Tjena!
Har nyligen fått huset värderat och hamnat på en belåningsgrad på 47%. Nu går jag i tankarna på att belåna huset till 50% och placera dem lånade pengar på börsen i indexfonder i 10-12 år. Historiskt (vilket såklart inte är någon garanti) avkastar börsen 7-8% i snitt per år och till en ränta på ca 1,2% är det en matematisk no brainer. Men matematiken tar inte hänsyn till risken. Är jag naiv, klok, djärv eller fullständigt galen i mitt tänk?
Har nyligen fått huset värderat och hamnat på en belåningsgrad på 47%. Nu går jag i tankarna på att belåna huset till 50% och placera dem lånade pengar på börsen i indexfonder i 10-12 år. Historiskt (vilket såklart inte är någon garanti) avkastar börsen 7-8% i snitt per år och till en ränta på ca 1,2% är det en matematisk no brainer. Men matematiken tar inte hänsyn till risken. Är jag naiv, klok, djärv eller fullständigt galen i mitt tänk?
Klarar du att hantera volatiliteten dvs att det kan gå ner mentalt utan att sälja och har tillräckligt lång tidshorisont så är det rent ekonomiskt/siffermässigt smartaste att låna så mycket du får till 1-2% ränta och sätta det på ett ställe som ger 7-8%.
Inte alla som har disciplinen och magen till det dock. Har man inte det så är det bland det dummaste man kan göra.
Inte alla som har disciplinen och magen till det dock. Har man inte det så är det bland det dummaste man kan göra.
Enig. Problemet är inte investeringsrisken, utan den mentala. Som så ofta vet man inte på förhand vilken kategori man tillhör. Den med is eller den utan.John A skrev:Klarar du att hantera volatiliteten dvs att det kan gå ner mentalt utan att sälja och har tillräckligt lång tidshorisont så är det rent ekonomiskt/siffermässigt smartaste att låna så mycket du får till 1-2% ränta och sätta det på ett ställe som ger 7-8%.
I magen vill säga.
Bästa svaret
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Har du investeringar på börsen just nu och har haft detta i många år? Just den mentala stressen vid stora, långvariga nedgångar kan vara hemsk. Än jobbigare med lånade pengar. Du bör även ta i åtanke att en börsnedgång kan komma i samband med en bostadskrasch, vilket kanske även drar med sig ökade räntor. Då ser du värdet på din bostad sjunka, dina fonder sjunker, samtidigt som dina månatliga ränteutgifter ökar. Utan någon som helst aning om när det vänder. Som om inte det vore nog får du en vattenläcka i ditt gamla badrum och behöver belåna huset för renovering, vilket nu inte är möjligt.
Domedagsscenario som du sannolikt aldrig kommer uppleva, men det är alltid bra att veta att det faktiskt finns där. Börsen har senaste åren gått vansinnigt bra uppåt och man blir lätt fartblind. Själv har jag mediokert presterande fonder men har ökningar med 8-10 tkr per månad senaste tre åren och rekommenderar alla att spara i fonder för framtiden. Men tänk ett extra varv innan du belånar huset för det.
Testa med en mindre summa, säg 50-100 tkr, under ett år för att se hur det funkar och känna efter. Eller kör bara igång full fräs och pensionera dig om 10 år. Ingen vet, lycka till
Domedagsscenario som du sannolikt aldrig kommer uppleva, men det är alltid bra att veta att det faktiskt finns där. Börsen har senaste åren gått vansinnigt bra uppåt och man blir lätt fartblind. Själv har jag mediokert presterande fonder men har ökningar med 8-10 tkr per månad senaste tre åren och rekommenderar alla att spara i fonder för framtiden. Men tänk ett extra varv innan du belånar huset för det.
Testa med en mindre summa, säg 50-100 tkr, under ett år för att se hur det funkar och känna efter. Eller kör bara igång full fräs och pensionera dig om 10 år. Ingen vet, lycka till
Tack allihop för snabba svar och kloka ord! Jag har placerat pengar på börsen i 8-10 år i stort sett enbart i indexfonder och svängningarna har jag inte något problem med. Det har dock varit med månadssparande och inte lån. Det är just scenariot som Zachtionman målar upp som gnager i huvudet.
Helt klart ett alternativ att börja småskaligt. Mycket bra inputs att tänka över. Tack till alla!
Helt klart ett alternativ att börja småskaligt. Mycket bra inputs att tänka över. Tack till alla!
I Finland var det många som gjorde som du tänker göra och hamnade i klistret så som Zachtionman beskriver då både börsen och fastighetspriserna störtdök 1990. En del av dem håller på än i dag och amorterar alla inkomster utöver existensminimum på lånet för en fastighet som banken sålde för mindre än lånevärdet för 40 år sedan.
