12 048 läst · 19 svar
12k läst
19 svar
Underlig gängdimension, någon som vet vad detta är?
Dagens enkla VVS-projekt höll på att sluta illa när jag stötte på en konstig gängdimension. Vårt hus har byggår 1936, upp ur badrumsgolvet sticker ett par varm- och kallvattenrör som skulle kunna vara 16mm, det är svårt att mäta eftersom det är så många lager färg på dem, strax ovanför golvet sitter ett par klämskarvar och det är på dessa jag hade tänkt bygga på dagens projekt, utbyte till en ny FMM-armatur i befintligt tvättfat. Men tänka sig, skarvarna har inte alls 15R-gängor även fast de är 21mm utvändigt, en 15R-mutter går bara på ett drygt varv innan den kärvar. Så min idé med att hänga på ett par 10x15R föravstängningsventiler, för att ordna både avstängning och övergång till 10mm direkt, funkade inte alls. Tack och lov passade ett par 15mm proppar i klämskarvarnas muttrar, så nu har vi åtminstonde vatten i resten av huset. Klämskarvarnas muttrar är märkta 'Kuterlite 16mm'. Någon som vet vad detta är för underlig gänga?
Röret är nog med all sannolikhet 16 mm. Standarden ändrades på 70-talet från 16mm till 15mm. Klämringskopplingens mutter har antagligen inte rörgänga, som dagens kopplingar har ( i mån av möjlighet, gäller ej alla dimensioner ). Kuterlite är Yorkshire Fittings marknadsnamn för klämringskopplingar, och 16 anger rördimensionen i mm.
Tack Ardexsmitten. Jag tog ett foto som visar skillnaden på gänga. Kopplingen jag håller till höger är 15R, som synes är gänghöjden mindre på den underliga kopplingen. Någon som vet vad jag skall säga till VVS-butiken? Vilka slags kopplingar finns att köpa som passar?
Hej JanW, när jag förstorade upp din bild så ser man att den befintliga gängan är lite större än R15. Vad sägs om M22? På sigro.se saluförs en "Övergångsnippel förkromad M22 x R15 inv/utv", skulle det kunna vara något, månde?
/JanneW
/JanneW
Surfade runt lite och hittade att gängan är M22x1,5 och att det finns Ballofix avstängningar gjorda just för det här! Se länken
16 ballofix kulventil aj3043 by: Broen Raufoss AB - DinVVSbutik i
Men det framgår inte om det fortsätter med 15mm och rörgänga på motstående sida. Printa ut sidan och visa den i VVS butiken, förhoppningsvis så är det någon gammal säljare där som känner till problemet!
16 ballofix kulventil aj3043 by: Broen Raufoss AB - DinVVSbutik i
Men det framgår inte om det fortsätter med 15mm och rörgänga på motstående sida. Printa ut sidan och visa den i VVS butiken, förhoppningsvis så är det någon gammal säljare där som känner till problemet!
Jaha, så klart, det borde ju spara en del tid. Men Staffan, hur kapar ni rör som ligger nära vägg? Säg att rören finns i ett hörn, då är det ju inte så lätt att kapa. Är det bågfil eller har ni någon specialtjofräs? Sticksåg med kort blad? Tigersåg?
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Det finns ju riktigt små rörskärare... ridgid har en riktigt smutt jäkel. Visst, man kanske får bända ut röret litegrann under operationen. Det brukar fixa sej med lite milt våld.
Se dessa små rörskärare:
Bild:
Länk:
Close Quarters Tubing Cutters - RIDGID Professional Tools
Svensk pdf-fil:
http://www.ridgid.se/catalogue/sv/04 Kapning och avgradning.pdf
Se dessa små rörskärare:
Bild:
Länk:
Close Quarters Tubing Cutters - RIDGID Professional Tools
Svensk pdf-fil:
http://www.ridgid.se/catalogue/sv/04 Kapning och avgradning.pdf
Röret kapas lämpligen med en liten bågfil med fintandat blad och mycket tålamod.JanW skrev:
Sitter kopplingen för "dumt" till, får man helt enkelt dra nya rör.
För övrigt föreslår jag att man använder 12mm rör istället för 10mm dito då det blir stabilare och även enklare då man kan ha en egen "standard" ang. rör, kopplingar och verktyg (ex vis bockverktyg)!
Aha, "liten bågfil med fintandat blad", det låter som något jag skall önska mig av tomten nästa gång. Och en Ridgid.
Själva kopplingen blev så här, efter Staffan2000s tips. Smack, smack, klart... i alla fall nästan. Hornbach hade en koppling som passade precis på ett 16mm gammel-rör i ena änden, och sedan 12mm-rör i andra änden, billigt och bra. Sedan säljer de också dyra 12mm rörböjare av usel kvalitet, så när man har böjt till sitt 12mm-rör så har man rörets avtryck stämplat i handflatan ett bra tag efteråt. Ont gör det. Inte alls lika bekvämt att använda som proffs-rörkrökarverktyget som jag fick låna av proffs-grannen. Men det är väl kanske därför Hornbachs slogan är "Smärta är bara svaghet som lämnar kroppen"?
Själva kopplingen blev så här, efter Staffan2000s tips. Smack, smack, klart... i alla fall nästan. Hornbach hade en koppling som passade precis på ett 16mm gammel-rör i ena änden, och sedan 12mm-rör i andra änden, billigt och bra. Sedan säljer de också dyra 12mm rörböjare av usel kvalitet, så när man har böjt till sitt 12mm-rör så har man rörets avtryck stämplat i handflatan ett bra tag efteråt. Ont gör det. Inte alls lika bekvämt att använda som proffs-rörkrökarverktyget som jag fick låna av proffs-grannen. Men det är väl kanske därför Hornbachs slogan är "Smärta är bara svaghet som lämnar kroppen"?