hej! Jag har rivit av all vävtapet från väggarna i hallen. Först och främst, vad förespråkar om jag ska bredspackla väggen, eller bara spackla ojämnheter?

Ska jag kleta på latexfog på golvlister först och sen spackla-måla. Eller gör man det efter?

• Hörn av en hall med avlägsnad vävtapet på väggarna, synliga ojämnheter och elinstallationer, intill en trappstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i hall utan tapet med synliga ojämnheter och kablar, redo för spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade börjat med att fräsa in alla kablar

M maria01 skrev:
Jag hade börjat med att fräsa in alla kablar
och efter det?

Bredspakla

Vad är det för ålder på huset

M maria01 skrev:
Vad är det för ålder på huset
Det är en lägenhet i innerstan. Byggnadsår av fastigheten 1903 tror jag.
Varför tycker du jag bör bredspackla?

E Emil Wahlin skrev:
Det är en lägenhet i innerstan. Byggnadsår av fastigheten 1903 tror jag.
Varför tycker du jag bör bredspackla?
Blir snyggast på en sån stor yta hade bytt ut radiatorn samtidigt till nåt mer passande tidsåldern på huset den ska ju ända ner vid målning

M maria01 skrev:
Blir snyggast på en sån stor yta hade bytt ut radiatorn samtidigt till nåt mer passande tidsåldern på huset den ska ju ända ner vid målning
Jag vill inte ha något som passar tidsåldern, jag vill ha moderniserat. Den kommer bytas ut för den funkar inte.

Dock gärna tillbaka till mina frågor ^^

Vad avgör om man ska bredspackla eller inte?

Vad som avgör är hur snyggt man vill ha det helt enkelt om du vill ha modernt skulle jag bredspackla

M maria01 skrev:
Vad som avgör är hur snyggt man vill ha det helt enkelt om du vill ha modernt skulle jag bredspackla
Okej :)

Men jag kör på bredspackling. Har hört från vissa håll att man ska stryka med förankringsgrund innan man spacklar för bättre vidhäftning. Dock verkar det inte finnas något där ute på marknaden som heter förankringsgrund. Bara en enda bunke jag kan hitta som säljs av Flugger. Kanske finns det ett annat namn för det, eller är det överkurs i sig att använda sånt?

Först ska du gömma sladdarna ta ditt en elektriker som hjälper dig spåra in dom i väggen

BirgitS
M maria01 skrev:
Radiatorn tillhör normalt föreningen så den får inte bytas ut innan man har fått lov av föreningen. Brukar krävas en garanti på att det är samma värmevärde (eller vad det heter) på den nya så att inte uppvärmningen hos grannarna påverkas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.