sunnis
C cpalm skrev:
Nä, visst. Det som skrämmer (mig iallafall) är nog den mer definitiva livslängden. En "vanlig" bil går ju att hålla vid liv i princip hur länge som helst, det handlar mer om hur länge man tycker det blir värt att hålla den vid liv.

Inte minst om batteriet skulle paja helt på en äldre (men kanske inte "slutkörd") bil. Osannolikt att det skulle gå att få tag på ett nytt = bara att skrota hela bilen.
Varför skulle man få tag på ett nytt batteri? Går det att köpa en fabriksny Volvo B230K motor? Eller en helt ny BMW N47?

Vi får anta att det finns begagnade batterier på t.ex bildelsbasen (vilket det också redan finns) eller att batteriet byts in mot ett rekonditionerat (som man gjort sen urminnes tider på stora batteripaket) eller att det kan lagas på plats på en verkstad med mindre utbytesdelar som celler eller hela moduler vilket det också redan görs idag.

Ett fjärde alternativ är att batterimodulerna byts mot nya pirat-moduler vilket är en stor marknad inom övrig elektronik, typ batterikungen och allt vad det heter som säljer nya batterier till alla möjliga gamla prylar. Har svårt att se att elbilsbatterier skulle vara något undantag, snarare tvärtom.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, visst. Det som skrämmer (mig iallafall) är nog den mer definitiva livslängden. En "vanlig" bil går ju att hålla vid liv i princip hur länge som helst, det handlar mer om hur länge man tycker det blir värt att hålla den vid liv.

Inte minst om batteriet skulle paja helt på en äldre (men kanske inte "slutkörd") bil. Osannolikt att det skulle gå att få tag på ett nytt = bara att skrota hela bilen.
Övertygad om att det framöver kommer finnas ok batteripack att få tag på hos skroten precis som det idag går att få tag i det mesta till en vanlig ICE bil till en bråkdel av priset av en ny del typ motor/växellåda. Dyker säkert upp en massa elbil specialister likt det redan har gjort i Norge och UK som löser problem som dessa. Enskilda celler går att byta, moduler av ett pack går att byta. Dvs att byta hela packen som tillverkare idag rek och gör kommer inte vara lika vanligt och är inte heller särskilt konstnadseffetivt för kunden.

Precis som samma sätt att jag inte åker till åf för att byta avgassystemet utan hellre åker till "Jannes verkstad" för att hellre svetsa avgassystemet på vår 14 år gamla bil kommer heller inte ägare till 14 år gamla elbilar åka till åf för att byta hela batteriet när en cell eller en modul av packen dött utan man vänder sig till andra verkstäder som kan fixa den enskilde cellen eller modulen bara istället för att byta ett helt pack.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Länge sen vi pratade restvärde på elbilar. Eftersom att många tror att batterierna kommer överleva bilarna är det sannolikt att elbilar kommer ha ett skrotvärde som vida överstiger dagens fossilbilar.

Tar vi den senaste generationens elbil med ca 75 kWh batteri som vi säger tappar en tredjedel av kapaciteten tills det är dags för skrotning så har vi kvar ett 50 kWh-batteri när bilen är slut.

Med dagens batteripriser på 140 $/kWh skulle det innebära ett värde på 60 tkr vid en dollarkurs på 8:50.

Batteripriserna kommer säkert sjunka lite till och det finns förstås en återvinningskostnad också, men ett reellt värde finns det sannolikt iaf.

Det tror jag är en intressantare parameter vad gäller batteribilar än fria spekulationer om att det (av ett dussin olika producenter) skulle fuskas på ett intrikat sätt med hur batterihälsan mäts.
De priser du nämner vad bygger dessa på? Skrotad bil? Man skulle få betalt per kwh. Är det då baserat på kwh när. Batteriet var nytt?
Eftersom vi pratar om äldre batterier, borde kwh baserat på siffrorna när man slaktar batteriet. Jag tror att det vanligaste är att man säljer batteriet för skrotvärdet. I det lär man beräkna de ädelmetaller som finns.
Men jag haft fel förr
 
C
sunnis sunnis skrev:
Varför skulle man få tag på ett nytt batteri?
Batteriet går ju inte att jämföra med andra bildelar, vare sig det handlar om nytillverkat, begagnat, rekonditionerat eller eftermarknad. Det kräver kunskap och är förnippat med vissa risker att hantera dem och det är inte trivialt att rekonditionera dem eller tillverka eftermarknadsbatterier.

