R bossebyggarn skrev:
Nej nej nej nej och åter nej.

Det är som att säga "man ska inte jämföra priset med en seriös butik, man ska jämföra priset med en annan bedragare inom samma kartell".

Bara nej. Sluta upp med det här bedrägeriet nu.
”ska jämföra priset med en annan bedragare inom samma kartell”
Så funkar det väl överallt annars i samhället också? Om jag låter märkesverkstan montera en del får jag betala bra mycket mer för delen än vad jag kan köpa samma del på nätet för.
Lämnar jag in med gräsklippare så får jag betala mer för delarna än vad motsvarande delar kostar på nötet.
Konkurrensen sätter villkoren på vad jag får betala. Både för arbetet och materialet.

Att vårs domstolar skulle ge sig på att bedöma vad ett skäligt påslag är och blanda in företagens inköpspriser skulle sätta hela marknadsekonomin på spel. Därför är det nog bäst om dom fortsätter jämföra äpplen med äpplen.

Sen är det en stark rekommendation att även avtala om materialpriser eller påslag. Själv skulle jag aldrig köpa något innan jag vet vad det kostar.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Sen är det en stark rekommendation att även avtala om materialpriser eller påslag.
Hur ska det gå till i praktiken? Om jag efterfrpgar offerter på en hantverkstjänst för att installera diverse el- eller VVS-prylar så vet ju inte jag exakt vad som kommer att behövas och någon komplett prislista kommer jag knappast att få tillsammans med offerten. Det jag kommer att få är troligen en uppgift om att jag antingen får en viss rabatt eller att det är ett visst påslag på materialet, men den uppgiften är ju helt oanvändbar om jag inte vet ursprungspriset.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
B
B BSOD skrev:
Hahaha håller med.

Dessutom om man nu försöka jämföra en eltjänst från elektriker 1 hur ska man jämföra detta med andra elektriker? Ska man ringa runt i förväg o begära att de skriftligt lämnar ut en prislista för1.5mm2 fq och en massa annat och ställa upp en jämförelse? De flesta elektriker jag känner till har ju inte en materialprislista på deras hemsida...
men de borde kanske ha det... egentligen skulle man starta en firma som kör rakt av med elbutik.se priser mot kund, inget tjafs.. och sen planera jobbet ordentligt.. och köra på.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Hur ska det gå till i praktiken? Om jag efterfrpgar offerter på en hantverkstjänst för att installera diverse el- eller VVS-prylar så vet ju inte jag exakt vad som kommer att behövas och någon komplett prislista kommer jag knappast att få tillsammans med offerten. Det jag kommer att få är troligen en uppgift om att jag antingen får en viss rabatt eller att det är ett visst påslag på materialet, men den uppgiften är ju helt oanvändbar om jag inte vet ursprungspriset.
Rent krasst kan ju en firma göra en "kundprislista" lätt av den excel-fil de själva har från grossisten...

Det behöver komma in lite nytt blod i branschen som tänker nytt.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Själv skulle jag aldrig köpa något innan jag vet vad det kostar.
Det gör jag nu och då. Senast reparerade jag en maskin hos en firma utan att be om pris på vare sig jobb eller delar.

De flesta kunder, konsumenter i synnerhet, vill kunna köpa varor och tjänster i viss omfattning utan att behöva göra en djupare prisjämförelse. När förtroendet vi ger de leverantörer vi anlitar bryts blir vi arga och besvikna. Och när det visar sig finnas vad som närmast kan kallas en branschstandard att skörta upp kunderna blir ilskan än värre.

Men att vi i ett högtillitssamhälle ska behöva kontrollera alla vi jobbar med – nej, det vore en förlust.
 
  • Gilla
  • Älska
janusz_w och 14 till
  • Laddar…
C
P Paxman skrev:
Att gå med på en förlikning när man vet att man är oskyldig skulle ju ingen normalbegåvad göra, åtminstone här i Sverige...
Mja, det är ju en stor andel av alla tvister som avgörs genom förlikning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ska det gå till i praktiken? Om jag efterfrpgar offerter på en hantverkstjänst för att installera diverse el- eller VVS-prylar så vet ju inte jag exakt vad som kommer att behövas och någon komplett prislista kommer jag knappast att få tillsammans med offerten. Det jag kommer att få är troligen en uppgift om att jag antingen får en viss rabatt eller att det är ett visst påslag på materialet, men den uppgiften är ju helt oanvändbar om jag inte vet ursprungspriset.
Hur det i praktiken fungerar för oss när vi skriver avtal med rör och elfirmor gällande material är följande:
1) Egen prislista
2) Hänvisning till en specifiks grossist prislista med evt. Rabatt.
3) Inköpspris + överenskommet påslag. (Det absolut vanligaste).
 
