K kjork skrev:
jag har ju inget att jämföra med. Har kört med Tibber sen vi flyttade in med elprisanpassning påslagen på värmepumpen. Det enda jag kan se i appen är att vårt hem med tre barn drar betydligt mindre el än andra hus med samma kvm. Dock är ju tex inte byggnadsår medräknat och det skiljer ju en del även typ av uppvärmning såsom radiatorer eller golvvärme. Jag upplever heller ingen ändring av komforten i hemmet med funktionen påslagen.

dock såg jag att det kostar ca 3200kr att göra pumpen smart. Det tar ju ett tag med nuvarande elpris att få igen de pengarna. Men personligen kan jag lägga engångssumma som är lite högre för att sänka månadskostnaden framöver. Men den skillnaden är ju försumbar och är egentligen bara ett sätt att lura mig själv på.
Hur smart ska du ha den då? Jag har köpt en begagnad Sensibo Sky för en femhundring och kan styra den lite som jag vill utifrån det.
 
  • Gilla
MoonKeeLee
  • Laddar…
A Axel.v skrev:
Hur smart ska du ha den då? Jag har köpt en begagnad Sensibo Sky för en femhundring och kan styra den lite som jag vill utifrån det.
pratar nog om olika saker. Du har en luft/luftvärmepump?

vi har bergvärmepumpar
 
K kjork skrev:
pratar nog om olika saker. Du har en luft/luftvärmepump?

vi har bergvärmepumpar
Ah, ja då fattar jag...
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Jag har en ivt greenline e14 med varmvattenberedare? och spetsberedare förutom pumpen.
Värmer ganska stora ytor 400-450kvm, med 4 lägenheter, 35000kWh /år + oljetillskott på 6-800l/år

Någon som vet om jag kan styra pumpen mot elpris på nåt vis?

Har ingen aning om hur det funkar med spets osv
 
nino nino skrev:
Jag har en ivt greenline e14 med varmvattenberedare? och spetsberedare förutom pumpen.
Värmer ganska stora ytor 400-450kvm, med 4 lägenheter, 35000kWh /år + oljetillskott på 6-800l/år

Någon som vet om jag kan styra pumpen mot elpris på nåt vis?

Har ingen aning om hur det funkar med spets osv
det skulle väl vara produkten vi pratade om ovan i tråden. Tillsammans med Tibber.

alltså ngenic tune
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K kjork skrev:
det skulle väl vara produkten vi pratade om ovan i tråden. Tillsammans med Tibber.

alltså ngenic tune
Ja jag läste lite på sidan.
Annars deras termostater, om man kan styra varje lägenhet för sig.
 
nino nino skrev:
Jag har en ivt greenline e14 med varmvattenberedare? och spetsberedare förutom pumpen.
Värmer ganska stora ytor 400-450kvm, med 4 lägenheter, 35000kWh /år + oljetillskott på 6-800l/år

Någon som vet om jag kan styra pumpen mot elpris på nåt vis?

Har ingen aning om hur det funkar med spets osv
Kontrollera med IVT om du kan använda IVT Anywhere, antingen direkt med din pump eller med separat gateway. Systemet medger bland annat uppkoppling mot elpris. Är det dyrt med en gateway kanske tidigare förslag är bättre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag läste lite på sidan.
Annars deras termostater, om man kan styra varje lägenhet för sig.
Vi har tre lägenheter i vårt hus. Det är dessutom en ganska komplex anläggning för att vara en villa med två dåligt isolerade våningar, inrett källarplan och ett Attefallshus. Jag har två sensorer, en på bottenplan och en i källaren.

Det går bara att ställa in en temperatur för hela huset. Numera kan man välja att styra en eller flera innegivare, men den verkar jobba med någon form av viktat medelvärde och jag tycker det funkar dåligt. Det som har funkat bäst för mig är att styra på källargivaren, där det är kallast, och sedan reglera ner värmen på bottenplan och övervåningen. Jag har fjärrvärme, så jag sparar inte el på det. I praktiken har faktiskt vår energikonsumtion gått upp med NGenic, men vi har märkbart jämnare värme hemma.

Jag försöker uppdatera här ibland hur det funkar. Det är nog dags att göra en uppdatering igen nu när man kan styra på flera rum.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har förstått att vissa bara "lurar" innegivaren som på gamla pumpar är ett typ NTC motstånd. Det har vart uppe på forumet. I min IVT pump ska den inte ändra mer än offsetten, så det blir ingen stor ändring att reglera innetemp. Jag tror förslaget var att ha antingen innegivare, eller två fasta värden som genererar "max" eller "min" temp som då kan styras av tex en arduino. Borde gå att själv bygga i hop något för max ett par hundralappar. Elpris går vad jag förstår att hämta. Jag skulle jättegärna ha det som ett projekt att lära mig programmera och bygga elektronik "igen". Jag har inte haft tid att pyssla med sånt på väldigt många år. Tyvärr så är den massa annat före i kön. Hade några veckor där vi blev permitterade innan de kom på att vi kunde jobba hemma, hade det fortsatt, oj vad med projekt man hade kunnat hinna med. Jag antar att de tiderna är över nu. Annars kanske man kunnat fortbilda sig...
 
Jag har tänkt byta hela värmesystemet i huset, skulle det vara smart (eller jättekorkat kanske) att dra separata matningar för värmen till varje lägenhet, montera nån typ av shunt och innegivare till varje lägenhet?

Nån vill ju ha 18 inne och nån 23....
 
nino nino skrev:
Jag har tänkt byta hela värmesystemet i huset, skulle det vara smart (eller jättekorkat kanske) att dra separata matningar för värmen till varje lägenhet, montera nån typ av shunt och innegivare till varje lägenhet?

Nån vill ju ha 18 inne och nån 23....
vet inte om det är smart eller ej. Men jag hade inte velat bo i en lägenhet där det ständigt är för varmt eller kallt och att det inte går att ändra
 
Lite offtopic kanske.. men något speciellt som hänt i UK som gör att priserna är så väldigt mycket högre där? Kolla priset i morgon kväll.. typ 10kr/kWh, skönt!

Fick min faktura för Augusti från Tibber precis faktiskt. 70 öre/kWh i snitt för hela månaden, dyrast hittills tror jag. Trist.. får hoppas på en otroligt regnig höst så att reserverna fylls på.
 
  • Karta över Europa som visar varierande elpriser med högst pris markerat i Storbritannien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lurar utetempen till min nibe genom att koppla in ntc givare för 5kr parallellt med utegivaren med hjälp av ett potentialfritt relä,hur simpelt som helst.
Sryr sedan relät via homeassistant
 
Har gjort en fantastisk fint kopplingsschema på den avancerade kopplingen
 
  • Översiktligt kopplingsschema för en värmepump med markerade komponenter som extra givare, utegivare och reläkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nombz och 1 till
  • Laddar…
Har tänkt hoppa på Tibber, är det någon som kan skicka en inbjudan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.