Beg och rekonditionerat kommer att finnas, absolut. Det finns ju redan idag. Men tillgängligheten lär variera med batterimodell och ålder. Tror knappast du kommer att se dem på batterikungen.se.

Eftermarknad för en 10+ år gammal bil tror jag överhuvudtaget man kan glömma. Det blir alldeles för dyrt för att det skall finnas ett business case.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
De priser du nämner vad bygger dessa på? Skrotad bil? Man skulle få betalt per kwh. Är det då baserat på kwh när. Batteriet var nytt?
Eftersom vi pratar om äldre batterier, borde kwh baserat på siffrorna när man slaktar batteriet. Jag tror att det vanligaste är att man säljer batteriet för skrotvärdet. I det lär man beräkna de ädelmetaller som finns.
Men jag haft fel förr

Batteripriserna per kWh är för nya batterier. Men givet hur exempelvis Teslas degenereringskurvor ser ut så verkar andrahandsmarknaden vara god, främst då som batteribackuper i industrin.
 
Z
Så löjligt med allt tjat om elbilar. Som om de är miljövänliga. Det är dem inte. Sen påverkar inte bilar mycket av miljön heller. Alla världens bilar motsvarar utsläppen hos ca 20 stora fartyg, så det är inte bilar som bidrar med något.
Värsta är när det visar sig att folk som bryr sig om miljön har barn. Det är ju det miljöfarligaste som finns så blir väldigt hyckleri.
Innan man förbjuder folk att skaffa barn så skiter jag i allt annat vad miljötänk heter.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
andersda och 7 till
  • Laddar…
sunnis
C cpalm skrev:
Batteriet går ju inte att jämföra med andra bildelar, vare sig det handlar om nytillverkat, begagnat, rekonditionerat eller eftermarknad. Det kräver kunskap och är förnippat med vissa risker att hantera dem och det är inte trivialt att rekonditionera dem eller tillverka eftermarknadsbatterier.

Beg och rekonditionerat kommer att finnas, absolut. Det finns ju redan idag. Men tillgängligheten lär variera med batterimodell och ålder. Tror knappast du kommer att se dem på batterikungen.se.

Eftermarknad för en 10+ år gammal bil tror jag överhuvudtaget man kan glömma. Det blir alldeles för dyrt för att det skall finnas ett business case.
Uppenbarligen går det att tillverka elbilsbatterier i fabriker för OEM, så varför skulle det inte gå att tillverka pirat-moduler i just fabriker som gör batterier? Make no sense. Går det att nytillverka så går det att rekonditionera då det är exakt samma process fast man utgår från ett uttjänt batteri som bas.

Det finns en eftermarknad för batterier inom all annan elektronik, men enligt dig ska elbilar vara undantaget. Det är ju väldigt konstigt med tanke på vilken enormt stor marknad det är och den fria ekonomin tillgodoser alltid efterfrågan. Det är mycket påhittigt och djärvt att påstå att det att det inte kommer bli så. Ett business case finns det om det går att åtgärda ett batteri för en bråkdel av kostnaden av ett fabriksnytt original-batteri (som ändå inte kommer gå att köpa)

Vad är det som är farligt att arbeta med ett spänningsatt batteri på 400/800v? Det går ju bevislingen att göra det på ett säkert sätt om man har rätt kunskap och utrustning för ändamålet.

