Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
MathiasS MathiasS skrev:
Alla siffror som presenteras säger samma sak. Har du någon anledning att tvivla på siffrorna?
Antingen postar du fel, eller så kan du läsa igen. Berätta sedan vad det står att jag tvivlar på siffrorna?
Jag konstaterar att alla siffror säger samma sak. En ledtråd till, om jag hade tvivlat på siffrorna, borde jag inte ha påpekat det mer tydligt?

KristinaRT KristinaRT skrev:
Som vaccinerad är det mindre sannolikt att man blir infekterad och om man blir infekterad blir förloppet i de allra flesta fall lindrigare. Symtom och virusmängd hänger ihop.
Detta innebär att även om man teoretiskt kan bära och sprida virus som vaccinerad är det mindre virus och under kortare tid. Risken att smitta andra minskar också dramatiskt.

En aspekt som gör situationen lite svårvärderad är att det inte finns någon uppföljning av vaccination, dvs man vet aldrig hur bra immunsvar msn har utvecklat efter vaccinationen. Vissa ha ett jättebra skydd och andra (de som hamnar på sjukhus trots 2 sprutor) har ett sämre skydd. Jag har vårdat personer som blivit sjuka trots 2 sprutor, men ingen av dem har behövt IVA, gissningsvis pga vaccinationen (för riskfaktorer för svårt sjukdom fanns det gott om).

Jag är inte tillräckligt insatt i hur situationen i Israel ser ut för att uttala mig, men jag misstänker att det är en kombination av många faktorer. Och ffa vet vi inte hur det sett ut där om man INTE vaccinerat så snabbt.
Min fru smittade sin fullvaccinerade pappa som smittade sin andra dotter. Vi blev alla ungefär lika sjuka.

A
Jag tror att det är lite fel att hänga upp sig på huruvida vaccinerade kontra ovaccinerade bär på smitta och sprider smitta. Det är nog inte det som kommer att ta oss ur den här pandemin, utan jag tror att det handlar om att få ner döds- och sjukdomstal. Jämför till exempel med ett av världens mest använda vaccin; det mot polio. Polio anses idag var utrotat i den största delen av världen. Vaccinet ingår dock fortfarande i vaccinationsprogram värden över för barn, eftersom det flera gånger har visat sig blossa upp igen. Liksom polio kommer kanske Covid-19 och andra coronavirusorsakade sjukdomar som av "gamla" SARS och MERS var något vi hela tiden måste måste trycka tillbaka med vaccin. Virusen och smittrisken finns ändå där hela tiden i bakgrunden.

Danmark har under den senaste tiden varit öppna med att man kommer att acceptera smittspridning i samhället, men att man får lita på att vaccinen gör att folk inte blir dödligt sjuka.

Det är få idag som avstår vaccinationsprogrammet för barn, och tar riskerna med polio, stelkramp och mässling. Jag tror att vi kommer att se på Covid-19 och vaccinen på samma sätt om en inte allt för avlägsen framtiden. Därför provoceras jag inte särskilt mycket över de som idag avstår vaccinet. Det är övergående.

Med det sagt så tycker jag att rätt ska vara rätt, och ett är alltid jäkla tråkigt när folk får fel uppfattning om omvärlden och det som sker i den, må vara vacciner eller annat, på grund av en liten men högljudd grupp med grumliga ideal och mål.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Harpgear och 6 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Jag vet inte hur det fungerar här i Europa men vad jag har fått lära mig är att på andra sidan Atlanten så har de något som de kallar FDA (Food and Drug Administration) och där allt livsmedel måste gå igenom och godkännas för att få säljas. Enligt uppgift så har inte dessa nya vacciner fått detta godkännande ännu utan går just nu under någon slags nödgodkännande och klassas därför av FDA som "experimentella".
Hej, ja precis så är det. Det som dessutom många kanske inte vet är att detta så kallade "vaccin" aldrig skulle kunna säljas om det inte varit för att FDA först förbjudit användning av läkemedel som redan finns och fungerar, nämligen Ivermectin och Hydroxychloroquine. Dessa är också förbjudna att användas i Sverige. Tyvärr finns ingen möjlighet att lagföra dom skyldiga till detta gigantiska svek och bedrägeri, eftersom man avskaffade tjänstemanna ansvaret.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
P
A Andytor skrev:
Exemplet om trafikolyckan lägger jag i samma box som övriga risker jag är villig att ta för att leva. Som att jag öht går utanför dörren.
Exemplet med trafikolyckan är en risk du tar för andra och inte bara för dig själv.

