Hep Hep skrev:
Trist att komma med grodan, men eftersom det inte är humortråden så tror jag det är tillåtet. Jag är uppväxt med 70-talsTV och har själv beskrivit den precis som du gjorde nu. Jag har också påstått att det alltid var jättemycket snö alla min barndoms vintrar. Snöstatistiken finns på enkelt att hitta på nätet och avslöjar att det är grumliga minnen.

TV-programmen är lite lurigare då det är svårt att svara för alla runt 3600 kvällar det handlar om på ett årtionde, men jag har lagt en hel del tid på att försöka ta reda på hur det verkligen var och det är ungefär som på bilden jag skickar med. Torftigt, trist, träigt och eländigt, men rätt begränsat med vietnampedagogik. Klart att direktörer beskrevs som giriga utsugare och allt det där i samtida produktioner, men så var det nog överallt i samhället och det var betydligt värre i svenska (och framförallt danska) barnböcker och seriealbum. Eftersom barn inte bara kollade på de tidiga barnprogrammen, så fick vi i oss väldigt mycket mer amerikanska program än kommunistpropaganda producerad av DDR-TV.
[bild]
1972 mao
50 årsminnet av fascisternas maktövertagande i Italien.
 
Jonas Persson
hsd hsd skrev:
Hitta nåt med whitworthgänga
Whitworth, BSW 1/4-20, fungerar bra för att montera kameran på stativ och liknande. Var fram tills 1972 standard innan de bytte till UNC (Suck).

Räddade min dag för några år sedan då jag behövde fästa en kamera men bara har M-gängor hemma, men långt ner i en låda fanns Whitworth-gängsnitt och gängtappar. Skillnaden mellan UNC och BSW är minimal, så de passar fortfarande.
 
Hep Hep skrev:
Trist att komma med grodan, men eftersom det inte är humortråden så tror jag det är tillåtet. Jag är uppväxt med 70-talsTV och har själv beskrivit den precis som du gjorde nu. Jag har också påstått att det alltid var jättemycket snö alla min barndoms vintrar. Snöstatistiken finns på enkelt att hitta på nätet och avslöjar att det är grumliga minnen.

TV-programmen är lite lurigare då det är svårt att svara för alla runt 3600 kvällar det handlar om på ett årtionde, men jag har lagt en hel del tid på att försöka ta reda på hur det verkligen var och det är ungefär som på bilden jag skickar med. Torftigt, trist, träigt och eländigt, men rätt begränsat med vietnampedagogik. Klart att direktörer beskrevs som giriga utsugare och allt det där i samtida produktioner, men så var det nog överallt i samhället och det var betydligt värre i svenska (och framförallt danska) barnböcker och seriealbum. Eftersom barn inte bara kollade på de tidiga barnprogrammen, så fick vi i oss väldigt mycket mer amerikanska program än kommunistpropaganda producerad av DDR-TV.

[bild]
1972: presidentval i US : Nixon vs McGovern.
Ett år efter att det här programmet var tryck och ute hade redan Nixons vicepresident Spiro Agnew avgått efter att det kom fram att han hade tagit emot mutor av byggentreprenörer i Maryland under sin guvernörstid där och dessutom bland annat fixat med skatten och hållit på med utpressning.

Sedan gjorde Nixons rörmokare bort sig och resten är historia (förutom att Nixon tog den kontroversiella kursen att resa till Peking.)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Whitworth, BSW 1/4-20, fungerar bra för att montera kameran på stativ och liknande. Var fram tills 1972 standard innan de bytte till UNC (Suck).

Räddade min dag för några år sedan då jag behövde fästa en kamera men bara har M-gängor hemma, men långt ner i en låda fanns Whitworth-gängsnitt och gängtappar. Skillnaden mellan UNC och BSW är minimal, så de passar fortfarande.
Whitworth är en bra gänga. Bland annat är den inte riktigt lika elak mot fingrarna (gängspetsen är rundad.)
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det var väl förmodligen en HK G36 de bar omkring på då. Det är piketen som har de bössorna, bland annat.
”Vanliga” poliser släpar omkring på MP5.
Trotjänaren M45 började väl fasas ut någon gång efter Malexander.
Snuten är så jävla kass på skjuta så tror de utfasat m45 helt pga den finns inte i halvautomat :)
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis, därför den också passar bra för kustjägare då den är skjutklar mer eller mindre direkt när du kommer upp ur vattnet.
Formuleringen "kommer upp ur vattnet" tyder på att du syftar på attackdykare. Dessa utgjorde en delmängd av kustjägarna.
Hur det är i modern tid har jag ingen aning om.:)
 
P
A andersmc skrev:
Testbilden måste vara inklistrad. Om de andra tidsmarkörerna - kläderna, möblerna, fikat - stämmer, så fanns det inte färgteve. Ni som var med minns också att det var en rejäl sorgkant runt bilden. Den gick inte ut till kanten som en LCD-skärm.

