Hyvla av lite på undersidan så den passar bättre?

R roli skrev:
Vad händer om du lägger slagbrädan upp och ned? Blir det bättre kraftöverföring då?
Kommer inte att fungera. Sponten är inte centrerad!

Sned träspont som inte är centrerad på träbit, med borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tule54 Tule54 skrev:
Hyvla av lite på undersidan så den passar bättre?
När jag tog bort 2mm på övre noten bottnar alla ytor.

Träbit med justerad not i en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Det är sällan det är ett problem i verkligheten. Däremot har jag tre tips vid läggning av massiva trägolv:

1: Gör slagklotsen minst 400 mm lång, så minskar trycket på kanten och risken för att ett hörn från slagklotsen gör ett märke på den lagda brädan.

2: använd hellre en handslägga på omkring 900 gram, i stället för en snickarhammare.

3: Skaffa en bra svetsad baksmälla innan du börjar golvläggningen. De billiga i bockad plåt är för klena för att fungera. Kofot är ett dåligt alternativ.

Kom ihåg: Golvläggning kräver en hel del precisionsvåld, eftersom brädorna oftast är en aning vridna och undergolven sällan helt plana

• Gilla
stigen
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det är sällan det är ett problem i verkligheten. Däremot har jag tre tips vid läggning av massiva trägolv:

1: Gör slagklotsen minst 400 mm lång, så minskar trycket på kanten och risken för att ett hörn från slagklotsen gör ett märke på den lagda brädan.

2: använd hellre en handslägga på omkring 900 gram, i stället för en snickarhammare.

3: Skaffa en bra svetsad baksmälla innan du börjar golvläggningen. De billiga i bockad plåt är för klena för att fungera. Kofot är ett dåligt alternativ.

Kom ihåg: Golvläggning kräver en hel del precisionsvåld, eftersom brädorna oftast är en aning vridna och undergolven sällan helt plana
Tack för tipsen mattiasp!

Handslägga har jag redan tänkt använda.
Långa slagklossar blir det!
Och ett svetsat golvjärn skall inköpas!

Men är det någon nackdel att köra bort 2mm av den övre noten på slagbrädan? Slagbrädan bottnar då på alla golvbrädans ytor.

Dag

Jag kan inte se någon direkt nackdel. Slagbrädan brukar bli till smulor efter ett tag, så man får göra en ny då och då på plats. För övrigt använde jag vid det senaste, eller möjligen sista golvet, golvskruv från Motek med T15-skalle. Det är klart den bästa golvskruv jag har använt:
https://protools.se/sv/heltra-golvskruv

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Dom få gånger jag har lagt massivt golv har jag använt slagbräda plus slagkloss och gummiklubba.
Slagbrädan håller mycket längre då och det är praktiskt att kunna lägga slagbrädan mot golvet och sen ha den lite större klossen att slå på.

Verktygslåda för golvläggning med slagbräda, slagkloss och gummiklubba från Tarkett.
Skapa konto

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Du behöver inte hyvla slagklossen, kommer funka ändå. Ett tips för mer kontrollerat våld är att kör med tvingat som man kan ändra så man kan trycka, typ snabbtving. Jag körde långa paralleltvingar, fick man dit de vresigaste bitarna väldigt kontrollerat och bra.

mattiasp mattiasp skrev:
Jag kan inte se någon direkt nackdel. Slagbrädan brukar bli till smulor efter ett tag, så man får göra en ny då och då på plats. För övrigt använde jag vid det senaste, eller möjligen sista golvet, golvskruv från Motek med T15-skalle. Det är klart den bästa golvskruv jag har använt:
[länk]
Tack för tipset på skruven! (y)

Hittade en låda sådana här men vilket skit!

Skruv inskruvad i träplank med ett fyrkantsbitsfäste bredvid, på en arbetsbänk.
Skapa konto

Garanterat den sämsta skruv dom jag någonsin dragit har dragit! Fyrkantsfäste fungerar hjälpligt till fönsterbleck. Det blir metallåtervinningen på den lådan!

Dag

Fler tillbehör

Fräste alla fjädrarna i dag på det lilla ”gåbort” fräsbordet. Fyra körningar på varje fjäder. Testfjädrarna hyvlade och slipade jag fram. Det gick betydligt fortare att fräsa.

Ett hemmagjort träfräsbord med fastklämd träfjäder, justerknappar och spännband i en verkstadsinställning.
Skapa konto

Vändbar jig för att exakt kapa golvbrädor på ett fräsbord.
Skapa konto

En närbild av en jig som används för att kapa ett golvbräde, med synliga ekkilar för installation.
Skapa konto

Bundel ekkilar utskurna för golvläggning, ligger på ett arbetsbord bredvid märkt träplanka.
Skapa konto

I lägenheten är det 6 karmpar som måste kapas 25mm i nedre delen så golvet kan läggas in under. För att få det snyggt kommer denna vändbara jiggen att användas.

En oscillerande verktyg som skär i trä med hjälp av en specialgjord jig för exakt kapning.
Skapa konto

Närbild på en kapning av träfjädrar med en cirkulär såg monterad på ett fräsbord.
Skapa konto

Golvbrädorna som är 25 x 162 är ganska breda och då det är ett levande material kommer vi nog att stöta på lite sneda och krokiga brädor. Då behövs det kraft att få dom på rätt plats. Spännband för golvläggning känns alldeles för klent. Vi tänker köra med ekkilar och stoppklossar som kan skruvas i undergolvet. Man får en otrolig kraft med kilar!

