Staffans2000
Jag har precis beställt kluven fjolårsblandved. 400kr per kubik.

Staffans
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Jag föredrar ju att köpa billigt och sälja dyrt, tycker inte det är nått fel på priset TS betalat och det tyska byggvaruhuset tar ju 1595kr/m3 för sin travade björkved.

Små mängder, snyggt förpackat kan ved vara hur dyr som helst och det finns köpare ändå, till vintern blir det nog än dyrare för den som inte har ved ordnad.
 
Nu vet jag inte var du bor och vilken typ av ved det var men låter dyrt! Jag har en hobbybonde 3km bort som kör hem blandved för 350kr per m3 till mig. Stjälpt mått då.
Och volymen stämmer ju ganska bra, 3m3 stjälpt är ju 1.8m3 travat i sämsta fall.
Det är inte med pant för säckarna i det priset? En vedsäck kostar ju några kronor.
 
  • Gilla
ADent
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nu vet jag inte var du bor och vilken typ av ved det var men låter dyrt! Jag har en hobbybonde 3km bort som kör hem blandved för 350kr per m3 till mig. Stjälpt mått då.
Och volymen stämmer ju ganska bra, 3m3 stjälpt är ju 1.8m3 travat i sämsta fall.
Det är inte med pant för säckarna i det priset? En vedsäck kostar ju några kronor.
350kr med kvitto, moms och hemtransport?
 
  • Gilla
  • Haha
Case585xl och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
350kr med kvitto, moms och hemtransport?
Hemtransport ingår.
Har aldrig bett om kvitto, men nu tror jag hans hobby bonderi hamnar under gränsen för hobbyverksamhet.
Sen skulle jag nog gissa att 90% av de som säljer ved på annons via blocket, Facebook eller liknande inte är helt korrekt med skatt o moms.
 
  • Gilla
TommyFIN
  • Laddar…
Tycker också det låter dyrt. Jag har egen skog men köper ibland extra då jag är lite för mkt på bh eller bara lat.
Detta året toppade jag med ett lass lövved, stjälpt, 8m3 för 400/m3. Förra året toppade jag med 4m3 björkved, otroligt fin, staplad, för 500/m3. Detta är låga priser på landet, men över 8-900 för tex staplad eller packad björk börjar det låta dyrt. Priser varierar också kraftigt beroende på hurvida man bor urbant eller ej. Har svårt att föreställa mig att ngn som brukar elda en del på landsbygden skulle köpa den där pallen från Bauhaus.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Tycker också det låter dyrt. Jag har egen skog men köper ibland extra då jag är lite för mkt på bh eller bara lat.
Detta året toppade jag med ett lass lövved, stjälpt, 8m3 för 400/m3. Förra året toppade jag med 4m3 björkved, otroligt fin, staplad, för 500/m3. Detta är låga priser på landet, men över 8-900 för tex staplad eller packad björk börjar det låta dyrt. Priser varierar också kraftigt beroende på hurvida man bor urbant eller ej. Har svårt att föreställa mig att ngn som brukar elda en del på landsbygden skulle köpa den där pallen från Bauhaus.
Byggvaruhusets pall är sannolikt avsedd för den i stad bosatte villaägare som högt värderar staplad björkved på pall inkörd med palltruck i garaget, det är är en kundgrupp som inte vill göra något fysiskt arbete med veden själv.
 
  • Gilla
  • Älska
JKarr och 7 till
  • Laddar…
Är det bara jag eller har vedpriser i Storstockholm ökat i takt med elpriset?
Förr kunde man hitta gott om ved (kubbar) bortskänkes på blocket för den som orkade med jobbet.
Numera slåss folk så fort något läggs upp och finns det björkved under bortskänkes startar en budgivning direkt :surprised:.
 
  • Gilla
Esda
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Är det bara jag eller har vedpriser i Storstockholm ökat i takt med elpriset?
Förr kunde man hitta gott om ved (kubbar) bortskänkes på blocket för den som orkade med jobbet.
Numera slåss folk så fort något läggs upp och finns det björkved under bortskänkes startar en budgivning direkt :surprised:.
Kan det inte vara så att folk har mer tid då de inte varit på arbetet varje dag och inte åkt på utlandssemester i samma utsträckning som vanligt?
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
Är det bara jag eller har vedpriser i Storstockholm ökat i takt med elpriset?
Förr kunde man hitta gott om ved (kubbar) bortskänkes på blocket för den som orkade med jobbet.
Numera slåss folk så fort något läggs upp och finns det björkved under bortskänkes startar en budgivning direkt :surprised:.
Varför köper ni inte av skogsägarna direkt?..
Vi får ca 265 kr per m3 för ren björkmassa..
bjud 300 kr per m3 till en skogsägare så är det ert..
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför köper ni inte av skogsägarna direkt?..
Vi får ca 265 kr per m3 för ren björkmassa..
bjud 300 kr per m3 till en skogsägare så är det ert..
Ren björkmassa pratar vi om meterlånga stockar? Om det går att få fraktat inom Stockholm så låter det väldigt bra! Bara skicka PM om du känner till någon skogsägare.
 
  • Gilla
Ingemar O och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan det inte vara så att folk har mer tid då de inte varit på arbetet varje dag och inte åkt på utlandssemester i samma utsträckning som vanligt?
Det kan garanterat vara en av orsakerna. Minns med lite tur kunde man hitta björkved bortskänkes bara för något år sedan.
De annonser om bortskänkes jag lyckats napp har försvunnit inom några minuter. Som om folk sitter på blocket och häckar med släpet påkopplat :crysmile:
 
A
V Vindens skrev:
Ren björkmassa pratar vi om meterlånga stockar? Om det går att få fraktat inom Stockholm så låter det väldigt bra! Bara skicka PM om du känner till någon skogsägare.
inte vad jag vet just nu.
Men hittar jag någon så visst(y)
kan gå att fråga virkesköparna... :thinking:om små partier.. Som inte lönar sig att frakta bort.. går säkert att ordna.. (y)
 
  • Gilla
Berglundracing
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte vad jag vet just nu.
Men hittar jag någon så visst(y)
kan gå att fråga virkesköparna... :thinking:om små partier.. Som inte lönar sig att frakta bort.. går säkert att ordna.. (y)
Det vore uppskattat.
Precis utökat min vedförvaring från 4 kbm till 10 och vill gärna fylla på med 6kbm till så man slipper jaga ved varje år :). (Myseldning i överkant)
 
Maskintok skrev:
Varför köper ni inte av skogsägarna direkt?..
Vi får ca 265 kr per m3 för ren björkmassa..
bjud 300 kr per m3 till en skogsägare så är det ert..
I Götaland vill vi gärna ha mer än 400kr/m3 för björkmassan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.