Jag tycker du skall njuta av tryggheten som en låg belåningsgrad ger och gärna amortera ännu mer. Det ger sinnesfrid och minskar risken för en krasch lik den vi hade 1990.
Jag tycker du skall njuta av tryggheten som en låg belåningsgrad ger och gärna amortera ännu mer. Det ger sinnesfrid och minskar risken för en krasch lik den vi hade 1990.
”Tänker göra” är att springa händelserna i förtid men ja, detta är ju såklart scenariot jag inte vill hamna i och även orsaken till att jag söker råd och feedback på mina tankar. Så egentligen är kanske min fråga, hur stor är sannolikheten att detta scenario inträffar? Jag har fått mycket att tänka på men jag är inte rädd för att ta risker så någon variant kommer det säkert bli men kanske inte fullinvesterad från början.H heimlaga skrev:I Finland var det många som gjorde som du tänker göra och hamnade i klistret så som Zachtionman beskriver då både börsen och fastighetspriserna störtdök 1990. En del av dem håller på än i dag och amorterar alla inkomster utöver existensminimum på lånet för en fastighet som banken sålde för mindre än lånevärdet för 40 år sedan.
Kanske skulle jag isf följa upp med en tråd veckouppdateringar med hur det går i mitt idiotiska, djärva eller kanske kloka drag
Har man hittat "en matematisk no brainer" på börsen så är man antingen nobelpristagare eller så har man missbedömt något. Oddsen brukar tala för det senare. I det här fallet är det ett klassiskt misstag där man tar fram en strategi som hade fungerat om den inletts för 10 år sedan och tror (hoppas) att den kommer fungera lika väl nu. Då luras man att tro att det kommer fungera igen, trots att mycket talar för motsatsen.
I det här fallet så handlar det framförallt om missbedömd risk. Investering med belåning är alltid en enorm risk. När det gäller börsen så glömmer många högstadiematematiken att när något minskar med 1% så måste det stiga med mer än 1% för att komma tillbaka till ursprungsvärdet. Med belåning så förvärras detta.
Ingen vet hur börsen kommer gå men att investera på historiskt höga nivåer är också ett risktagande.
Om säkerheten för belåningen dessutom är en risk i sig (när som helst kan bostadsmarknaden vända och belåningsgraden skjuter i höjden) så blir det risk på risk på risk med relativt begränsad uppsida.
Till det kommer svårigheten att sälja i rätt läge. Att börsen "brukar gå upp med X % per år" är som sagt ingen garanti eller ens någon bra indikator. Dessutom talar vi om ett snitt, inte att den skulle gå upp X % *varje* år. Det året du vill sälja så kanske det är ett år på -10%. Och kanske nästa också. Hur länge ska man då hålla kvar? Att tajma marknaden är det få som lyckas med och de som lyckas brukar snarare ha tur. Psykologiskt kommer allt också tala emot dig. Har det gått ner så kommer du vänta ("snart vänder det") men har det gått upp så kommer du också att vänta ("strategin funkar ju, jag håller kvar lite till").
Det finns absolut möjlighet att tjäna en hacka på upplägget men det skulle vara till en enorm risk och utfallet skulle till största del handla om tur. Vill man ta så stor risk så finns det bättre sätt att investera på. Har du goda ekonomiska förutsättningar så brukar nätmäklare kunna erbjuda fördelaktiga lån för att investera med hävstång. Om du ändå vill spela tärning med ditt hus så gör det men säkerställ då att du är fullt medveten om att det kan gå åt helvete väldigt snabbt. Se då till att du har en stor hög orörda pengar så att du inte hamnar i knipa.
I det här fallet så handlar det framförallt om missbedömd risk. Investering med belåning är alltid en enorm risk. När det gäller börsen så glömmer många högstadiematematiken att när något minskar med 1% så måste det stiga med mer än 1% för att komma tillbaka till ursprungsvärdet. Med belåning så förvärras detta.
Ingen vet hur börsen kommer gå men att investera på historiskt höga nivåer är också ett risktagande.
Om säkerheten för belåningen dessutom är en risk i sig (när som helst kan bostadsmarknaden vända och belåningsgraden skjuter i höjden) så blir det risk på risk på risk med relativt begränsad uppsida.
Till det kommer svårigheten att sälja i rätt läge. Att börsen "brukar gå upp med X % per år" är som sagt ingen garanti eller ens någon bra indikator. Dessutom talar vi om ett snitt, inte att den skulle gå upp X % *varje* år. Det året du vill sälja så kanske det är ett år på -10%. Och kanske nästa också. Hur länge ska man då hålla kvar? Att tajma marknaden är det få som lyckas med och de som lyckas brukar snarare ha tur. Psykologiskt kommer allt också tala emot dig. Har det gått ner så kommer du vänta ("snart vänder det") men har det gått upp så kommer du också att vänta ("strategin funkar ju, jag håller kvar lite till").
