44 198 läst · 422 svar
44k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
1750 mil * 2kwh * 5 år = 17500kr i drivmedelskostnad.T Texan skrev:Jag räknade 2000mil
här tappade du mig! Blir väl 3250:-?
och det var ju ingen överdrift! Dessutom tror jag inte en Tesla kommer på tal med de förutsättningar du skriver om själv.
Det är likadant med alla "investeringar" som minskar kostnaderna.
Kom du fram till att en elbil inte minskar kostnaderna mot en ICE bil?
Ja, jag kom fram till att de lägre driftskostnaderna inte räcker till att finansiera merkostnaden mot ungefär motsvarande ICE-Bil även om vi gör avkall på exempelvis dragvikt.
Visst kan vi köpa en mindre bil, eller ett billigare märke för att komma ner i pris, men det blir ju en orättvis jämförelse.
Jag vill återigen poängtera att jag absolut inte är motståndare till elbilar utan genuint nyfiken och intresserad, men ser man det ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det svårt att motivera med våra förutsättningar.
Även med dagens rent skandalösa bränslepriser så förbrukar jag inte mer än runt 1300:- i månaden i genomsnitt på bränsle, servicen går åt runt 1000:- årligen, skatten är runt 1000 det med...
För en sån som mig som köper bil för runt 25-30.000:- skruvar själv och har kvar denna bil 20+år så ser jag inte att jag någonsin skulle kunna "räkna hem" en el-bil, även om jag skulle köpa den begagnad några år gammal för 2/3 av nypriset...
Personligen anser jag inte heller att el-driften är vägen framåt, det krävs en ordentlig revolution kring batteritekniken innan ren eldrift på allvar kommer att kunna konkurrera.
En ren el-bil duger gott som andrabil som till 95% enbart används till resor inom stan.
För en sån som mig som köper bil för runt 25-30.000:- skruvar själv och har kvar denna bil 20+år så ser jag inte att jag någonsin skulle kunna "räkna hem" en el-bil, även om jag skulle köpa den begagnad några år gammal för 2/3 av nypriset...
Personligen anser jag inte heller att el-driften är vägen framåt, det krävs en ordentlig revolution kring batteritekniken innan ren eldrift på allvar kommer att kunna konkurrera.
En ren el-bil duger gott som andrabil som till 95% enbart används till resor inom stan.
Ja en bil är sällan en vinstaffär, men det finns undantag, och då är det inte nya elbilar som är undantaget. En halvgammal bil kan man köra 3000 mil och sedan sälja utan att gå back.T Texan skrev:
Konkurrera tekniskt eller ekonomiskt?K Kasken skrev:
Verkar ju passa dig som kör så lite
Konkurrera i ren användbarhet i folks vardag, det är inte många som är villiga att anpassa sin vardagslogisk för att planera in långa laddningar, eller göra avkall på komfortutrustning så som värme och kyla för att få "tanken" att räcka hela vägen hem...T Texan skrev:
Jag vill kunna dra med mig husvagnen på semestern, jag behöver kunna sjösätta båten, jag behöver släpkärran minst en gång i veckan för att hämta byggmaterial till något projekt... Jag behöver fyrhjulsdriften för att ta mig fram till sommarstugan...
Jag kör nästan 2000mil/året, dagligen med 3 barn i bilen och väldigt ofta med släpkärran påkopplad.
Ja, det är vad du behöver bilen till, men det betyder inte att det är vad folk i allmänhet behöver bilen till. Att köra 2 000 mil/år och ofta dra släp är antagligen ganska få som behöver göra.K Kasken skrev:Konkurrera i ren användbarhet i folks vardag, det är inte många som är villiga att anpassa sin vardagslogisk för att planera in långa laddningar, eller göra avkall på komfortutrustning så som värme och kyla för att få "tanken" att räcka hela vägen hem...
Jag vill kunna dra med mig husvagnen på semestern, jag behöver kunna sjösätta båten, jag behöver släpkärran minst en gång i veckan för att hämta byggmaterial till något projekt... Jag behöver fyrhjulsdriften för att ta mig fram till sommarstugan...
Jag kör nästan 2000mil/året, dagligen med 3 barn i bilen och väldigt ofta med släpkärran påkopplad.
