818 172 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag vet många som sa och trodde att covid skulle försvinna så fort största delen av befolkningen vaccinerade sig. Sedan visade det sig att vaccinet inte skyddar helt och man behövde en större andel vaccinerade. Därefter kom en ännu smittsam variant och behövde ännu fler vaccinera sig. Då började man diskutera vaccintvång. Sedan visade det sig att vaccineringen tappar effektivitet efter några månader och då plötsligt är allt mellanstadiebarns och ska även småbarn vaccinera sig.timmelstad skrev:ag vet bokstavligt talat *ingen* som sagt att smittspridningen ska gå att stoppa med vaccinering eftersom man sett att vaccinet inte har den effekten. Däremot att man reducerar smittspridningen eftersom om färre blir sjuka och av de sjuka blir de lindrigare sjuka med ökad motståndskraftighet så reducerar även det smittspridningen.
Och får man ner R-talet tillräckligt så bidrar det till minskad smittspridning.
Först då börjar det också finnas fler röster som säger att vi inte får bort smittan med vaccinet och att man såklart aldrig har sagt någonting annat.
Och nej, om man får R-talet långsiktigt under 1, försvinner smittan helt, men det kommer aldrig att hända eftersom R-talet kommer att stiga efter att vaccineringen börjar skydda sämre eller så kommer det en ny variant som åsidosätter skyddet ännu mer.
Det som kommer att hända dock att till slut tillräckligt många har blivit sjuka och att konsekvenserna av en smitta minskar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Du får tro vad du vill. Andra vet att det har betalats ut miljoner.Staffans2000 skrev:"Upp till tio millioner"! Kom och köp. Lotterna kostar endast eeeeen krona. Eller är det reklamen till en eltandborste du beskriver?
Du resonerar som att man skall sluta läsa försäkringsbrevet, när man kommer till det finstilta. -försäkringen gäller inte för ...
Upp till tio millioner, betyder ingenting alls.
Till råga på allt, är tio millioner för ett förstört liv, inte mycket till tröst. Dessutom är inte summan inflationsskyddad.
50.000:- fick jag från ett SR-pogram som bara handlade om narkolepsi. Måhända från P3 Dokumentär. Det handlade iallafall om hur svårt det var för de sjuka att dels bli trodda och att få ut någon ersättning överhuvudtaget från en motpart som gjorde sitt yttersta för att förhala och krångla till det.
Summan jag nämnde, kan lika gärna vara 150.000:- men det är ändå pengar som de flesta av oss får in på någon månad, eller lite mer.
Staffans
Du bör nog läsa lite mer vad Narkolepsiföreningen skriver.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
inom sjukvården försöker de ju se till att patienter inte tappar i vikt för det påverkar kroppen negativt och rör man sig då inte så innebär det att man tappar muskler och lägger på sig fett. Aktiva brandmän tränar ju flera timmar i veckan, både kondition och styrka. Dessutom ska de väl klara av fysiska tester då och då.S Surly skrev:Jag tror inte att varken sjukvården eller folk i allmänhet har insett vad hälsa eller riskgrupper verkligen är. Finns det någon läkare/sjuksköterska som kan svara på om de tex rutinmässigt mäter insulinnivåer på patienter? Samhället är fullt av inbillningsfriska människor. Jag har sett flera kvällstidningsartiklar med "fullt friska" människor som legat på IVA men foton avslöjar ganka tydligt att de inte ser särskilt hälsosamma ut. En artikel jag minns är om nån "vältränad, fullt frisk brandman" som hade legat i respirator 35 dagar och tappat 28kg i vikt. Ändå syns en tydlig ölmage på efter-fotot. Nu vet jag iofs inte om ölmage är en biverkan från IVA-behandling, i så fall får jag backa om just denna anekdot. [länk]
Om du tittar på bilden där han ligger utomhus kan du se att han är betydligt magrare i ansiktet än på foton tagna senare. Artikeln spänner över ett långt tidsskede, från mars till november, att man har mycket muskler och lite fett i mars innebär förstås inte att det är omöjligt att förlora 28 kg muskler och lite fett genom att vara sjuk, nedsövd etc. under mer än en månad. Det går sen utmärkt att lägga på sig några kg fett på magen på ytterligare några veckor när sjukvården gör allt de kan för att man ska gå upp i vikt. Förutom att det är möjligt att viss behandling gör att man ansamlar vätska i kroppen. Det går alltså inte att använda bilderna i den artikeln för att påstå att han inte var vältränad i mars.
