T TobiasStockholm skrev:
Relining gör man för att köpa sig tid tills man gör ett riktigt stambyte, så om rören är relinade eller inte spelar ingen roll när man väl ska göra stambyte på riktigt.

Sen kan man såklart inte göra mer än vad man kommer åt för tillfället men att lämna gamla rör som man faktiskt kommer åt när man gör ett ingrepp är generalfel.
Ja kanske det, så här i efterhand kunde han gått ut i hallen å bilat upp en bit men å andra sidan det ingick inte i deras uppdragsbeskrivning. Om 30-50 år när det blir tal om stambyte spelar det nog inte så stor roll hur mycket de måste bila upp av badrumsgolvet, de nya radhus-ägarna vill säkert flytta något avlopp efter sitt eget huvud. Stor fasa förresten inför det om vi bor kvar, då får man bila upp i stort sett alla rum. Nä då får de hitta på nån ny relining-i-reliningsmetod.
 
heisiandiishe
R Radhussemlan skrev:
Ja kanske det, så här i efterhand kunde han gått ut i hallen å bilat upp en bit men å andra sidan det ingick inte i deras uppdragsbeskrivning. Om 30-50 år när det blir tal om stambyte spelar det nog inte så stor roll hur mycket de måste bila upp av badrumsgolvet, de nya radhus-ägarna vill säkert flytta något avlopp efter sitt eget huvud. Stor fasa förresten inför det om vi bor kvar, då får man bila upp i stort sett alla rum. Nä då får de hitta på nån ny relining-i-reliningsmetod.
Så här har det alltid varit. Rör håller inte för evigt och när radhus, lägenheter och villor i attraktiva områden börjar kosta så mycket de gjort sista åren. Då börjar folk ta kostnader för ändringar av planlösningar, flytt av badrum, extra badrum etc. Galet men lyxigt
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Så här har det alltid varit. Rör håller inte för evigt och när radhus, lägenheter och villor i attraktiva områden börjar kosta så mycket de gjort sista åren. Då börjar folk ta kostnader för ändringar av planlösningar, flytt av badrum, extra badrum etc. Galet men lyxigt
Man borde infört lag på kulvertar i alla nybyggen. :/
 
heisiandiishe
R Radhussemlan skrev:
Man borde infört lag på kulvertar i alla nybyggen. :/
I vissa fastigheter läggs ju nya utanpåliggande rör inne i badrummen. Billigare lösning, bra mycket fulare men som sagt billigare.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
I vissa fastigheter läggs ju nya utanpåliggande rör inne i badrummen. Billigare lösning, bra mycket fulare men som sagt billigare.
Är det inte framförallt avloppsrör som diskuteras? Dessa läggs inte utanpåliggande.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det inte framförallt avloppsrör som diskuteras? Dessa läggs inte utanpåliggande.
Man skulle göra typ kulvertar fast lite enklare typ gjuta in dubbelrör så när det blir dags för stambyte drar man bara ut det inre av rören. (lite som vattenrören är idag)
 
Redigerat:
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
heisiandiishe
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det inte framförallt avloppsrör som diskuteras? Dessa läggs inte utanpåliggande.
Kanske inte i normalfallet men nog förekommer det väl att man borrar nya hål i badrum (tex flerfamiljshus) och bygger in de med ”wc moduler”? Det är väl inte alltid att ”barra” ta bort de gamla rören och sätta dit de nya på samma ställe? Men jag kan ha fel.
 
R Radhussemlan skrev:
Man skulle göra typ kulvertar fast lite enklare typ gjuta in dubbelrör så när det blir dags för stambyte drar man bara ut det inre av rören. (lite som vattenrören är idag)
:rofl: Alla idéer är bra utom dom dåliga. Du får försöka utveckla något som fungerar. Det gäller då att ta fram mjuka avloppsrör så du kan dra ner dom i kulverten. Idag finns mig veterligt bara gjutjärnsrör och hårda plaströr.

Det där med vattenrör som ligger rör i rör är mest till för evt. Läckage. Visst säger tillverkaren att det ska gå och byta men i verkligheten med lite skarpa böjar på vägen är det inte lika enkelt.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Kanske inte i normalfallet men nog förekommer det väl att man borrar nya hål i badrum (tex flerfamiljshus) och bygger in de med ”wc moduler”? Det är väl inte alltid att ”barra” ta bort de gamla rören och sätta dit de nya på samma ställe? Men jag kan ha fel.
Jag misstänker att du kanske tänker på wc fixturer som går från golv till tak i vissa flerfamiljshus? Inne i slitsen har du avloppsrör, vattenrör och värmerör som går mellan våningsplanen. Men från slitsen måste du ändå dra fram rör till golvbrunn, tvättställ och evt. Tvättmaskin. I vissa flerfamiljshus med god takhöjd kan du dra dessa i grannens tak. Men i de allra flesta fall hamnar dom i plattan och gjuts in. Avloppet till tvättställ och evt. Tvättmaskin kan man lösa på annat sätt. Men golvbrunnen blir svår att placera på annat ställe än golvet.

