Eller en del av konkursen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, det där jobbet gjorde jag i våras. Snyggt va? :cool:
Ja, snyggt gjort. Du har sinne för estetiken i ditt yrke! Nu följer elinstalltionen VVS-installationen i utseende :crysmile:.
 
Blev misstänksam när alla uttag var ojordade i rummet. Är jorden vitmålad? Nej! Det är ju en rest från krontändningen!
 
  • Hand som håller en ojordad elektrisk uttagsanslutning med synliga ledningar och ingen jordtråd, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojordat vägguttag med synliga ledningar och rester från tidigare krontändningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
De spretande kardelerna på den blå ledaren var också fina. (y)
 
S christoffer09 skrev:
Blev misstänksam när alla uttag var ojordade i rummet. Är jorden vitmålad? Nej! Det är ju en rest från krontändningen!
Man kan inte använda en kontakt avsedd för jordning om man vill ha kvar krontändning (heter det så?), dvs tända olika lampor i samma armatur. För då blir ett lätt åtkomligt stift ledande och kan skapa otrevligheter om man drar isär kontakten när brytaren är på. Skippar man istället krontändningen (?) och vill ha jordat så skall man också byta kabel till rätt färg (kanske är möjligt att trä en gul/grön slang över kabeln i båda ändar men är tveksam till att det är ok).
 
R roli skrev:
Skippar man istället krontändningen (?) och vill ha jordat så skall man också byta kabel till rätt färg (kanske är möjligt att trä en gul/grön slang över kabeln i båda ändar men är tveksam till att det är ok).
Nej det är inte lagligt att bara märka ändarna, sedan är det FK som är ”relativt” lätt att byta ut till rätt färg.

Sedan måste alla uttag mm jordas upp i hela rummet.
 
S christoffer09 skrev:
Blev misstänksam när alla uttag var ojordade i rummet. Är jorden vitmålad? Nej! Det är ju en rest från krontändningen!
Det framgick inte riktigt om lamputtagets jordstift faktiskt var jordat eller forfarande var kopplat till kronbrytaren.
Det blir ”viss” skillnad i farlighet…om man kan spänningssätta en jordad armatur bara genom att slå till kronbrytaren eller om en jordledare är vit.
 
Den här kopplingen mötte mig när jag och en elektriker var uppe på vinden för att montera belysning och vägguttag i förra veckan. I ett ojordat bakelituttag satt en stickpropp med dels tre lösa FK, dels en tvåledare monterade. Tvåledaren gick till en gammal antennförstärkare som förmodligen kastade in handduken under Hedenhös tid så den kopplade vi bort. De tre lösa FK-trådarna försvinner in i ett rör under isoleringen och vi lyckades inte reda ut vart de tog vägen men vi behövde uttaget till arbetsbelysningen så vi drog ur kontakten och pluggade i lampan.

Dagen därpå ringde frugan mig på jobbet och frågade med smått desperat röst om vi gjort något med diskmaskinen kvällen innan medan vi stökade på vinden. Nej, det hade vi ju inte gjort och alla säkringar var till, det hade hon kollat. Lampan över diskbänken fungerar ju och de går väl på samma säkring, eller hur? Kan diskmaskinen tagit stryk av att vi löste ut jordfelsbrytaren ett par gånger för att testa de nya uttagen?

När jag kom hem tog jag fram multimetern och konstaterade att diskmaskinsuttaget var helt spänningslöst, det hängde alltså inte ihop med bänkbelysningen. Då slog det mig att vi aldrig pluggade i stickproppen på vinden kvällen innan, kan det vara så dumt att den hör till diskmaskinen? Ner med stegen, upp och peta i stickproppen igen. Mycket riktigt, nu blinkade diskmaskinen igång.

Numera sitter stickproppen i ett av de nymonterade och jordade uttagen och trådarna skyddas av en bit överbliven flexslang. När elektrikern kommer hit igen nästa vecka kommer vi dra ner den till centralen istället och lägga in den ordentligt.
 
  • Okopplad stickpropp på en vind med lösa, oordnade elektriska ledningar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
matsuhlen och 8 till
  • Laddar…
Taget från instagram.
 
  • Elsäkerhetsbrytare med en stor sten placerad ovanpå, mot en bakgrund av grov betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
big mike och 5 till
  • Laddar…
Kristallen man har lagt uppepå absorberar all negativ energi och gör installationen ofarlig.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
useless useless skrev:
Kristallen man har lagt uppepå absorberar all negativ energi och gör installationen ofarlig.
Det är väldigt praktiskt! Jag fulkopplar hejvilt här hemma men eftersom jag är så noga med kristallerna kan jag sova gott om natten.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Taget från instagram.
Snabbladdning med 400V :)
Eller det kanske är tvåfas med avsäkrad nolla :thinking:
 
Eller trefas med 230V huvudspänning.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Taget från instagram.
Blir det inte 380 volt till mobilladdaren?
 
Varför just 380V? I Sverige hade det blivit ca 400V.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.