R
Krille-72 Krille-72 skrev:
Sen är det en stark rekommendation att även avtala om materialpriser eller påslag.
Men det är ju just där som en stor del av detta bedrägliga upplägg ligger. När slutkunden får fakturan så brukar det inte stå något om påslag, det brukar istället stå att du som kund fått åtnjuta en fantastisk rabatt om tretusen procent på inköpspriset. Gemene man kommer givetvis lita på att man inte blivit lurad, och kommer därmed inte börja detaljstudera och jämföra alla priser. Därför fortsätter detta system att vara en kassako för alla inblandade.

Den här inställningen att om du som kund inte avtalar något om skäliga prispåslag på förhand så får du skylla dig själv, är inte rimlig. Man ska inte behöva anlita advokat eller ha kunskaper motsvarande en elektrikers bara för att inte bli lurad när man anlitar en elektriker.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör jag nu och då. Senast reparerade jag en maskin hos en firma utan att be om pris på vare sig jobb eller delar.

De flesta kunder, konsumenter i synnerhet, vill kunna köpa varor och tjänster i viss omfattning utan att behöva göra en djupare prisjämförelse. När förtroendet vi ger de leverantörer vi anlitar bryts blir vi arga och besvikna. Och när det visar sig finnas vad som närmast kan kallas en branschstandard att skörta upp kunderna blir ilskan än värre.

Men att vi i ett högtillitssamhälle ska behöva kontrollera alla vi jobbar med – nej, det vore en förlust.
Du ska veta att jag i grunden håller med dig. Tänk om man kunde lita på att alla affärsförslag man ställs inför hela tiden gick att lita på. Vilken fantastiskt tillvaro att bara kunna säga till telefonförsäljaren: ”Vi kör. Jag litar på dig”. Eller hoppa in i valfri Taxi och veta att man får betala samma som sist. Eller gå in till bilhandlaren och bara peka på en bil utan risk för att hitta samma bil 50k billigare hos någon annan.
Verkligheten ser dock lite annorlunda ut. Förhandlar jag inte om elpriser så får jag betala därefter. Samma med räntor, teleabonnemang, försäkringar och allt vad det är.

De flesta vet idag vilka sanslösa skillnader det är på en så enkel sak som en bilförsäkring. Tänk vad skönt det skulle vara om man bara ringde valfritt bolag och slapp känns sig blåst efteråt.

Jag har skrivet det förr. Många Rör och Elfirmor har en skev affärsidé om man ska kalla det så. Det tjänas förhållandevis mycket pengar på material och förhållandevis lite på arbetet. På sista raden har dom oftast inga anmärkningsvärt höga marginaler. Det finns absolut företag som försöker förändra detta genom att höja timdebiteringar och sänka påslaget på material. Troligen en ganska tuff väg att vandra vare sig man jobbar med b2b eller privatpersoner.

Jag är absolut ingen vän av dessa sk. Grossistprislistor. Tvärtom faktiskt.

Jag ser just nu bara en möjlighet. Den möjligheten stavas tyvärr förhandling och avtal.
 
  • Gilla
  • Älska
twoody och 5 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Men det är ju just där som en stor del av detta bedrägliga upplägg ligger. När slutkunden får fakturan så brukar det inte stå något om påslag, det brukar istället stå att du som kund fått åtnjuta en fantastisk rabatt om tretusen procent på inköpspriset. Gemene man kommer givetvis lita på att man inte blivit lurad, och kommer därmed inte börja detaljstudera och jämföra alla priser. Därför fortsätter detta system att vara en kassako för alla inblandade.

Den här inställningen att om du som kund inte avtalar något om skäliga prispåslag på förhand så får du skylla dig själv, är inte rimlig. Man ska inte behöva anlita advokat eller ha kunskaper motsvarande en elektrikers bara för att inte bli lurad när man anlitar en elektriker.
R bossebyggarn skrev:
Men det är ju just där som en stor del av detta bedrägliga upplägg ligger. När slutkunden får fakturan så brukar det inte stå något om påslag, det brukar istället stå att du som kund fått åtnjuta en fantastisk rabatt om tretusen procent på inköpspriset. Gemene man kommer givetvis lita på att man inte blivit lurad, och kommer därmed inte börja detaljstudera och jämföra alla priser. Därför fortsätter detta system att vara en kassako för alla inblandade.