Tror du har köpt myten att gamla elbilar måste ersättas med fabriksnya batterier för flera hundratusen kronor för så så säger "alla", i synnerhet de som är rädda för e-mobilitet och avskyr elbilen över allt annat. Ett klassiskt argument i debatten. Jag tycker det är extremt ologiskt om du frågar mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Z ZamuelA skrev:
Så löjligt med allt tjat om elbilar. Som om de är miljövänliga. Det är dem inte. Sen påverkar inte bilar mycket av miljön heller. Alla världens bilar motsvarar utsläppen hos ca 20 stora fartyg, så det är inte bilar som bidrar med något.
Värsta är när det visar sig att folk som bryr sig om miljön har barn. Det är ju det miljöfarligaste som finns så blir väldigt hyckleri.
Innan man förbjuder folk att skaffa barn så skiter jag i allt annat vad miljötänk heter.
Z ZamuelA skrev:
Så löjligt med allt tjat om elbilar. Som om de är miljövänliga. Det är dem inte. Sen påverkar inte bilar mycket av miljön heller. Alla världens bilar motsvarar utsläppen hos ca 20 stora fartyg, så det är inte bilar som bidrar med något.
Värsta är när det visar sig att folk som bryr sig om miljön har barn. Det är ju det miljöfarligaste som finns så blir väldigt hyckleri.
Innan man förbjuder folk att skaffa barn så skiter jag i allt annat vad miljötänk heter.
Fast det är helt fel, till att börja med så handlade om 15st världens största oljetanker och fraktfartyg, och det handlade inte heller om CO2 utsläpp utan svavelutsläpp.

Vedertagna data är att sjöfarten står ungefär lika mycket som flyget. Det är lika dåligt.

I närmiljön så kan du fundera på vad du själv föredrar att andas in, avgaser i luften eller inget inga avgaser alls.

Mest miljöfarliga barnen är dagens vuxna som borde ha kunskap och vett om miljön men som fortfarande lever i industrialismen bubbla där man ska förbränna billiga fossila bränslen för evigt (som inte heller kommer gå för evigt då det är en ändlig resurs)
 
  • Gilla
Nils Terminus och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Fast det är helt fel, till att börja med så handlade om 15st världens största oljetanker och fraktfartyg, och det handlade inte heller om CO2 utsläpp utan svavelutsläpp.

Vedertagna data är att sjöfarten står ungefär lika mycket som flyget. Det är lika dåligt.

I närmiljön så kan du fundera på vad du själv föredrar att andas in, avgaser i luften eller inget inga avgaser alls.

Mest miljöfarliga barnen är dagens vuxna som borde ha kunskap och vett om miljön men som fortfarande lever i industrialismen bubbla där man ska förbränna billiga fossila bränslen för evigt (som inte heller kommer gå för evigt då det är en ändlig resurs)
Tiden är för mig och min arbetsgivare viktigt, tex köra till bergen för mig tar ca 13 timmar, flyget dörr till dörr tar ca 5 timmar. Hade inte spelat nån roll om flyget kostat 2-4ggr mer än i dagsläget, det är fortfarande en no brainer! Co2 skatten skulle kunna vara som för allt annat, men Sverige och många andra länder väljer att subventionera detta. Förbrukning/passagerare ca 0,3 nåntingL/mil på flyget mot bilen som snittar 0,65L/mil långkörning med lite moms på mätaren. Flyget har orenad avgas javisst! ( Men vem bryr sig det är ju subventionerat ) Annat exempel Nice, 25 timmars körning nonstop i bil, mot flygets ca 6 timmars dörr till dörr. Alternativen för mig och min arbetsgivare är 2 veckors jobb istället för 1 vecka pga utökad restid. Tid är pengar alltså är flyget intressant så länge det inte är billigare att låta mig köra/cykla/gå till kunden, hade jag dock tvingats till detta hade kostnaden stigit.

Det är ju inte så att majoriteten flyger bara för flygandes skull! Även om det säkert finns de som gillar att flyga bara för flygandes skull.

Segla till fabriken i USA? kommer ta ett par veckor, något jag inte skulle ställa upp på och knappast nått min arbetsgivare skulle vilja betala för.

Åker även färja till och från Finland ibland allt detta i tjänsten som serviceingenjör där mycket är omöjligt att göra på distans/hemifrån.

Som privat då? Ja, då försöker jag tänka på det, 80+% av resorna i bil sker på el, villa med energiklass B, flyger inte mycket ( vart annat år kanske med familjen inom Europa ) cyklar och går mycket. Men som en av dina "dagens vuxna" är jag nog definierad som ett as för all framtid.

Alternativet för mig är halva lönen för ett jobb som är hälften så intressant, det är alltså inte ett alternativ i min värld!
 
