Ursäkta om det är fel delforum... börjar komma nyheter nu om de höga elpriserna och att det kan bli riktigt dyrt till vintern. Gick in och kollade vad det skulle kosta om jag valde att binda om mitt elpris på Skellefteå Kraft, dock kan jag inte så mycket om vad bra prisnivåer är så undrar om någon kunde hjälpa mig med det?

Jämförelse av nuvarande rörligt elpris och tillgängligt fast elpris från Skellefteå Kraft med priser och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Generellt sett är det dyrare att binda elpriset. Elhandelsbolagen har bra prognoser påkommande elpriser och lägger på en viss marginal. Det man köper sig är tryggheten att man vet vad det kostar. Rörligt kan bli dyrare men är i allmänhet billigare.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Generellt sett är det dyrare att binda elpriset. Elhandelsbolagen har bra prognoser påkommande elpriser och lägger på en viss marginal. Det man köper sig är tryggheten att man vet vad det kostar. Rörligt kan bli dyrare men är i allmänhet billigare.
I mitt fall verkar ju det fasta elpriset som erbjuds mig vara ~15% lägre än det rörliga jag har just nu i September. Och mitt rörliga borde väl stiga ännu mer inför vintern? På sommaren gör det inte så mycket vad det kostar ligger rätt lågt i förbrukning med bergvärme.
 
Det är möjligt att du gör en bättre analys är elhandlarna. Jag ligger kvar på rörligt. Generellt brukar det vara förmånligt att teckna avtal via någon jämförelse site.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt att du gör en bättre analys är elhandlarna. Jag ligger kvar på rörligt. Generellt brukar det vara förmånligt att teckna avtal via någon jämförelse site.
Förstår det, det jag kände jag behövde hjälp med att tolka är hur förmånlig förslaget på 71 öre / kWh är.
 
  • Gilla
Perolofl
  • Laddar…
harry73
Den stora kostnaden är de olika elnätsavgifter. Egentligen spelar det inte någon roll om du väljer fast eller rörligt, så länge man väljer något. Annars kommer man i något standardavtal med extra höga priser.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
I mitt fall verkar ju det fasta elpriset som erbjuds mig vara ~15% lägre än det rörliga jag har just nu i September. Och mitt rörliga borde väl stiga ännu mer inför vintern? På sommaren gör det inte så mycket vad det kostar ligger rätt lågt i förbrukning med bergvärme.
Det bundna elpriset är till viss del beroende på när under året du binder och vad spotpriset är just då. Det är oftast bäst priser under vår och sommar, men det är ju så dags att komma på det nu...
Du kan vara nästan hundra på att det rörliga priset i vinter stiger över nivån för elhandelsbolagets erbjudande på att binda priset nu, så räknat på det viset är det ändå en bra affär.
Jag har själv bundet elpris, ungefär 20 öre under ditt priserbjudande. När priserna stiger i vinter (eller som nu i Skåne) kan en nästan höra tandagnisslet och muttrandet från de som har rörligt pris: Det ÄR billigare i längden att ha rörligt pris!! Billigare! Generellt! Faktiskt! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jonasdzm och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det bundna elpriset är till viss del beroende på när under året du binder och vad spotpriset är just då. Det är oftast bäst priser under vår och sommar, men det är ju så dags att komma på det nu...
Du kan vara nästan hundra på att det rörliga priset i vinter stiger över nivån för elhandelsbolagets erbjudande på att binda priset nu, så räknat på det viset är det ändå en bra affär.
Jag har själv bundet elpris, ungefär 20 öre under ditt priserbjudande. När priserna stiger i vinter (eller som nu i Skåne) kan en nästan höra tandagnisslet och muttrandet från de som har rörligt pris: Det ÄR billigare i längden att ha rörligt pris!! Billigare! Generellt! Faktiskt! ;)
Det där är en myt.
https://www.ei.se/Elpriskollen/myter-om-el/#h-Detaralltidbastattbindaelprisetpasommaren
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där är en myt.
[länk]
Okey då.
 
