Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tack Nissens. Du gör mig aldrig besviken!

Sannolikheter bygger på .... just det. Gissningar.

Än en gång. Tack för ett gott skratt:D.

Staffans
Nej sannolikheter bygger inte på gissningar.

• Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
E EPG skrev:
Tycker inte ni att det är väldigt märkvärdigt att att nästan alla fria kanaler pratar om dessa läkemedel och huskurer om det inte skulle finnas någon substans i det?
Inte det minsta konstigt eftersom mycket av det som sägs där är till för att destabilisera demokratiska länder.

E EPG skrev:
Skulle det visa sig vara falskt så skulle det ju ganska snart avslöjas menar jag och nu har man snackat om det i snart ett år, läkemedlet som egentligen är framtaget mot parasiter något kortare tid.
Man har ju visat att de två medicinerna inte har någon effekt på förloppet på covidpatienter, förutom att de löper en risk att drabbas av biverkningar. Så det är avslöjat sen länge när det gäller hydroxiklorikin och sen kortare tid när det gäller ivermectin.

E EPG skrev:
Vad är det som får er att så konsekvent bortse all typ av vaccinkritik?
Det gör jag inte men du har ju inte kommit med någon vaccinkritik idag i alla fall. Du har skrivit om några verkningslösa läkemedel och just inte något mer vad jag kan se.

E EPG skrev:
Självklart hoppas jag att ni har rätt och det inte finns några större biverkningar men än så länge så har vi ju inte facit så jag väljer att vänta lite till.
Och hur länge till är "lite till"?
Vad för ny information förväntar du dig att få under den tiden?
Redan i våras kom det fram några större biverkningar som blodkoagulationsrubbningen efter vaccinering med Astra Zenecas vaccin så det är ju välkänt att det finns allvarliga biverkningar men de är mycket sällsynta.

• Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ställde en enkel fråga för att undvika ytterligare missförstånd, det borde vara enkelt att svara på den. Jag har inte sagt att du tvivlar på siffrorna. Jag frågar OM du gör det.
Nej, jag har inte tvivlat på siffrorna. När källan fhm så finns det ingen anledning att tvivla. Framförallt då jag konstaterat att jag bara lyssnar på fhm.
Men jag blir trött på ännu en artikel som berättar något vi redan vet. De tillför inget inget i tråden.
Jag tror att de som inte vill vaccinera sig har förstått sifforna. Det är säkerligen ingenting som övertygar dessa att vaccinera sig.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du tar ditt på jobb på allvar! Det är bra!
Jag kan förstå att det kan vara svårare i ibland. Om det kommer in någon som är dömd för flera svåra brott. Men man måste.
Dock behöver man inte vara lika trevlig...
Är man proffs! Men då vet jag att om jag stöter på dig så får jag bra vård!
Men om det blir med corona så är jag den delen som är vaccinerad...
Hur var det med människovärdet, vad har kriminalitet hos en patient med borden att göra? :thinking:

Det är väl klart att det handlar om tyckande.
Sluta skyll ifrån dig. Jag ser samma siffror som du. Jag ser också problemen. Men till skillnad från dig så ser jag värdet även hos dessa människor. Har du frågat dessa människor varför de inte har vaccinerat sig? Har tanken slagit dig att de är människor som du och jag.
Där vissa ligger med döden som sällskap. Får han eller hon skylla sig själv? Vill du berätta att du saknar.empati för den stackaren?

Det intressanta är hur man kan reagera så olika på samma siffror.
Vissa känner ingen empati för dessa, några vill att dessa inte ska få sjukvård.
Allt handlar om att straffa dessa ovaccinerade. Det läskiga är ingen vill förstå att de själva gjort detta val. Utan skyller på andra och andra saker.
Jag ser också samma siffror som sagt. Jag förstår också att det inte är bra.
Men jag inser att dessa är människor med samma rätt att leva vi alla. De har fattat ett riktigt dåligt beslut att inte vaccinera sig.
Men förtjänar de att riskera att dö?
Är det någon som kan säga till staffans här i tråden att man vill att han ska bli svårt sjuk.
Jag ser att han har precis lika stor rätt som andra här att få vård.
Han är precis som alla andra bara det att han inte tycker som majoriteten. ..

Nu ber jag om ursäkt till dig Staffans för att bli mitt exempel
Men jag tror att du kan ta det hela.
Jag vill verkligen inte att du ska bli allvarligt sjuk.
Det handlar ju inte om att de förtjänar att riskera att dö för att de inte vaccinerat sig. Det handlar om just att de riskerar sig själva och andra helt i onödan.

Helt onödigt försök till omvänd moralkaka.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Kanske redan avhandlas i denna megatråd - men hur jobbigt anser antivaccarna det vara att eventuellt söka vård får covid? Kommer ni att avvakta in i det längsta, då ni förstår att det tar resurser från andra vårdbehov?

