Jag har ett gammalt hus där jag håller på att byta panel på en gavelsida. När jag tog bort den befintliga panelen vid takfoten så är det öppet rakt in i utrymmet under taket (vinden?), se bifogad bild. Inget konstigt. Men jag ser också att den isolering som väldigt slarvigt ligger på väggen vid sidan av är full av muslort och vad jag antar är mushål. Se bifogad bild. Jag tänkte lägga dit ny isolering, men då måste jag ju sätta igen "takfotgaveln" för att ha något att sätta den nya isoleringen mot. Och jag vill ju inte att mössen ska springa där och käka av min nya isolering. Så min fråga är om det, av ventilationsskäl, är okej att sätta igen takfotgaveln helt med t ex råspont eller dylikt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom går inte in genom takfoten, visserligen klättrar dom bra, troligtvis går gom upp bakom panelen vid grunden, där brukar det vara glapp mellan brädorna eller så är det ventilationsspalt där. Finns s.k musstopp att fästa nertill eller så tar du insektsnät av koppar/stål och tätar till där det är hål som är max 1 cm. och däröver. Musfällor på utsidan är bra under en låda med 2 st 5X5 cm hål längst ner vid mark, detta för att inte en katt eller speciellt talgoxar ska fastna
Produkter som diskuteras: "musstopp"
Musstopp för ny panel 10-pack TJB
Hindrar möss från att ta sig in
239 kr inkl moms
Läs mer
Ja, på nåt sätt hittar de dit iallafall. Jag ska sätta musband och dylikt på de ställen det behövs, men här undrar jag mest om det är okej, av ventilationsskäl, att helt bygga igen takfotsgaveln?J jonaserik skrev:Dom går inte in genom takfoten, visserligen klättrar dom bra, troligtvis går gom upp bakom panelen vid grunden, där brukar det vara glapp mellan brädorna eller så är det ventilationsspalt där. Finns s.k musstopp att fästa nertill eller så tar du insektsnät av koppar/stål och tätar till där det är hål som är max 1 cm. och däröver. Musfällor på utsidan är bra under en låda med 2 st 5X5 cm hål längst ner vid mark, detta för att inte en katt eller speciellt talgoxar ska fastna
Produkter som diskuteras i tråden