Den här inställningen att om du som kund inte avtalar något om skäliga prispåslag på förhand så får du skylla dig själv, är inte rimlig. Man ska inte behöva anlita advokat eller ha kunskaper motsvarande en elektrikers bara för att inte bli lurad när man anlitar en elektriker.
Jag håller fullständigt med dig att det är ett ytterst tveksamt upplägg att erbjudas en rabatt på en prislista som inte presenteras eller som det saknas hänvisning till. Det har i många artiklar skrivits om att detta evt. är ett olagligt upplägg vilket jag verkligen kan tänka mig. Jag har dock inte läst om några domar vilket faktiskt förvånar mig. (Kanske någon kan hänvisa till något Arn utlåtande som jag missat?).

Däremot tror jag inte det är olagligt på något sätt att på en fakturan skriva 20% rabatt, Även fast det är 20% på en hittepå prislista som det fint kallas på många ställen.
Det är försäljningspriset som är intressant och är det pris som ska jämföras juridiskt vid en konflikt. Hantverkaren ska visa att priset är skäligt. Då kan man självfallet jämföra med vad andra konkurrenter i samma bransch säljer motsvarande varor för. Som konsument kan man göra motsvarande undersökning för att visa det oskäligs i det som står på fakturan.

Det där med kassako mot just privatpersoner vet jag inte. Skulle det vara så skulle nog fler företag vilja roa sig på konsumentmarknaden. Min erfarenhet är att många företag försöker undvika konsumentmarknaden så långt det bara är möjligt. Företag koncentrerar sig på vad som blir över på sista raden. Att företag som arbetar med konsumenter skulle vara en guldgruva tror jag verkligen inte. Däremot är nog andelen oseriösa företag betydligt större på konsumentmarknaden.

”Den här inställningen att om du som kund inte avtalar något om skäliga prispåslag på förhand så får du skylla dig själv,”

Återigen. Som konsument är det säkrast att förhandla innan om man inte vill bli eller känna sig blåst. Man får nog också ställa sig in på att man får betala ett högre materialpriser än vad man själv kan hitta priserna för på nätet. Värt att känna till är att hantverkaren i många fall faktiskt betalar ett högre pris själv än vad motsvarande vara kostar på nätet eller tex. Bauhaus.

Jag brukar roa mig med att handla mat på Martin & Servera. En restaurang grossist. Priserna där är oftast högre än på tex. Ica. Har ingen statistik men min upplevelse är att priserna exkl moms är ungefär lika som tex. ICAs priser inkl moms.
 
Men jag som konsument köper en totalleverans av en professionell tjänst.

Om eluttaget som kostar 200 kr på nätet faktureras med 230 kr, så är det väl inte så mycket att säga.

Om jag istället skulle bli fakturerad 450 kr för samma eluttag, skulle jag hävda att firman varit oproffesionell i sin upphandling.

Vad firman köper in sin materiel för är ointressant.
 
  • Gilla
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Förlikning i det här fallet innebär sannolikt att elfirman la ner sina försök att få 500% vinst på materialet eller vad de hade fantiserat ihop.

Jag hade i vart fall inte velat stå i en tingsrätt och försöka förklara varför det är nödvändigt att ta betalt 250 kr för ett vägguttag som kostar 39 kr på Hornbach till exempel.

Och faktumet att elfirman valde förlikning är väl bevis gott som något på att de egentligen vet att de luras.
Jag läste artikeln, villaägarna betalade vad de tyckte var rimligt till elfirman.

Elfirman blev missnöjd och stämde sin kund. Troligtvis låg tvistebeloppet under 0.5 basbelopp.
Så nedsidan för en privatperson vid förlust i rätten är begränsad.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tänk om man kunde lita på att alla affärsförslag man ställs inför
Ja, vi är som du konstaterade relativt eniga, så jag ska inte säga emot så mycket, men det är skevare marknader än de flesta andra, el- och vvs-tjänster. Så de förtjänar sitt dåliga rykte på samma vis som begagnade bilhandlare gjort och gör.

Jag menar verkligen inte att man alltid får bästa pris oförhandlat på alla andra ställen, men man kan normalt räkna med ett rimligt pris på de flesta marknader. Här verkar det oftare kräva rätt goda förkunskaper för att få det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, vi är som du konstaterade relativt eniga, så jag ska inte säga emot så mycket, men det är skevare marknader än de flesta andra, el- och vvs-tjänster. Så de förtjänar sitt dåliga rykte på samma vis som begagnade bilhandlare gjort och gör.