Tror du inte att det märks om patienter har diabetes när de ligger nedsövda på IVA. De lär ju snabbt få för mycket eller för lite blodsocker om den inte behandlas, vilket ju leder till problem.
Att vaccinera oss fick vi vänta drygt ett år på efter pandemins start om vi inte var i den äldsta gruppen. På ett år hinner man ju med ganska mycket vad gäller kost och motion och det ger effekt ganska snabbt. Varje kilo en överviktig tappar är av godo, och det är ju enklast att tappa de första kilona och också högst effekt.-RB- skrev:
Denna typ av livsstilsförändring är ingenting enkelt. Men egentligen kanske bättre utväxling på det stora hela än att bekämpa själva pandemin.
Jag håller med om att man inledningsvis var väldigt hoppfull kring att vaccinen väl utrullade skulle slå ut skiten. Den förhoppningen har ju levt kvar tills man såg effekten från Delta-mutationen.harry73 skrev:
Jag håller väl inte riktigt med om din historiebeskrivning här, utan snarare att man gjort sina uttalanden baserat på det man vetat då och när man fått ny information och förutsättningar har ändrats så har man reviderat sin hållning.harry73 skrev:Då började man diskutera vaccintvång. Sedan visade det sig att vaccineringen tappar effektivitet efter några månader och då plötsligt är allt mellanstadiebarns och ska även småbarn vaccinera sig.
Först då börjar det också finnas fler röster som säger att vi inte får bort smittan med vaccinet och att man såklart aldrig har sagt någonting annat.
Ju mer man får ner smittspridningen desto mindre grogrund finns det också för nya mutationer att uppstå, det är också stöd för att vaccinering bör fortsätta.harry73 skrev:Och nej, om man får R-talet långsiktigt under 1, försvinner smittan helt, men det kommer aldrig att hända eftersom R-talet kommer att stiga efter att vaccineringen börjar skydda sämre eller så kommer det en ny variant som åsidosätter skyddet ännu mer.
Det som kommer att hända dock att till slut tillräckligt många har blivit sjuka och att konsekvenserna av en smitta minskar
Personligen tycker jag det ska bli intressant (…) att se vad som händer under oktober med smittspridningen och utvecklingen.
Jag vet inte om jag förstår riktigt vad du är ute efter?harry73 skrev:
Är det att du ställer din uppfattning om att "många" ska ha sagt att vaccineringen skulle stoppa smittspridningen gentemot mitt påstående om att jag inte vet någon som sagt det?
Och vad i det är i sånt fall en efterhandskonstruktion från min sida?
Du får gärna förtydliga dig om du vill ha ett vettigt svar.
Ja, det ökar risken för att mutationer dyker upp, och det blir högt tryck på sjukvården. För även om vissa inte tror att de blir sjuka så blir många av dem det…RoTe skrev:
Det finns en studie på hönsbesättningar som visar att vaccinationen mot en sjukdom, som jag inte minns namnet på, där det blev farligare mutationer i den vaccinerade gruppen än vad som uppstod bland de ovaccinerade hönsen. Om jag minns rätt så hade dock grupperna ingen kontakt med varandra i försöket. Har ingen länk nu men ska se om jag hittar den senare.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Vad i huvudsak ovaccinerade ställer till med:
– Vi ser att bland dem som är smittade i de äldre åldrarna så är det väldigt ofta ovaccinerad personal på äldreboenden som tar med sig det till jobbet och smittar sina patienter. Det är därför det är så viktigt att vi har hög vaccinationsgrad i våra personalgrupper, sa Mikael Johansson (M) regionstyrelsens ordförande.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/regionen-ryter-ifran-mot-ovaccinerad-personal
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 981 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 981 inlägg
Eftersom grupperna inte hade någon kontakt med varandra verkar det ju inte särskilt relevant i ett samhälle där vaccinerade och ovaccinerade människor lever sida vid sida.S Surly skrev:Det finns en studie på hönsbesättningar som visar att vaccinationen mot en sjukdom, som jag inte minns namnet på, där det blev farligare mutationer i den vaccinerade gruppen än vad som uppstod bland de ovaccinerade hönsen. Om jag minns rätt så hade dock grupperna ingen kontakt med varandra i försöket. Har ingen länk nu men ska se om jag hittar den senare.