäller bilarnas livslängd. Har själv en 11 och en 17-åring. Båda fräscha, 11-åringen riktigt fräsch.
Äldre bilar man haft har varit rosthäckar vid den åldern.
 
C cpalm skrev:
Det kanske i och för sig inte nödvändigtvis säger så mycket om hur länge dagens bilar kommer att hålla.
Min bild är att det hänt en hel del vad gäller bilarnas livslängd. Har själv en 11 och en 17-åring. Båda fräscha, 11-åringen riktigt fräsch.
Äldre bilar man haft har varit rosthäckar vid den åldern.
Nej det är sant, men många diskutioner här baseras ju på hur mkt % ett 15-25 år gammalt batterie tappar som att gemene man kör runt i så gamla bilar därav att jag vill ta upp hur det ser ut.

Jag jobbar själv inom bilindustrin och lev testutrustning för att testa allt möjligt från hela bilar till dämpare och kan instämma om att det är mer fokus på sånt nu, men fokus är också i mångt och mycket hur klena material de kan komma undan med för att nå en livslängd om X antal år och mil. Biltillverkare är trots allt just det, biltillverkare de vill tillverka bilar men inte nödvändigtvis bilar som håller 30 år och 50 000 mil utan ett happy medium som upplevs som bra kvalitet av konsumenter och som går att sälja med en bra vinst men håller lagomt länge för försäljningens skull.

Se bara på Skoda vilken resa dom gjort från lev start i Sverige på 90 talet första gen Skoda i Sverige rostade ju nått fasansfullt, numera är dom i paritet med övriga tillverkare.

Sen är jag dock osäker på vad snittåldern kommer att bli framöver i dagens slit och släng samt med tanke på hur snabbt utvecklingen går på EVs, om en 15 års Volvo känns gammal idag så tror jag en 2020 års Volvo upplevs som ännu äldre 2035 än dagens 15 åriga bilar.

Nuvarande fokus på hållbarhet tyder dock på att snittet borde gå upp om denna trend håller i sig.

Just nu känns det dock som att det kan gå åt vilket håll som helst.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Själv tror jag tyvärr all annan elektronik i bilen kommer börja haverera innan drivlinan ger upp på de flesta moderna bilar.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men jag har väl inte sagt att BMS överskattar? Jag har sagt att BMS kan programmeras så att den i börja underskattar kapaciteten, så när batteriet tappar kapacitet ser det ut om det tappat mindre än det gjort, eftersom BMS anpassar sig.
Och när du lägger så mycket tid och energi på detta så kunde det vara på sin plats att tala om att det bara är dina privata spekulationer. När man läser dina inlägg kan man lätt få intrycket att du har några indikationer på att så skulle vara fallet. Jag tycker att diskussionen om hur en BMS hypotetiskt skulle kunna vara programmerad för att lura bilägare inte är den mest relevanta i den här tråden.
 
  • Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
Länge sen vi pratade restvärde på elbilar. Eftersom att många tror att batterierna kommer överleva bilarna är det sannolikt att elbilar kommer ha ett skrotvärde som vida överstiger dagens fossilbilar.

Tar vi den senaste generationens elbil med ca 75 kWh batteri som vi säger tappar en tredjedel av kapaciteten tills det är dags för skrotning så har vi kvar ett 50 kWh-batteri när bilen är slut.

Med dagens batteripriser på 140 $/kWh skulle det innebära ett värde på 60 tkr vid en dollarkurs på 8:50.

Batteripriserna kommer säkert sjunka lite till och det finns förstås en återvinningskostnad också, men ett reellt värde finns det sannolikt iaf.

Det tror jag är en intressantare parameter vad gäller batteribilar än fria spekulationer om att det (av ett dussin olika producenter) skulle fuskas på ett intrikat sätt med hur batterihälsan mäts.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
C
M MarcusGust skrev:
Nej det är sant, men många diskutioner här baseras ju på hur mkt % ett 15-25 år gammalt batterie tappar som att gemene man kör runt i så gamla bilar därav att jag vill ta upp hur det ser ut.
Nä, visst. Det som skrämmer (mig iallafall) är nog den mer definitiva livslängden. En "vanlig" bil går ju att hålla vid liv i princip hur länge som helst, det handlar mer om hur länge man tycker det blir värt att hålla den vid liv.

Inte minst om batteriet skulle paja helt på en äldre (men kanske inte "slutkörd") bil. Osannolikt att det skulle gå att få tag på ett nytt = bara att skrota hela bilen.
 
Kan väl nästan likaställas med när något ordentligt rassr i en motor eller växellåda så man köper en ny motor på skroten och byter in. I England är det inte ovanligt att Nissan Leaf ägare uppgraderar sina slitna batterier mot högre kapacitet från skroten.
Men visst, det kostar mycket när en enskild del är så dyr
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.