Jag menar verkligen inte att man alltid får bästa pris oförhandlat på alla andra ställen, men man kan normalt räkna med ett rimligt pris på de flesta marknader. Här verkar det oftare kräva rätt goda förkunskaper för att få det.
”Jag menar verkligen inte att man alltid får bästa pris oförhandlat på alla andra ställen, men man kan normalt räkna med ett rimligt pris på de flesta marknader”.
Men detta stämmer väl ändå inte? Titta på tex. Bilförsäkringar. Inte ovanligt med i runda slängar 50% skillnad om man tittar runt lite. Klädbutiker. Ena dagen kostar jeansen 100 kr. Nästa dag 50kr. Ring hem en låssmed så ska du få se på marginaler på delar.
Målare är en grupp som faktiskt också har stora marginaler på material. Antagligen kommer dom undan debatten då materialpriserna ofta är en väldigt liten del av fakturan.
Arkitekter, konstruktörer, advokater osv. Listan kan göras lång. Sist när vi anlitade en vitvarureparatör kunde jag konstatera att marginalerna på diskmaskinsslangen som byttes var minst sagt hög.

Debatten med höga materialpriser bland hantverkare har funnits lika länge som detta forum. Svd verkar vara en tidning som regelbundet försöker belysa detta. Lite händer faktiskt bakom kulisserna. Kunde tex. Konstatera att Dahl gjorde en liten större prisjustering där dom ändrade i sina rabattsystem.
Jag ser hantverkare som på sina hemsidor erbjuder en timdebitering när dom köper material och en annan när konsumenten själv köper material.
Jag hör många hantverkare som själva garvar åt systemen och aldrig någonsin skulle fakturera efter dessa sk. Grossistprislistor. Därmed inte sagt att dom fakturerar efter närbutikernas prislistor.

Med en dåres envishet så hävdar jag att den snabbaste och säkraste vägen att vandra för en konsument är att lära sig att se till så man har tydliga avtal när det gäller hela arbetet inkl. Materialpriser/ påslag.

Jag kan verkligen förundras när jag upprepade gånger läser trådar där fakturabeloppen ligger runt 100k och det visar sig att inget finns skrivet.
Möjligen en vag muntlig uppgift om en Tim penning.
Hur vågar en hantverkare?
Hur vågar en konsument?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lidd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Boan skrev:
Rent krasst kan ju en firma göra en "kundprislista" lätt av den excel-fil de själva har från grossisten...

Det behöver komma in lite nytt blod i branschen som tänker nytt.
Japp, det är lätt.
Min prislista från Solar (som jag kan få exporterad i några olika format, XL. t.ex) har 150.000 artiklar. Jag kommer i alla fall inte överlämna den i pappersform !!! :cool:
Sen har jag en annan grossist (fackdetaljist), Elektroskandia, jag har inte kollat på vilket sätt jag kan få ut en prislista där, och hur många artiklar det är.
Sen har jag ytterligare en grossist, samt ibland kanske jag handlar något ovanligt på något annat ställe.
Sen ändrar de jävlarna priserna lite ibland, tänk att inget kan få vara enkelt ...

B Boan skrev:
men de borde kanske ha det... egentligen skulle man starta en firma som kör rakt av med elbutik.se priser mot kund, inget tjafs.. och sen planera jobbet ordentligt.. och köra på.
Tanken har slagit mig, men då jag köper en hel del olika saker till högre pris än elbutiks priser så blir det en dälig affär för mig.
Jag får ta av timpenningen för att betala material åt kunden.

Som ett exempel. Renova utanpåliggande dubbeluttag e1820355
Det kostar på elbutik.se 198:- inkl moms

På solar så betalar jag 326,69 exkl moms
och på Elektroskandia får jag ge 212,01 exkl moms

Nu valde jag just Renova, då jag vet att jag har rätt kassa priser på de.
En impulsjfjäder till strömbrytare eller kabelförskruvning får jag däremot troligen hyggligt mycket billigare från mina inköpskanaler.

Men kontentan, det finns inga enkla lösningar, och gudarna ska veta att jag funderat och sökt.
För mig har materialet bara blivit en huvudvärk. Allra helst skulle jag vilja driva min verksamhet på så sätt att kunderna tillhandahöll precis allt material, att jag själv bara behöver åka omkring med verktygen och min hjärna.
 
  • Gilla
  • Älska
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.