Det finns absolut möjlighet att tjäna en hacka på upplägget men det skulle vara till en enorm risk och utfallet skulle till största del handla om tur. Vill man ta så stor risk så finns det bättre sätt att investera på. Har du goda ekonomiska förutsättningar så brukar nätmäklare kunna erbjuda fördelaktiga lån för att investera med hävstång. Om du ändå vill spela tärning med ditt hus så gör det men säkerställ då att du är fullt medveten om att det kan gå åt helvete väldigt snabbt. Se då till att du har en stor hög orörda pengar så att du inte hamnar i knipa.
Du har ju gott om marginal om det bara är de 3 % som du ska investera. Att tänka på är ju att idag gör de flesta som du tänker, alltså investerar med lånade pengar. Man har en väldigt positiv bild av börsen och både kleti och pleti har kunnat göra mycket pengar.
Så om du ska in med pengar ska du veta att de sista 8 åren har varit dopade med stödköp och nedåtgående räntor samt en otrolig ökning av folk som handlar aktier.
Så om du ska in med pengar ska du veta att de sista 8 åren har varit dopade med stödköp och nedåtgående räntor samt en otrolig ökning av folk som handlar aktier.
Hur menar du att det är bättre att ta ett värdepapperslån med högre ränta än ta ut lite mer på huset?R bossebyggarn skrev:Det finns absolut möjlighet att tjäna en hacka på upplägget men det skulle vara till en enorm risk och utfallet skulle till största del handla om tur. Vill man ta så stor risk så finns det bättre sätt att investera på. Har du goda ekonomiska förutsättningar så brukar nätmäklare kunna erbjuda fördelaktiga lån för att investera med hävstång. Om du ändå vill spela tärning med ditt hus så gör det men säkerställ då att du är fullt medveten om att det kan gå åt helvete väldigt snabbt. Se då till att du har en stor hög orörda pengar så att du inte hamnar i knipa.
Man måste se på ekonomin som en helhet. Har man som TS bara 50% belåning och dessutom erfarenhet av långsiktiga investeringar så tycker jag det är sunt att investera på annat håll. Att inte binda upp allt ditt kapital i huset gör dig mycket friare ekonomiskt.
Vad är skillnaden på att höja belåningen till 50% och att ha 50% belåning utan amorteringar och istället investera amorteringsbeloppet på börsen?
Såsom jag tolkar TS så kommer han inte försöka timea marknaden, vilket är precis som du säger så gott som omöjligt, utan bara långsiktigt investera i indexprodukter. Detta tycker jag låter mycket sunt och är något som fler borde göra. Tänkt även på hur inflationen och ränteavdraget gynnar dig.
Det handlar givetvis om att balansera risker mot varandra, hade TS varit en arbetslös spelmissbrukare som tror sig kunna timea marknaden så hade jag givetvis starkt avrådit från detta.
Om du tycker detta är en "enorm risk" så antar jag att du i dagsläget inte äger din bostad utan istället hyr en hyresrätt? För precis samma resonemang du har kring börsen går att applicera på bostadsmarknaden, och där har ju folk inga problem att använda otroliga hävstänger.
Man kan också se det som att ur ett portföljperspektiv så om man bara äger ett hus har man 100% i tillgångsslaget fastigheter.
Köper man aktier så har man helt plötsligt et lite mer balanserat innehav (även om de allra flesta kommer ligga alltför tungt i innehavet av huset).
Så på det sättet kan man tycka att risken sänks givet att man inte köper enskilda aktier i småbolag eller liknande. Indexfonder ger ju en riskspridning.
Köper man aktier så har man helt plötsligt et lite mer balanserat innehav (även om de allra flesta kommer ligga alltför tungt i innehavet av huset).
Så på det sättet kan man tycka att risken sänks givet att man inte köper enskilda aktier i småbolag eller liknande. Indexfonder ger ju en riskspridning.
Frågan blir väl ungefär samma som "kan man ha aktier samtidigt som man har lån på huset?" självklart, jag tror de flesta har det med skillnaden att man köper ett hus med lån, senare får man pengar över och stället för att amortera sparar man i aktier eller fonder. men frågan ställs på sin spets om man ska utöka huslånen för aktieköp. Det är nog som med mycket annat, beror på personlighet, är man trygghetsnarkoman, så låter man bli, gillar man lite mer spänning så provar man smått, är man galen går man fullt ut och utfärdar säljoptioner
Man skall aldrig investera lånade pengar på börsen.J Jeppenedved skrev:Tjena!