P
skoge skoge skrev:
det hjälper inte när regeringen skiter i vad riksdagen beslutar.
Har regeringen "skitit i" vad riksdagen beslutat nyligen?
 
P
hsd hsd skrev:
Det går båtar med järnmalm däråt så de behöver bara fylla på med cement , den probematiska delen förpackningen
Var ska de fylla på med cement?
 
P
Fairlane
Maskintok skrev:
Varför ställa en fråga om man inte vill ha svar?
Jag trodde det var en uppenbart retorisk fråga, men fine, om man fyller grundvattenutrymmet med saltvatten samtidigt som man producerar mer dricksvatten än vad naturen själv klarar av att ordan, så är det ju en lösning som fungerar, men bara så länge fabriken är igång. Den dagen företaget drar vidare så blir det värre.
 
A
P pmd skrev:
Hur skulle någon med foten i verkligheten ha tolkat miljöbalken kap 6 och miljöbedömningsförordningen annorlunda än Mark- och miljööverdomstolen?
gett tillstånd direkt.
Att läsa det där är att söva folk och är allmänt uttråkande..
Att vara i verkligheten är inte att tolka detta, det är att aktivt värna om landets bästa.
Och miljölagarna hör inte så mycket dit..
Det gör arbete och intäkter.
landets suveränitet..
tolka miljötexter får jurister göra..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
I sakfrågan så står det ju faktiskt "Sannolikt skulle en märkbart ökad import av cement innebära såväl stora samhällsekonomiska som miljömässiga konsekvenser". Sen är jag övertygad om att det stämmer, men det står trots allt sannolikt.
Det är mycket sällan man kan säga något säkert om framtiden, men det det förstås varit bättre om SGU hade gjort en uppskattning av hur stor sannolikheten är.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag trodde det var en uppenbart retorisk fråga, men fine, om man fyller grundvattenutrymmet med saltvatten samtidigt som man producerar mer dricksvatten än vad naturen själv klarar av att ordan, så är det ju en lösning som fungerar, men bara så länge fabriken är igång. Den dagen företaget drar vidare så blir det värre.
Nä och det vet du med.
Detta är samma fjant som Möd försökte med..
Om.. om.. om..
Det är helt ovidkommande..
Det ska vara när detta skedde hände detta.
Detta resulterade i detta, och löstes med detta.
Inte påhittade ansvars områden med Kalkyl.
Och analys...
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det ser jag dock inte som det enda väsentliga för då finns det ju kan man acceptera i princip vad som helst från ett företag så länge det inte är sämre än utländska konkurrenter och jag tycker vi kan ha en lite högre målsättning än så.
Den målsättningen räcker ganska långt om alternativet är att lägga ner det inhemska företaget och istället importera från den utländska konkurrenten.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur skulle någon med foten i verkligheten ha tolkat miljöbalken kap 6 och miljöbedömningsförordningen annorlunda än Mark- och miljööverdomstolen?
Det är ett enormt tolkningsutrymme i dessa lagtexter och prejudikat. Det stora problemet är att domstolen inte talade om varför det var otillräckligt i jämförelse med tidigare beslut som hade liknande underlag. Detta leder till att det i princip är omöjligt att veta vad som krävs. Det leder i sin tur till att företag inte ens försöker och det bromsar den ekonomiska utvecklingen. Titta bara på gruvan i Kallak som man aldrig får något svar om
 
  • Gilla
Krille-72 och 5 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
gett tillstånd direkt.
Referera gärna till de delar av miljöbalken och miljöbedömningsförordningen som ger stöd till varför de skulle ha gett tillstånd direkt.
Jag utgår från att du inte tycker att lagar bara ska följas när det passar dig.
tolka miljötexter får jurister göra..
Ja, just det …
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag trodde det var en uppenbart retorisk fråga, men fine, om man fyller grundvattenutrymmet med saltvatten samtidigt som man producerar mer dricksvatten än vad naturen själv klarar av att ordan, så är det ju en lösning som fungerar, men bara så länge fabriken är igång. Den dagen företaget drar vidare så blir det värre.
Just det här aktuella företaget drar nog bara vidare när det blir bortkört …
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett enormt tolkningsutrymme i dessa lagtexter och prejudikat. Det stora problemet är att domstolen inte talade om varför det var otillräckligt i jämförelse med tidigare beslut som hade liknande underlag.
Det tror jag inte att den behöver tala om. Se första stycket i inlägg #78.
Detta leder till att det i princip är omöjligt att veta vad som krävs.
Det tycks vara ett grundläggande problem med miljöbalken.
 
hsd
P pmd skrev:
Var ska de fylla på med cement?
När malmen är lossad, i kina, nu går fartygen tom tillbaka, lasta cement och transportera tillbaka till malmhamnen i Narvik
 
P
hsd hsd skrev:
När malmen är lossad, i kina, nu går fartygen tom tillbaka, lasta cement och transportera tillbaka till malmhamnen i Narvik
Ja, transporterna är nog inte det stora problemet.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Den målsättningen räcker ganska långt om alternativet är att lägga ner det inhemska företaget och istället importera från den utländska konkurrenten.
Personligen tycker jag inte det och som tur är verkar inte Cementa eller deras kunder tycka det heller.
Det efterfrågan mer miljövänligt framställd cement från kunderna och Cementa verkar också intresserade av att lösa det. Jag är glad att det finns de som både gör och anser att det ska göras mer än absolut minimum.

Annars kan man ju dra det ett steg till. Varför nöja sig med att vara lite bättre än konkurrenten på miljösidan, varför inte göra samma så arbetsmiljösidan och lönesidan. Så fort någon klagar så kan man ju alltid säga att man är bättre än alternativet.

P pmd skrev:
Just det här aktuella företaget drar nog bara vidare när det blir bortkört …
Eller när de inte längre anser att det är lönsamt. Man har ju redan lagt ner flera anläggningar tidigare.
Men generellt så tycker jag inte det är bra om man baserar lagar på hur man tror att ett enskilt bolag agerar.

För att vara tydlig så tycker jag det är bra att man fick 8 månader (och hoppas att man nu får det och längre), men jag tycker inte det är bra att ett företag blir så viktigt att lagar och regler inte gäller längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.