Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Förutom restiden då om inte supporten tar betalt för att orden färdas i luften från mun till öra
Nu är det ju ändå ganska vanligt att IT-teknikern kommer ut till kund.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är det ju ändå ganska vanligt att IT-teknikern kommer ut till kund.
Aldrig varit med om så det kan jag inte uttala mig om.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Aldrig varit med om så det kan jag inte uttala mig om.
Jodå ser du, och hör och häpna, det är inte alla som tar betalt för restiden, trots att de får lön från arbetsgivaren för den timmen!
 
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jodå ser du, och hör och häpna, det är inte alla som tar betalt för restiden, trots att de får lön från arbetsgivaren för den timmen!
Hej Nyfniken, tror detta är ett krav med denna uppdelning från statliga myndigheter, annars inget ROT.

Men i slutändan spelar det ju ingen roll hur många poster som skrivs utan enbart vad summan av kardemumman blir.
 
Mikael_L
Japp, ROT innebär lite specialregler.
Men det är liksom inte som att detta uppstod i samband med att ROT infördes. :D
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite skillnad och jämföra en datasupport med en hantverkare
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Förutom restiden då om inte supporten tar betalt för att orden färdas i luften från mun till öra
Det är inte alls särskilt stor skillnad mellan elektriker/VVSare och IT-supporttekniker.

Alla tre kategorierna kan utföra jobb både hos kund och på firman.

Alla tre kategorierna utnyttjar sina kunskaper/kompetenser till att hjälpa kunderna.

Alla tre kategorierna kan ge kunderna mervärde genom att föreslå material till kunderna.

Alla tre kategorierna behöver ha verktyg med sig till kunderna när dom gör hembesök.

IT-supportern behöver uppdatera sina verktyg (både mjukvara & hårdvara) ganska ofta, personen behöver uppdatera sin kompetens ganska ofta. Allt detta kostar pengar å det ligger med i timkostnaden.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Skillnaden är att ungdomen idag fixar datasupporten:p
Du har nog helt andra IT-problem än vad jag har...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag skulle vilja rekommendera att de som är nya i tråden (verkar vara en hel del som inte varit med från början) läser igenom den från början. Det finns väldigt många exempel tidigare i tråden (och även från hantverkare som faktiskt använder rimlig prismodell).

Poängen är ju att som kund skiter jag fullständigt i vad hantverkaren får betala för grejerna, jag kan betala ett rimligt pris, kanske 10-20% över vad det skulle kostat att köpa själv.

Kostar det 50-150% mer än vad jag skulle kunnat köpa det för så är det inget rimligt pris. Antingen försöker hantverkaren då lura mig, eller så är hantverkaren totalt inkompetent när det gäller att köpa in material. Och om hantverkaren är så inkompetent på att köpa in material, då kan jag väl lika gärna göra det själv?

Sen om hantverkaren går back eller gör vinst på det spelar ingen roll för mig som kund, så länge priset är rimligt (för mig).
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Någon som vet hur Solar gör med sina priser? Om de är raka eller om de gör som Ahlsell
 
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Någon som vet hur Solar gör med sina priser? Om de är raka eller om de gör som Ahlsell
De är inte raka, om man med raka menar att de ligger i närheten av priser som går att hitta lite varsomhelst, samt inte har löjligt stora rabatter till hantverkaren.

MEN, de har inte riktigt lika löjliga listpriser med åtföljande lika våldsamt löjliga rabatter som Ahlsell har.
De är på lite olika nivåer av skalan, där Ahlsell verkar vara djupast fast i det gamla otidsenliga rabattsystemet
 
richardtenggren
Hur är Selga då?
 
E
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur är Selga då?
Ahlsell har bäst kaffe, bäst frukost och flest butiker. Smart att kartongerna återanvänds så materielet kan tas med i en sådan kostnadsfritt. Brett sortiment, bygg, VVS, arbetskläder mm.

Elektroskandia har inte lika bra kaffe, men butiken lite i skymundan, trevlig personal. Nutella som pålägg. Säljer lite allt möjligt för övrigt.

Selga/Rexel ungefär samma men lite sämre bullar och kanske mer inriktat mot just elinstallation.

Tycker alla butikerna är likvärdiga och priserna likaså.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De är inte raka, om man med raka menar att de ligger i närheten av priser som går att hitta lite varsomhelst, samt inte har löjligt stora rabatter till hantverkaren.

MEN, de har inte riktigt lika löjliga listpriser med åtföljande lika våldsamt löjliga rabatter som Ahlsell har.
De är på lite olika nivåer av skalan, där Ahlsell verkar vara djupast fast i det gamla otidsenliga rabattsystemet
De har rabattsystem men inte samma pris till alla?
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
MEN, de har inte riktigt lika löjliga listpriser med åtföljande lika våldsamt löjliga rabatter som Ahlsell har.
De är på lite olika nivåer av skalan, där Ahlsell verkar vara djupast fast i det gamla otidsenliga rabattsystemet
Allting är väl relativt, men deras rabatter ligger på runt 60%, varje artikel har individuell rabatt. Samma upplägg som Ahlsell skulle jag vilja påstå, men kanske inte lika höga priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.