Ditt användande av bil är nog inte hur det ser ut i "folks vardag"K Kasken skrev:
Du tillhör inte den genomsnittlige användaren av bil kan vi nog vara överens om, men de flesta som har din inställning till den oundvikliga elbilsutvecklingen är inte just "vanliga"!,K Kasken skrev:
Du vet ju precis hur det är att ha elbilK Kasken skrev:
Och givetvis pratar vi husvagnssemester på 300 mil och det ska streckkörasK Kasken skrev:
Ja, för det finns ju inga fyrhjulsdrivna bilar.K Kasken skrev:
Ja, det låter slitigtK Kasken skrev:
Redigerat:
Inte de som förnekar elbilsutvecklingen, de gör allt själv så det kostar nästan ingenting i jämförelse med en elbil. Sen kör man längre (över 50mil om dagen), tyngre, utan stopp, med 2500kg släpvagn, än den genomsnittlige bilföraren.P Pin skrev:
Jag sparar minst 200 000 på en halvtimme genom att beställa en större bensin/dieselbil än att köpa en elbil med bra utrustning.T Texan skrev:
Och när jag tjänar den förlorade kostnaden på elbilen så är det dags att byta bil.
Utan förlust då förstås! Gillar för övrigt din utförliga beskrivning på hur du räknar. Men det verkar som du säger att du isåfall går +-0 vid elbilsköp. Då kan jag i ärlighetens namn inte förstå hur man kan vara så j..la envis och inte inse att ICE bilar är något som tillhör 1800-talet och inte 2000-talet. Att köra omkring med något som är så ineffektivt är för mig en gåta!R Rkarlsson skrev:
Köpte en Enyaq - betalade 20 000 kr för fyra fälgar....med vinterT Texan skrev:Jag har en begagnad Nissan Leaf 2014 som jag köpte feb.2019. Jag har kört lite över 5000mil (7000mil på mätaren nu), har bytt däck och kupéfilter som på vilken bil som helst för övrigt inga och jag menar inga andra kostnader för service. Det är fakta, sen kan man ju lita på vad som skrivs i media om man hellre vill det! Att sen säga att Skoda Enyaq iV fälgar kostar 24000 är ju inte sant om du frågar mig (faktapris 2817kr/styck [länk] FL8). Källa på den där amerikanska undersökningen tas tacksamt emot!
Köpte en Enyaq. Fick betala 20 000 för fyra orginal fälgar..... med dubbdäckF fsn skrev:Jo, totala överdrifter. Ett Michelin X-Ice North 4 235/55R19 XL kostar 2400kr, envisas man med 255/50R19 XL så får man lägga på 2-300kr/däck. Det är ETT av alternativa premiumdäck. Det går faktiskt utmärkt att köpa ett Khumo för 1200kr med. Det är rätt svårt att få det till 24000kr
Jag hoppas du begriper att priset på 24000kr är 4st hjul, troligtvis på rätt dyr aluminiumfälg och inte 4 däck.
Båda bilarna blir förlust förstås.T Texan skrev:
Problemet är bara att om jag kan köpa en helt ny vettig bil för 220-250 så kostar motsvarande elbil 400 plus. Vilket motsvarar typ 24000 mil innan elbilen räknar hem sig utan övriga kostnader.
Din uträckning ligger på att man kör i snitt över typ 2700 mil per år och har minimum förbrukning på 0.6
Jag tittade faktiskt lite på elbil, max 150 lök och GARANTERAT 20 mil på vintern.
Jag har inte hittat en enda. Skulle aldrig riskera att sitta med en liten elbil i den snön jag satt i vintras på 3-4 timmar och snöstorm.
Dieseln är extremt effektivt när man sitter där och då och kan puttra värme hela tiden.
Vad är en ICE bil?T Texan skrev:Utan förlust då förstås! Gillar för övrigt din utförliga beskrivning på hur du räknar. Men det verkar som du säger att du isåfall går +-0 vid elbilsköp. Då kan jag i ärlighetens namn inte förstå hur man kan vara så j..la envis och inte inse att ICE bilar är något som tillhör 1800-talet och inte 2000-talet. Att köra omkring med något som är så ineffektivt är för mig en gåta!