Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Niclas P Niclas P skrev:
4000 per dygn dör av TBC .
I vilket land?
 
P pmd skrev:
Att tänka själv är ibland överskattat. I vissa fall är det bättre att de med lång utbildning i ämnet och stor erfarenhet av forskning i ämnet tänker åt en. Det är mycket mer kostnadseffektivt än om man själv som lekman i ämnet ska göra motsvarande tänkande själv. Det är också större chans att resultatet blir korrekt.

Ögon att se med är inte alls lika överskattat, men det gäller dels att hålla ögonen öppna åt rätt håll och dels att förstå vad det är man ser.
Oftare underskattat.
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej Nissens. Inte bara i Sverige. Det kan man nästan förstå av siffrorna.

Staffans
Ja, jag förstår det, men det kommer de mest tokiga uppgifter här så det är säkrast att dubbelkolla vad påståendet gäller.

Du kanske har listat ut det?
 
Niclas P
M mickef skrev:
Oftare underskattat.
Jag skulle också vilja påstå att det är underskattat. Men just i denna debatten så finns det en förutbestämd vinnare, den vaccinerade. Alla andra är en belastning på sjukvården och riskerar även livet på andra människor. 100 % av iva inlagda är ovaccinerade sa någon ( Aftonbladet). En majoritet tycker i princip att ovaccinerade ska bli utförsäkrade helt från vårt system…

men om man sätter sig ner och tänker en stund. Utan stöd från kvällstidningarna som vi vet tjänar pengar på att skrämma oss så finner i alla fall jag en del frågetecken. Kusligt nog så ska man inte ifrågasätta längre och staten har lyckats väldigt bra med att förlöjliga och håna de som ställer frågor, Alta värst så har de vänt människor emot varandra.

avslutningsvis, nej jag är inte forskare. Men jag kan läsa och tänka . En av många frågeställningar är varför man i många länder har svårt att vaccinera vårdpersonal, de borde ju ha koll?
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
Niclas P Niclas P skrev:
En av många frågeställningar är varför man i många länder har svårt att vaccinera vårdpersonal, de borde ju ha koll?
De är också människor, med fel och brister, religiösa övertygelser mm. Det finns ju även en minoritet forskare som fortfarande inte tror att det är människans fel att vi har en rekordsnabb global uppvärmning, för att ta en liknelse.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Niclas P
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag förstår det, men det kommer de mest tokiga uppgifter här så det är säkrast att dubbelkolla vad påståendet gäller.

Du kanske har listat ut det?
eller hur! när man hör 4000 per dygn så vill man inte ta in det. Låter liksom fel , tror faktiskt att statistiken hos WHO är fel… eller vänta nu… fan det kan den ju inte vara? Total mindfuck..
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Niclas P Niclas P skrev:
Jag skulle också vilja påstå att det är underskattat. Men just i denna debatten så finns det en förutbestämd vinnare, den vaccinerade. Alla andra är en belastning på sjukvården och riskerar även livet på andra människor. 100 % av iva inlagda är ovaccinerade sa någon ( Aftonbladet). En majoritet tycker i princip att ovaccinerade ska bli utförsäkrade helt från vårt system…

men om man sätter sig ner och tänker en stund. Utan stöd från kvällstidningarna som vi vet tjänar pengar på att skrämma oss så finner i alla fall jag en del frågetecken. Kusligt nog så ska man inte ifrågasätta längre och staten har lyckats väldigt bra med att förlöjliga och håna de som ställer frågor, Alta värst så har de vänt människor emot varandra.

avslutningsvis, nej jag är inte forskare. Men jag kan läsa och tänka . En av många frågeställningar är varför man i många länder har svårt att vaccinera vårdpersonal, de borde ju ha koll?
Riktigt så enkelt är det inte. Som du kanske sett bla på SVT så har inte alla grupper i landet nåtts av informationen om hur man bokar för att bli vaccinerad. Vissa grupper hindras också av vården pga hälsoskäl att vaccineras.

Ditt svepande påstående om att det ”i många länder är svårt att vaccinera vårdpersonal” är märkligt.
Jag vet att det finns motstånd mot Sinovac i vissa länder eftersom vårdpersonal blir sjuka även när de vaccinerats med det, det skyddar dåligt.

Posta gärna källan till ditt påstående, det skulle vara intressant att se vilka ”de många länderna” är.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Niclas P
Nissens Nissens skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Som du kanske sett bla på SVT så har inte alla grupper i landet nåtts av informationen om hur man bokar för att bli vaccinerad. Vissa grupper hindras också av vården pga hälsoskäl att vaccineras.

Ditt svepande påstående om att det ”i många länder är svårt att vaccinera vårdpersonal” är märkligt.
Jag vet att det finns motstånd mot Sinovac i vissa länder eftersom vårdpersonal blir sjuka även när de vaccinerats med det, det skyddar dåligt.