Träkilar och stoppklossar på ett fräsbord, använda för precision i golvläggning.
Skapa konto

Träkilar och stoppklossar på arbetsbord för att användas i golvläggningsarbete.
Skapa konto

Kvar på listan med hjälpmedel är 7mm distansklossar mot väggarna samt en speciallösning för slagklossen som jag funderar på. Vi får se vart det landar!

Dag

• Gilla
ergonomen och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du kan ersätta killarna med några Quickgrip också :)
Men klossar är dock enkelt och funkar bra, K.I.S.S så att säga :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
”Alla goda ting är tre”

I dag har det blivit tre förstärkta slagklossar i olika storlekar. Anslagsytan på golvprofilen har fått en överfalsad ekbit som både limmats och skruvats. Ovanpå klossen sitter en eklist som man kan använda då klossen skall bort.

Tre förstärkta slagklossar i olika storlekar med överfalsad ekbit och eklist på en arbetsbänk.
Skapa konto

På den övre noten har också 2mm tagits bort så att hela profilen får anläggning mot golvbrädan.

Träslagklossar förstärkta med överfalsad ekbit för anläggning mot golvbräda.
Skapa konto

Ekytan kommer också att ge ett bra skydd åt klossen om vi behöver spänna in med kilar.

Tre storlekar av förstärkta slagklossar i trä med skruvar och en överfalsad ekbit.
Skapa konto

I morgon skall jag försöka bli klar med distansbitarna.
Dag

• Gilla
JohnnyKeba och 10 till
  • Laddar…
Mycket tjusigt, som vanligt!

Ett verktyg jag inte ser du plockat fram är hålsåg eller motsvarande stort träborr. I alla fall hade jag nytta av det när jag la parkett för att göra urtag kring elementrör och annat. Om jag minns rätt borrade/sågade jag hålet och bröt staven på mitten för att limma på plats runt röret, men det blir förstås svårt med plankgolv, med så mycket längre plank än stavarna i ett parkettgolv, men kanske i alla fall kan komma till användning om röret hamnar i skarven mellan två plank.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Mycket tjusigt, som vanligt!

Ett verktyg jag inte ser du plockat fram är hålsåg eller motsvarande stort träborr. I alla fall hade jag nytta av det när jag la parkett för att göra urtag kring elementrör och annat. Om jag minns rätt borrade/sågade jag hålet och bröt staven på mitten för att limma på plats runt röret, men det blir förstås svårt med plankgolv, med så mycket längre plank än stavarna i ett parkettgolv, men kanske i alla fall kan komma till användning om röret hamnar i skarven mellan två plank.
Tack JFrisk!

Jag har inte kommit till verktygslistan ännu men olika borrtyper kommer att packas. Funderar lite på hur man kan få det snyggt runt rören. Har en ide som jag skall testa i dagarna.
Jag har ungefär en vecka kvar att jobba med förberedelserna. Sen blir det Skåne några dagar med lördagen på Sliparebacken. Åter hemma packas bilen full och Mölndal nästa. Men det är mycket vatten som skall rinna under broarna innan dess!

Dag

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klart eller nästan

Nu börjar sakerna som görs i Snickerboa inför resan till Mölndal bli klara. En påse 7mm distanser gick snabbt att göra. Jag fick också tid över att göra två slagklossar till.

Två träslagklossar med förstärkta hörn och en påse 7mm distanser på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Ämnena låg på stuvbitshyllan.

Stuvbitar av trä och handgjorda verktyg på en hylla i en verkstad.
Skapa konto

Först försökte jag såga ut den nya noten men det blev inte riktigt bra.

En nysågad träslagkloss med frästad not för byggprojekt, placerad på ett arbetsbord med synliga årsringar och trästruktur.
Skapa konto

Så den lilla nortfrässatsen plockades fram. Hittade ett skär som passade precis.

Bild av ett paket med 7 st HM skivnotstålsatser i olika storlekar från DELVER med artikelnr 12820F.
Skapa konto

Notfrässats med olika storleksinställningar i en träväska, redo för användning i byggprojekt.
Skapa konto

Träbit fräses med notfrässats på stort fräsbord i snickerboa, för att skapa ekförstärkta slagklossar.
Skapa konto

Jag fräste noten i det stora fräsbordet som är betydligt stabilare. Nu har vi 5 ekförstärkta slagklossar att roa oss med. Hoppas dom räcker till alla rummen.
Hittade också en regelbit som gjordes till två extra starka mothåll för kilarna. Man vet aldrig hur mycket kraft som behövs.

Två träslagklossar med utholkade hål för distanser på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Beställde också skruven som Mattiasp tipsade om. Även ett stabilt golvjärn med svetsad slagkloss, trälim, halvlånga TX15 bits för skruven och en profilmall för konturer slank med.

Till helgen kommer verktygs och maskinlistan att gås igenom. På söndag blir det provlastning av bilen så att allt får plats när det är dags

Dag

• Gilla
Beemaster och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.