Är hyfsat insatt i elhandelsbranschen och generellt sätt kan man säga som andra sagt att rörligt pris lönar sig i längden. Fasta priser tenderar att innehåll riskpremier som elhandlaren tar för att inte stå med volymrisk (att du gör av med mer el än de säkrat priset för) och profilrisk (att du gör av med el på andra timmar än de beräknat). När nu det rörliga elpriset stigit snabbt så ökar dessa risker vilket gör att elhandlarna ökar marginalerna på fasta avtal. Så du betalar mer påslag idag på fasta avtal än historiskt.

Den andra är på lite längre sikt, anledningen till att priserna är så extrema just nu är att lagerhållningen av naturgas i Europa har varit för låg så alla försöker öka lagrens samtidigt inför vintern. Detta i samband med leveransproblem av gas får priserna kortsiktigt att få raketeffekt. Viktigt är dock att komma ihåg att det egentligen inte är någon fysisk skillnad på marknaderna nu jämfört med tidigare på året, det är en temporär ”perfekt storm”. För samtidigt som detta händer så har det slutat blåsa samtidigt i hela Europa. Japp, det blåser inte någonstans. Speciellt England har fått erfara detta då deras installerade havsvind levererar låga ensiffriga tal. Så att bygga ett elsystem på blåst har blivit väldigt dyrt. Vi i Sverige och i synnerhet södra Sverige (SE3 och SE4) får tyvärr betala Tyska priser då bristen på naturgas gör att aktörerna bjuder extrema priser för att komma åt Svensk export. Så till den milda grad att Karlshamnsverket startat sin panna, inte för att Svenska Kraftnät ber om det, utan på det pris den får betalt för elen den genererat.

så summa summarum: vi har en utbud/efterfrågechock i systemet. Producerad kraft är avsevärt mindre än beräknat för säsongen samtidigt som efterfrågan är stor för att bygga lager inför vintern. Dock så är den med störts sannolikhet kortsiktig. Och jag ger inte mycket för analytiker på tidningar eller elbolag. De förstår el kanske, men de förstår inte marknader. Mitt rätt garderade tips är att inom ett par veckor kommer priserna dala kraftigt i Europa.
 
  • Gilla
tomasjo och 14 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det där är en myt.
[länk]
Lite svårtytt budskap i den länken kan man tycka:

"Nej, många tror att det är dyrare att binda sitt elpris på vintern, men det finns inget tydligt mönster som visar att det är så. Vi följer prisutvecklingen dag för dag året runt och ibland har det varit bäst att binda på sommaren, ibland på hösten, vintern eller våren. Så det finns med andra ord ingen anledning att gå och vänta på rätt tillfälle att teckna elavtal"

bör man inte göra just det om man tänkt binda priset, vänta på rätt tillfälle med lågt pris?
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Jo visst det kan man göra. Men det är ingen som vet när det är. Det är inte generellt billigare att binda när spotpriset är lågt på sommaren som många tror.

Här ser du när det lönat sig att binda på 1år.
Graf över kostnad jämfört med fast elpris för småhus med elvärme, visar månadsvis besparing och förlust över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser du någon årstidskopplad variation i grafen?
 
  • Gilla
birneh
  • Laddar…
A
Nä,precis, man får ju binda när man tycker att det är ett bra pris som erbjuds (om man vill ha fast pris) om det sjunker eller stiger sen vet ju ingen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M
2000MW kärnkraftsel (F3 & R4) är avstängd just nu för underhåll, samt att det inte blåser vilket ger höga priser.

Olkiluoto 3 beräknas komma i full produktion i februari nästa år, den ger 1600MW vilket gör att Finland inte behöver importera så mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
hsd
Som det ser ut nu och med tanke på att det är lågsäsong så kan man gissa att det blir mycket dyrare till vintern
Elprisernas fluktuation över tid i en stapeldiagram, med fokus på en hög prisnotering den 14 september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.