Posta gärna källan till ditt påstående, det skulle vara intressant att se vilka ”de många länderna” är.
”Nyheterna” har varit ganska duktiga på att förlöjliga vårdpersonal som inte vill vaccinera sig. Kanske är det mest aktuellt i staterna där man i flera delstater sparkar denna personal. Värt att nämna är att denna personal kämpat i snart två år bland massa sjuka människor ovaccinerade utan att dö…
Men då drar man ju kortet ”solidaritet ” det handlar inte om dem… utan om patienten. Ändå vet man att den vaccinerade smittar .. ? Men visst, är du riktigt sjuk så smittar du ju mer men då jobbar du ju ändå inte.

tack för en god ton. Jag är inte övertygad om min sak utan tycker bara att det finns frågetecken. Ha en bra dag! Nu ska jag jobba lite
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B b8q skrev:
De är också människor, med fel och brister, religiösa övertygelser mm. Det finns ju även en minoritet forskare som fortfarande inte tror att det är människans fel att vi har en rekordsnabb global uppvärmning, för att ta en liknelse.
Ett typfall varför människor borde tänka själva. Sverige späker sig självt för att rädda klimatet medan kineserna lovar att fördubbla utsläppen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Niclas P Niclas P skrev:
Du som verkar ha koll, varför är det så lite ståhej om de som dör av TBC ? Nån foliehatt sa att det berodde på att det var fattiga länder och att de inte kunde betala. Men detta kan väl inte handla om pengar?? Det måste bero på något annat !? Alla är ju så solidariska när det kommer till vaccin , eller ?
Det finns inget bra vaccin mot TBC. Vaccinet som finns verkar dåligt på vuxna. TBC motverkas med höga hygienkrav, renlighet etc. Vilket är svårare att ge bort/påverka.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Niclas P Niclas P skrev:
men om man sätter sig ner och tänker en stund. Utan stöd från kvällstidningarna som vi vet tjänar pengar på att skrämma oss så finner i alla fall jag en del frågetecken. Kusligt nog så ska man inte ifrågasätta längre och staten har lyckats väldigt bra med att förlöjliga och håna de som ställer frågor, Alta värst så har de vänt människor emot varandra.
Det är väldigt sällsynt att man förlöjligas för att man ställer frågor, däremot om man sen inte lyssnar på och tar till sig av svaren man får, då kan man nog ses på med andra ögon.

Sen är det ju skillnad på genuina och retoriska frågor…
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 8 till
  • Laddar…
R
M mickef skrev:
Ett typfall varför människor borde tänka själva. Sverige späker sig självt för att rädda klimatet medan kineserna lovar att fördubbla utsläppen.
Förstår inte ditt resonemang. Tänker du på det lite barnsliga "men han då"? Någon annan gör något dumt och då behöver du inte bry dig? Så länge det går mördare fria så kör du hur fort du vill?

Du vill t.o.m. framställa det som bra? Hur tänker du då?

Jag vill inte gå in i någon klimatdebatt (så jag drar inte upp var majoriteten av de varor som kina tillverkar konsumeras ;) ), men det är intressant att höra hur ni som kommer till felslut i olika frågor tänker.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Förstår inte ditt resonemang. Tänker du på det lite barnsliga "men han då"? Någon annan gör något dumt och då behöver du inte bry dig? Så länge det går mördare fria så kör du hur fort du vill?

Du vill t.o.m. framställa det som bra? Hur tänker du då?

Jag vill inte gå in i någon klimatdebatt (så jag drar inte upp var majoriteten av de varor som kina tillverkar konsumeras ;) ), men det är intressant att höra hur ni som kommer till felslut i olika frågor tänker.
Som sagt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Niclas P
L largab skrev:
Det finns inget bra vaccin mot TBC. Vaccinet som finns verkar dåligt på vuxna. TBC motverkas med höga hygienkrav, renlighet etc. Vilket är svårare att ge bort/påverka.
så foliehatt teorin om att tbc, polio m.fl. Försvinner när renligheten ökar stämmer ? Nu börjar det bli riktigt intressant
// Ödmjukast
 
Niclas P Niclas P skrev:
så foliehatt teorin om att tbc, polio m.fl. Försvinner när renligheten ökar stämmer ? Nu börjar det bli riktigt intressant
// Ödmjukast
vet inte var du får luft ifrån?
Du pratade om TBC, vilket jag svarade på varför det fortfarande finns i stor omfattning. Vi har inte mycket TBC i svedala. Det existerar ibland mha import. Vad kan det bero på? Det beror inte på vaccin i allafall då det är relativt verkningslöst.. Det beror på att vi har toaletter etc och kan fixa att ha en hög hygien.
Mot polio finns bra vaccin. Det försöker man vaccinera bort över hela världen.
Dags att du tar av din foliehatt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.