Det fanns inga kanaler att byta mellan heller, för den delen.
TV2 och färgteve kom ungefär samtidigt i Sverige. Det första behövde man ha en UHF-antenn och en "TV2-tillsats" för att se. Det andra krävde förstås en helt ny teve.

Att bilden är ett montage har vi fått bekräftat.
 
P
hsd hsd skrev:
Hitta nåt med whitworthgänga
Det var det jag syftade på i inlägg #1974.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snuten är så jävla kass på skjuta så tror de utfasat m45 helt pga den finns inte i halvautomat :)
Är det några som verkligen är kassa på att skjuta så är det packet som snuten jagar.
Det räcker ju att läsa om nästan varje skjutning så inser man vilka looosers de kriminella är på att hantera ett vapen.
O för övrigt är jag helt säker på att det knappast var kompetensen hos polisernas skjutförmåga som var anledningen till vapenbytet.

För att anknyta detta till trådens rubrik så har man nästan glömt bort när det var en stor nyhet på löpet att någon blivit skjuten. Nu är det bara en liten notis som försvinner bland alla andra, i sammanhanget, oväsentliga nyheter om tex kändisebbas förlorade kilon, Carolas val av hatt etc.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Whitworth, BSW 1/4-20, fungerar bra för att montera kameran på stativ och liknande. Var fram tills 1972 standard innan de bytte till UNC (Suck).
I just det sammanhanget är UNC och Whitworth lyckligtvis kompatibla. Man behöver inte bry sig om att okulturella plebejer har börjat bygga stativ med UNC-gänga. Ens gamla Whitworth-grejer passar ändå. Ja, det visste du ju redan, enligt nedan.
Räddade min dag för några år sedan då jag behövde fästa en kamera men bara har M-gängor hemma, men långt ner i en låda fanns Whitworth-gängsnitt och gängtappar. Skillnaden mellan UNC och BSW är minimal, så de passar fortfarande.
 
K knipo skrev:
Är det några som verkligen är kassa på att skjuta så är det packet som snuten jagar.
Det räcker ju att läsa om nästan varje skjutning så inser man vilka looosers de kriminella är på att hantera ett vapen.
O för övrigt är jag helt säker på att det knappast var kompetensen hos polisernas skjutförmåga som var anledningen till vapenbytet.

För att anknyta detta till trådens rubrik så har man nästan glömt bort när det var en stor nyhet på löpet att någon blivit skjuten. Nu är det bara en liten notis som försvinner bland alla andra, i sammanhanget, oväsentliga nyheter om tex kändisebbas förlorade kilon, Carolas val av hatt etc.
Att polisen förlorade rätten att bära helautomat beror helt på polisen inte buset.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Någon som kommer ihåg Qbasic? Fick för mig att ladda upp ett av mina första egenskrivna program i Dosbox. Fick fixa lite då den inte fungerar precis som DOS. Men fick den att rulla :p Måste varit från sent 80-tal, tidigt 90

 
  • Gilla
peroande och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att polisen förlorade rätten att bära helautomat beror helt på polisen inte buset.
Absolut! Helt rätt.(y)
För övrigt finns det ingen som helst anledning att ha helautomatiska vapen som polis.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Absolut! Helt rätt.(y)
För övrigt finns det ingen som helst anledning att ha helautomatiska vapen som polis.
Kan väl delvis hålla med. I CQB kan det finnas tillfällen men jag antar att nackdelarna övervinner fördelarna.

Jag undrar lite hur man tänkte när man tog fram vapen som Steyr AUG, där trycker man precis förbi väggen för halvautomat och sedan hela vägen till botten för helautomat. Även den mest vältränade elitsoldaten måste misslyckas med det i stress
 
Rotade efter en soppåse långt in i skåpen o hittade denna!
Med tanke på tjockleken på den plastpåsen förstår jag att plasten aldrig bryts ned!:crysmile:
För övrigt cool logga. Tycket kan vara påverkat av en viss grad nostalgi.
Gammal vit plastpåse med blå logotyp för "Konsumentägt" och text varning om nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.