T.ex. @Staffans2000 ?

Naturligtvis ska alla som behöver det få vård, i prioritetsordning. Men är det inte bättre att förebygga istället för att vänta till patienten kommer in på akuten? Oavsett om vi pratar om trafikolyckor, kol, skrumplever, eller Covid är det inte så mycket bättre att förebygga. Alltså bilbälte, nikotinplåster, sjustegsmetoder, och för det vi diskuterar här - två små sprutor.

Och för er som tycker svältande barn har ännu högre prioritet kan det också förebyggas så vi inte behöver skicka pengar och matpaket i all evighet. Resurserna räcker till alla om vi hjälps åt.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag tror inte det. Men tack för du delade med dig
OK. Hur kommer du fram till din bedömning att inte "50st är någon belastningen för sjukvården". Jag gissade kanske fel när jag antog att du syftade på IVA-patienter?
Var går gränsen för överbelastning? Den kanske ligger lite olika i olika regioner?

Nissens
sysmali sysmali skrev:
Kanske redan avhandlas i denna megatråd - men hur jobbigt anser antivaccarna det vara att eventuellt söka vård får covid? Kommer ni att avvakta in i det längsta, då ni förstår att det tar resurser från andra vårdbehov?
De begriper inte att det de valt kan drabba andra. De tror att de inte kommer att bli sjuka.

Det måste betyda att de inte tror på att 80% av de som är inlagda på sjukhus med covid infektion är ovaccinerade.

Det är obegripligt för de som har normalt IQ eller högre…

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Frågan ”Varför har ni inte vaccinerat er mot covid-19?” riktar sig till de som tvekar, avvaktar eller inte tänker vaccinera sig, inte till de som av olika skäl inte haft möjlighet att vaccinera sig ännu.
Som sjuksköterska hela mitt liv är det självklart att jag tar vaccin. Inget IQ-50 här. Orkar inte med folk som de här!

• Gilla
frasen_36 och 9 till
  • Laddar…
P
A Andytor skrev:
Ja precis. OM jag nu kan och kommer få det trots samma personlig strategi som senaste 1.5 åren (minus en sjuk fru i samma säng). Och OM det skulle bli annat än en mild förkylning (vilket inget tyder på).

Din retorik skulle kunna appliceras på allt egentligen. Så är det upp till var och en att känna hur mycket/lite man vill riska (sig själv och de vårdkonsekvenser du räknar upp).

Ex
Du borde sluta med [X] eller börja med [Y] för att minska risken för [Z]. För om du hamnar på sjukhus ställer du till det för vårdpersonal och planerade operationer mm.

X = socker, alkohol, fordon, sport, nikotin, fett, vattenlek etc
Y = Motion, kostcirkeln, vegetariskt, meditation etc
Z = Cancer, leverproblem, högt blodsocker, fysiska men, psykiska men etc.

Jävlar vad långt det blev. Vill inte hamna i ett rätt/fel i frågan generellt. Och vill igen poängtera att detta är åsikter om MIN situation och inte vaccin generellt. Jag tycker definitivt att det bör vaccineras där det är relevant. Men när man nu börjar prata om att vaccinera små barn så tycker jag att det börjar bli skevt
Visst borde alla resonera så, men till skillnad från covid-19-pandemin så är inte X:en i din uppräkning ett akut hot mot sjukvårdens kapacitet.

P
Jag anser att även ovaccinerade har samma värde. De har rätt till sjukvård på samma villkor. Vad säger du?
Jag tror att vi redan har förstått att du tycker det. Få, om ens någon, i den här tråden har en avvikande åsikt.
De har gjort fel val...
Ja, det har de.

Nissens
Är din läskunnighet verkligen så dålig? Eller hittar du på?
Jag satsar på att du bara hittar på. Någon slags dålig humor.
Eller gör du nått konstigt och försöker vara rolig
Nej, du verkar ju ignorera vårdpersonal och de som inte får adekvat vård pga att en del tomtar väljer att inte vaccinera sig.

Men du tycker att det är rätt???

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Visst borde alla resonera så, men till skillnad från covid-19-pandemin så är inte X:en i din uppräkning ett akut hot mot sjukvårdens kapacitet.
Och dessutom är det bra mycket lättare att ta två sprutor, eller hur många det nu bli, än att ändra en livstid av dåliga levnadsvanor...

Det är inte jämförbart.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:

T.ex. @Staffans2000 ?
Man gör väl som vanligt?
Man söker vård när man behöver det vad det än gäller. Inte ens jobbigt.
Om man tycker det är jobbigt bara för att man valt att inte ta ett vaccin så får man jobba med självkänslan. Man betalar för vården.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.