Det låter definitivt som att det är gjort av en amatör. Sannolikt inte okej, men inte lika klockrent fel som lös FK.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
B
Att använda mantlad kabel på vindan om den är åtkomlig är inte helt fel.
Det beror på hur anläggningen är utförd kablarna bör vara fastklamrade alternativt med dragavlastningar
Jag rekommenderar dock att man förlägger typ VP- rör och drar in FQ samt monterar infällda kopplingsdosor i tak eller i vägg åtkomliga från bostadsutrymmet om det är för el i rummet.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
P
Som i tidigare inlägg, klamrade kablar och dosor på vinden är ju rätt vanligt om det är för bruk på vinden. Även att dra kabel (klamrad) på vinden för att leda el till våningen under borde vara ok på samma sätt som mellan t.ex. entréplan och källare under förutsättning att det görs enligt regler för kabel i vägg etc.

Kabel i isolering skulle kunna vara ok om man ser till värmeutvecklingen i kabeln. Men sånt måste räknas på.
Mycket av bestämmelserna för kabelförläggning har jag förstått beror på hur mycket värme som kan förväntas utvecklas i och runt en kabel och om jag förstod rätt på en elutbildning i förra veckan så har man lättat lite på hur mycket kabel som får förläggas dold bakom byggnadsdelar i senaste revisionen av regler. Så kanske inte helt nattsvart om du lyckas få svar av en duktig anläggningsinspektör som vet vad den pratar om. Om jag har fel så kan den ju berätta det också:D

Med det sagt så vill jag ju såklart påpeka att jag INTE är expert i ämnet.

För övrigt så har jag också el under isoleringen på vinden. Men dragen i rör som sig bör. Dosor i innertak måste ju installeras uppifrån i infälld installation, så det är ju egentligen inget konstigt att det blev under isoleringen då.
Men som sagt FK i rör kan nog ta en högre belastning än t.ex. EKK I isolering p.g.a. Ev. värmeutveckling inte är inisolerad på samma sätt.

Ställ för säkerhetsskull frågan i elforumet också...

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Är det ett lösvirkes eller ett modulhus typ Älvsbyhus?

kurre.eson kurre.eson skrev:
Är det ett lösvirkes eller ett modulhus typ Älvsbyhus?
Det är ett modulhus

Finns många som säljer modulhus, tillverkare bör komma fram. vilket årtal är det på huset. Det med modulhus är i bland resning av väggar + tak, s.k torrt och resten får köparen göra. Då kan det bli lite hipp som happ med installationerna som görs av kreti eller pleti. Normal EL-installation utföres med rör under isoleringen i bjälklaget av riktiga elektriker, går kablarna till en vägg/tak och det sitter dosor där, vet du det.

• Gilla
bifrost.
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns många som säljer modulhus, tillverkare bör komma fram. vilket årtal är det på huset. Det med modulhus är i bland resning av väggar + tak, s.k torrt och resten får köparen göra. Då kan det bli lite hipp som happ med installationerna som görs av kreti eller pleti. Normal EL-installation utföres med rör under isoleringen i bjälklaget av riktiga elektriker, går kablarna till en vägg/tak och det sitter dosor där, vet du det.
Spelar ingen roll vilken tillverkare det är då mannen av paret vi köpte av gjort i princip allt själv vad det verkar som.

T TobiasStockholm skrev:
Det är ett modulhus
Jag kan inte svara för övriga hustillverkare, men jag såg att Älvsbyhus har en kopplingsdosa under isoleringen på sina äldre hus. Vet ej hur länge det var så.
Idag tror jag att de ligger i dosa invändigt mellan blockskarvarna.
Varje block matades med kablar till olika dosor i blocket. Dosorna på taket matades även till säkringsdosan. Allt låg dolt på blocket under isoleringen. Det har antagligen varit en slags tillåten standard med tidigare versioner av PBL. Jag som kontrollansvarig kan inte ingripa eftersom elansvarige skrev ett dokument att allt är ok. Huset är flyttat och räknas därmed som ett nybygge som ska följa gängse normer.
Jag som kontrollansvarig ska i första hand se till att en behörig elektriker har godkänt installationen.
T TobiasStockholm skrev:
Det är ett modulhus

B
Jag vet att så kallade hus som kommer i moduler typ Älvsbyhus har kablage i isolering på vinda även gullringshus har jag sett har det t.o.m. VP-rör ovan på isoleringen som får problem med kondens när de dras mellan kallt och varmt.
För värmeutvecklingen för en vanlig bel eller uttagsgrupp med 1,5 kvadrat säkrad 10A är nog inget problem att lägga inne i isoleringen händer inget. Men att lägga huvudledningar med högre kontinuerlig ström inne i isoleringen långa sträckor, då måste man räkna på belastningsförmågan så att ledarisoleringen inte överstiger typ 70 grader.

• Gilla
Tmy
  • Laddar…
Att dra kablar och anknytningslådor under lös isolering på vinden är väldigt vanligt i USA, jag tror inte det är någon större fara, även om det kanske inte är norm i Sverige.

Kan vi inte få se bilder på installationen? Det skulle vara lättare att bedöma lämpligheten om man fick se exakt hur det ser ut.

• Gilla
kurre.eson
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Köpt hus för ett par år sedan. Tog hit en elektriker för ett par mindre jobb. Han upptäcker då nu att en massa el är dragen i isoleringen på vinden vilket jag förstår att man inte ska göra. Han rekommenderar att dra om all den elen för säkerhets skull. Kommer bli dyrt.

Förstår att det knappast kan räknas som ett dolt fel då det går att upptäcka genom att gräva undan isoleringen på rätt ställen (men vem gör det på en visning). Säljaren hade köpt till besiktigad försäkring vid försäljningen. Såklart dumt i efterhand att vi inte beställde en egen besiktning men tyckte vi undersökte huset ganska noga när vi köpte det.

Min fråga är egentligen om det ens är värt att anmäla detta till säljarens besikntning/försäkring? De har ju uppenbarligen missat detta på säljarens besiktning, men det kanske inte betyder något?
Lösa kablar i isoleringen är ju mumma för möss... dom kan tom gnaga hål på vp-rör som ligger i isolering. Hoppas det finns jordfelsbrytare.

En aspekt är att det är enklare att fixa saker i lugn och ro, innan dom är trasiga.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.