Hej allesammans, tackar på förhand för hjälp!!!

Min mekaniska vattenmätare har frostsprängts efter vattnet stängts av i källaren då fastigheten stod kallställd i 2 år. Nu säger kommunen jag har fastigheten i att de bara installerar digitala vattenmätare som går på nätet för avläsning. (De vet ej vilken frekvens, dvs 3G/4G/5G, som det sänds på. Anar den går på både 4G å 5G då GSM å 3G stängs ner inom några år enligt media).

*Vi vill ej ha massa strålning från elektronik vi själva inte väljer att använda. Vad säger lagstiftningen om detta???

*Vad gäller att bara byta ut själva glaset ovan mätarhuset som ligger i vatten och nu är frostsprängt. Har jag rätt att få bara det utbytt?

Tacksam för hjälp!!! Ha en bra dag :)
 
  • Gilla
  • Älska
fire786 och 1 till
  • Laddar…
Mätaren är kommunens. De byter till den mätare de tycker är lämplig.
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Basstationerna finns ju ändå?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Det är frekvensutrymmet som är eftertraktat. Det är högst begränsat.
 
Mest sannolikt är det inte mobildata som används utan wireless m-bus eller liknande teknik. En mobilanslutning drar alldeles för mycket ström för att klara sig på batteri någon längre tid medan wmbus är extremt energisnålt, det finns vattenmätare som är specade att klara sig i 10 år utan batteribyte.

Med så låg uteffekt blir räckvidden också kort, vanligen sker avläsningen med handhållen eller bilmonterad utrustning på mindre än 100 m avstånd.
 
  • Gilla
mitthusbergby och 7 till
  • Laddar…
Okej, Wifi, ja, oavsett så är det strålning.

Likaså, om den är mitt ansvar, som det står på massa kommuners VA sidor, då skall jag ha rättigheter likaså. Att kunna få den utbytt mot likvärdig även om jag så får ersätta den.

Är juridiken jag är ute efter. Om man som enskild är rättslös mot kommunen i VA frågor.

Tack för svaren så långt!!!
 
Nej, inte WiFi och inte ditt ansvar. Kommunen har rätt att mäta och ska göra det med en godkänd kalibrerad mätare. Men du bestämmer inte vilken typ av mätare det ska vara.
 
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
P PeterNacka skrev:
Okej, Wifi, ja, oavsett så är det strålning.

Likaså, om den är mitt ansvar, som det står på massa kommuners VA sidor, då skall jag ha rättigheter likaså. Att kunna få den utbytt mot likvärdig även om jag så får ersätta den.

Är juridiken jag är ute efter. Om man som enskild är rättslös mot kommunen i VA frågor.

Tack för svaren så långt!!!
Vill du ha vatten från kommunen så får du nog gå med på deras villkor, jag har svårt att se att det skulle gå att kräva att få gammal teknik installerad. Gräva en egen brunn är nog en mer framkomlig väg.
 
  • Gilla
  • Wow
fire786 och 6 till
  • Laddar…
Enkelt det är riksdagen som beslutat om lagen om allmänna vattentjänster. Du måste gå med i ett parti och motionera om att ändra den lagen så att brukarna kan bestämma vilken utrusning som får installeras. Nej vi är inte rättslösa. Det finns ju free riders som tycker att någon annan ska gjöra allt men sådan är ju inte du.
Givetvis måste du få tillräckligt många som röstar på dit förslag både i partiet och att tillräckligt många röstar på ditt parti.
 
  • Wow
fire786
  • Laddar…
engs
Du får linda in den i folie efter bytet, sen plocka bort och låtsas som det regnar när de kommer och felsöker / avläser manuellt.
 
  • Gilla
fire786 och 3 till
  • Laddar…
P PeterNacka skrev:
Är juridiken jag är ute efter. Om man som enskild är rättslös mot kommunen i VA frågor.
Du är fullkomligt fri att själv välja huruvida du vill ha vatten eller ej, bara att ta bort ledningar och be kommunen plombera din anslutning om mätaren ej passar. Att hänvisa till "strålning" kommer inte leda någonstans, utrustningen håller sig väl inom alla godkända nivåer och tillämpad forskning.
Dessutom så ska man som boende i Nacka nog inte oroa sig mest över en vattenmätare, det finns nog betydligt farligare saker i närområdet att bry sig om.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Elofsson och 11 till
  • Laddar…
wildeside
Strålningen från vattenmätaren är nog inte det stora problemet i mängden strålning vi utsätts för i dagliga livet elledningat, elmätaren med sändare, allt som går på el, allt som har en mottagare eller sändare, många material naturliga och tillverkade, fordon och mycket mer. Kanske dax att fixa folie hat
 
  • Gilla
jonaskop och 3 till
  • Laddar…
P PeterNacka skrev:
Är juridiken jag är ute efter. Om man som enskild är rättslös mot kommunen i VA frågor.
Här kan man se vad Trosa kommun använder för mätare:

https://www.trosa.se/vatten-avlopp/Vattenmatare/digitala-vattenmatare-med-fjarravlasning/
https://www.kamstrup.com/en-us/water-solutions/smart-water-meters/flowiq-2200

Den kommuniserar trådlöst via Wireless M-Bus på 868MHz. Ett lithiumbatteri som håller ca 10-20år är strömkällan. Det ger att man varje minut skickar en signal med förbrukningsinformation.

Om signalen är dålig från mätaren så kommer man att åka förbi huset för att ta emot mätvärdet. Man kommer således inte att behöva besöka den boende. Och om man inte behöver boka in besök hos den boende så sparar man tid. Sparar man tid så sparar man pengar, det är denna besparing man vill åt. Så att få en annan mätare är nog inte så troligt eftersom man då inte kommer åt denna besparing.

Sen gällande strålningen man blir utsatt för så motsvarar det energin i mätarens batteri som då skickar ut en signal varje minut under 10 år. Själva mätarens antenn är dock rundstrålande så det måste man ta hänsyn till också, gissningsvis en faktor på 100ggr mindre.

Rent juridiskt så får du bekanta dig med Vattentjänstlagen som verkar reglera detta. VA-bolaget verkar iaf ha rätt att byta ut mätare efter eget tycke bara de är godkända för ämnat bruk.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad händer om man lindar in vattenmätaren i grillfolie? Frågar åt en vän.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
fire786 och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte klä in sändaren i en folie eller liknande, tänk faradays bur? När de knackar på så får du ta av folie.

Edit: Tvåa på bollen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.