Redigerat:
C
sunnis sunnis skrev:
Uppenbarligen går det att tillverka elbilsbatterier i fabriker för OEM, så varför skulle det inte gå att tillverka pirat-moduler i just fabriker som gör batterier? Make no sense.
Produkten blir för dyr för att det skall vara värt att lägga den summan på en 10+ år gammal bil helt enkelt.
Om det är värt att investera i ett nytt batteri (pirat, original eller rekonditionerat) för prylar i allmänhet hänger ju på ersättningsbatteriets pris vs. prylens värde.
Även om ett OEM-batteri skulle ligga på halva priset mot original (vilket på ett ungefär är prisbilden för andra piratbatterier) gissar jag att vi konkret pratar om 25-50 000 kr.

Vad är det som är farligt att arbeta med ett spänningsatt batteri på 400/800v? Det går ju bevislingen att göra det på ett säkert sätt om man har rätt kunskap och utrustning för ändamålet.
Det gör det så klart, men nu jämförde du med begagnade bildelar i allmänhet som hanteras av varenda skrotnisse runt om i landet. Alla som varit och köpt delar på en bilskrot inser att det inte är några högteknologiska inrättningar.

Det är inte minst en brandrisk att stapla tonvis med lithiumbatterier på hög. Skicket på batteriet kan vara svårbedömt utan särskild utrustning och batterierna kan behöva underhållsladdas om de skall lagras en längre tid.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Batteripriserna per kWh är för nya batterier. Men givet hur exempelvis Teslas degenereringskurvor ser ut så verkar andrahandsmarknaden vara god, främst då som batteribackuper i industrin.
Nytt batteri är inte samma sak som ett begagnat batteri. Skulle du betala nypris för ett batteri som är 10år gammalt?
Desto mer arbete för att återanvända något desto lägre betalar man för det
 
Mikael_L
M MarcusGust skrev:
flyger inte mycket ( vart annat år kanske med familjen inom Europa )
Jag flyger så sällan att det alltid blir att skaffa nytt pass inför resan.
En inrikes flygresa har jag gjort de senaste 25 åren, men det har varit lite tätare i min ungdom, särskilt på den tiden man kunde flyglifta, köpa platser för en hundring som var tomma vid avgång.

Utrikes har jag flugit 5ggr i mitt vuxna liv. (endast inom Europa)
Mitt flygande är ändå inte hållbart, det funkar inte om alla jordens 7 miljarder människor ska hålla på och flyga så mycket som jag gör!!!
 
Z
sunnis sunnis skrev:
Mest miljöfarliga barnen är dagens vuxna som borde ha kunskap och vett om miljön men som fortfarande lever i industrialismen bubbla där man ska förbränna billiga fossila bränslen för evigt (som inte heller kommer gå för evigt då det är en ändlig resurs
Det är människor som står för utsläpp. Varje ny människa bidrar med massor av utsläpp under sin livstid och kommande generationer. Se till att minska antalet människor på jorden till att börja med. Förbjud folk att skaffa barn.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nytt batteri är inte samma sak som ett begagnat batteri. Skulle du betala nypris för ett batteri som är 10år gammalt?
Desto mer arbete för att återanvända något desto lägre betalar man för det
Om man köper kapacitet snarare än ”ett batteri” är det inte helt orimligt att kWh-priset skulle hålla i sig. Det finns en parallell i skärmhoppningsvärlden där cypres handlas begagnade, prissatta i återstående livslängd (de har nämligen ett bäst-före-datum.)
 
Z ZamuelA skrev:
Det är människor som står för utsläpp. Varje ny människa bidrar med massor av utsläpp under sin livstid och kommande generationer. Se till att minska antalet människor på jorden till att börja med. Förbjud folk att skaffa barn.
Jag håller till del med dig, men din drastiska åtgärd skulle utrota mänskligheten på ca 100 år. Att begränsa antalet barn borde väl räcka? Samt börja med att minimera onödiga hundar, katter och hästar innan vi tar bort oss själva.

Kina har ju kört sådan politik i många år och nu försöker de lätta på den, men det går inte så bra då befolkningen vant sig vid endast ett barn. Märkligt, alla sådana här drastiska förslag och så har ofta Kina redan gjort det för länge sedan…
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.