Hitills under de ca 20 år jag varit i branschen så har jag inte sett någon bra fungerande kvick fix lösning. Tvärtom skulle jag påstå. Än så länge anser jag därför att det traditionella i ett flerfamiljshus fungerar bäst. En ren slits där allt är draget till varje Lgh. Sen ingjutna avlopp och utanpåliggande värme och vattenrör till varje Lgh badrum. En separat köks slits för vatten och avlopp till köket.
Brf:er ska inte ha wc fixturer och annat trams i badrum. Det blir bara dyrt för föreningen i längden.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
:rofl: Alla idéer är bra utom dom dåliga. Du får försöka utveckla något som fungerar. Det gäller då att ta fram mjuka avloppsrör så du kan dra ner dom i kulverten. Idag finns mig veterligt bara gjutjärnsrör och hårda plaströr.

Det där med vattenrör som ligger rör i rör är mest till för evt. Läckage. Visst säger tillverkaren att det ska gå och byta men i verkligheten med lite skarpa böjar på vägen är det inte lika enkelt.
Tillbaks till ritbordet då, jag tänker mig hårda yttre rör som motstår krafter och flexibla innerrrör som lätt går att dra ur i upp till vinklar på säg 45 grader, vid skarpare vinklar får man ha en öppning på yttre röret med lucka, så behöver man bara bryta upp golvet på några få ställen än överallt. :D
 
Redigerat:
R Radhussemlan skrev:
Tillbaks till ritbordet då, jag tänker mig hårda yttre rör som motstår krafter och flexibla innerrrör som lätt går att dra ur i upp till vinklar på säg 45 grader, vid skarpare vinklar får man ha en öppning på yttre röret med lucka, så behöver man bara bryta upp golvet på några få ställen än överallt. :D
Jag säger absolut inte emot dig. Det är sådana som dig som för utveckligen framåt.(y)
Det gäller nog att ditt system inte blir för dyrt i förhållande till det som finns. Många stambyten sker med +/- 50 års intervaller. Inte många är villiga att betala mer pengar för att evt. Spara pengar om 50 år.

På tal om spara. Om vi tar ett normalt badrum i en villa med betonggolv där allt ska rivas ut så skulle jag uppskatta att det tar mellan 3-8 timmar extra att bila fram stammarna. Golvbrunnen lär du ändå få bila fram med ”ditt system”. :rofl:
Sen tillkommer tid för bytet av stammarna och gjutning.

Om man däremot kunde gå ut till gatan och öppna en lucka för att sedan dra ut innanmätet på dina rör till hela huset för att sedan dra in ett nytt innanmäte så börjar det bli intressant. Problemet är att även det hårda ytter röret åldras. Annars skulle man inte ens behövt tänka på stambyte…
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
heisiandiishe
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag misstänker att du kanske tänker på wc fixturer som går från golv till tak i vissa flerfamiljshus? Inne i slitsen har du avloppsrör, vattenrör och värmerör som går mellan våningsplanen. Men från slitsen måste du ändå dra fram rör till golvbrunn, tvättställ och evt. Tvättmaskin. I vissa flerfamiljshus med god takhöjd kan du dra dessa i grannens tak. Men i de allra flesta fall hamnar dom i plattan och gjuts in. Avloppet till tvättställ och evt. Tvättmaskin kan man lösa på annat sätt. Men golvbrunnen blir svår att placera på annat ställe än golvet.

Hitills under de ca 20 år jag varit i branschen så har jag inte sett någon bra fungerande kvick fix lösning. Tvärtom skulle jag påstå. Än så länge anser jag därför att det traditionella i ett flerfamiljshus fungerar bäst. En ren slits där allt är draget till varje Lgh. Sen ingjutna avlopp och utanpåliggande värme och vattenrör till varje Lgh badrum. En separat köks slits för vatten och avlopp till köket.
Brf:er ska inte ha wc fixturer och annat trams i badrum. Det blir bara dyrt för föreningen i längden.
Yes de var dessa fixturer jag tänkte på. Lodräta rör (avloppsrör!) i slitsen som en påbyggnad istället för att bila ihjäl sig där befintligt sitter. Grodan, horisontella rör, är ju inte mycket annat att göra än att bila och lägga nytt. Däremot ser det ganska risigt ut med dessa fixturer. Eller snarare det är förbaskat fult!
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag säger absolut inte emot dig. Det är sådana som dig som för utveckligen framåt.(y)
Det gäller nog att ditt system inte blir för dyrt i förhållande till det som finns. Många stambyten sker med +/- 50 års intervaller. Inte många är villiga att betala mer pengar för att evt. Spara pengar om 50 år.

På tal om spara. Om vi tar ett normalt badrum i en villa med betonggolv där allt ska rivas ut så skulle jag uppskatta att det tar mellan 3-8 timmar extra att bila fram stammarna. Golvbrunnen lär du ändå få bila fram med ”ditt system”. :rofl:
Sen tillkommer tid för bytet av stammarna och gjutning.

Om man däremot kunde gå ut till gatan och öppna en lucka för att sedan dra ut innanmätet på dina rör till hela huset för att sedan dra in ett nytt innanmäte så börjar det bli intressant. Problemet är att även det hårda ytter röret åldras. Annars skulle man inte ens behövt tänka på stambyte…
Ja bra input där, lite så jag tänkte det skulle bli att man bara behöver öppna i ändarna och dra ut och in de nya flexibla rören, kanske bara en öppning nånstans på vägen för att koppla på nåt rör, det vore något. :) Jag har ingen erfarenhet av rör men det lilla jag läst hittills verkar rör bli dåliga av tre orsaker, av yttre och inre påverkan och materialets egen åldersbeständighet. Så då gör man yttre röret i material (PP kanske) och dimension för att klara den yttre påverkan under lång tid, och det inre röret ska klara det som geggar upp inne i röret, det kan ju ändå bytas ut, så nu behöver vi bara kontakta Patentverket. :)
 
J Jeppe Jeep skrev:
Vi anlitade en totalentreprenör för att renovera ett hus som vi köpt och renoverat för att sälja vidare. Vi var noga med att el och vatten skulle genomföras av behöriga och certifierade firmor. Entreprenören anlitade en VVS underleverantör som är medlem i BKR och certifierad i Säkert vatten för att skapa ett badrum och renovera ett - totalt två rum.

Både jag och min fru har tidigare haft hus där rörgenomföringar för vatten och radiatorer gått genom golvet och där detta fått anmärkning i besiktning. Vi betonade därför tydligt för entreprenören att de måste kolla och följa branschreglerna från Säker Vatten. Svaret var att de självklart hade koll.

Nu är arbetet utfört, huset ska säljas och vi tog in en besiktningsman. Nedslag på båda badrummen! Ett pga rörgenomföring för vattenrör i golv och det andra pga rörgenomföring för radiator i golv. Arbetet var väldigt omfattande. Det badrummet med vattenrör genom golvet byggdes helt nytt och i det med radiatorrören bilades hela golvet upp och rörstammarna samt radiator byttes. Det hade alltså inte varit svårt att leda in något av dessa rör i väggen istället. Nu är båda färdigställda, tätade och kaklade.

Vi kontaktade VVS firman som skickade oss ett utdrag från Säker Vatten som ”bevisade” att de gjort rätt. Fast det utdraget gäller pannrum, och inte badrum vilket vi noterade och svarade dem. Därefter har det varit tyst. Vår totalentreprenör slår ifrån sig och tycker att detta är en fråga mellan oss och VVS firman (deras underleverantör). Vi har begärt att få se kvalitetsintygen för att läsa vad de gjort och vem som faktiskt utfört arbetet men det har vi ännu inte fått. Nu vill vår entreprenör ha slutbetalning oavsett detta, och de är väldigt oförskämda i sin kontakt med oss.

Hur går vi bäst vidare? Prisavdrag, och i så fall hur mycket är rimligt? Eller ska de åtgärda felen - är det ens rimligt att riva ner två nykaklade badrum och hur fungerar det med tätskikt osv?

Vad är era råd???
Du skall alltid i första hand bestrida fakturan till leverantören, då kan du när de går till inkasso etc förklara att du bestrider fakturan och då kan det endast bli tingrätt eller om det är under 100 000kr om jag minns rätt så går det på lägre instans och advokatlostnad etc bli mindre för dig.
De har en skyldighet att utföra jobbet rätt.
 
O Okrim skrev:
Du skall alltid i första hand bestrida fakturan till leverantören, då kan du när de går till inkasso etc förklara att du bestrider fakturan och då kan det endast bli tingrätt eller om det är under 100 000kr om jag minns rätt så går det på lägre instans och advokatlostnad etc bli mindre för dig.
De har en skyldighet att utföra jobbet rätt.
Du minns nog fel, du kanske tänker på att om det handlar om mindre än ett halvt basbelopp så blir det förenklat ärende och man riskerar bara att stå för sina egna eventuella advokatkostnader, inte motpartens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.