P
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, jag anser covidbevis baserat på antikroppstest kan behövas i vissa fall. En bekans barn :cool: hade varit i USA och vaccinerar sig där med Pfizer vaccinet, men fick inget giltigt covidbevis i Sverige pga det fuskas med vaccinatipnsbevisen i USA så de är inte giltiga i Sverige. (Jag känner fler som vaccinerat sig i USA. Det borde väl gå bra att få resa ut ur USA iaf).

4 sprutor mRNA vaccin kändes då inte lockande. Det finns ju inga studier som visar säkerheten med att vaccinera sig med 4 doser. :oops:
Ja, det är förvisso en bra anledning, men frågan är då om det är värt att ha dra igång en apparat för det för det fåtal personer det handlar om. (Ja, det är förstås värt det för de personerna, men kanske inte för samhället).

Det stora hindret torde dock vara den där EU-förordningen som E-hälsomyndigheten nämner. Tyvärr utan en hänvisning till den.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Min empati ligger enbart hos de som inte gör skillnad på ovaccinerade och vaccinerade.
Men å andra sidan så respekterar jag även dessa. Tror det är synd om de som inte kan acceptera att folk tycker olika.
Min respekt minskar lite för personer som ställer till det för sig när det finns ett enkelt och kostnadsfritt sätt att undvika det.

Jag tycker dock att sjukvårdspolicyn i Sverige bör stå fast. Ingen ska nekas vård pga dumhet.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
SvenE55 SvenE55 skrev:
Hej, ja precis så är det. Det som dessutom många kanske inte vet är att detta så kallade "vaccin" aldrig skulle kunna säljas om det inte varit för att FDA först förbjudit användning av läkemedel som redan finns och fungerar, nämligen Ivermectin och Hydroxychloroquine. Dessa är också förbjudna att användas i Sverige. Tyvärr finns ingen möjlighet att lagföra dom skyldiga till detta gigantiska svek och bedrägeri, eftersom man avskaffade tjänstemanna ansvaret.
Ivermectin och Hydroxychloroquine för att bota covid samt att C och D-vitamin samt zink är bra för att bygga upp immunförsvaret (för att motverka att man inte blir sjuk från första början) pratar de om typ överallt i "de fria medierna". Och ingen rök utan eld så något ligger det ju garanterat i vad de säger och om gemene man kände till det så skulle sjukdomen sannolikt inte vara något större problem heller även om det inte skulle visa sig fungera för 100% av befolkningen och då skulle man inte behöva diskutera vaccinpass och liknande heller.

Men det är ju den som har störst plånbok som är den som bestämmer och i det här fallet är det läkemedelsindustrin som vill tjäna ännu mer pengar på oss andras bekostnad.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
garvin och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
SvenE55 SvenE55 skrev:
Nej, du har felaktig information.
Pfizers vaccin har sen en tid tillbaka ett fullständigt godkännande av FDA. Innan dess var det godkänt för Emergency Use, vilket innebär att det har passerat stadiet som experimentellt.

Hydroxiklorikin har haft en godkännande för Emergency Use när det gäller covid. Det har alltså inte varit förbjudet utan tvärtom används till många covidpatienter så du är felinformerad. Om du anser att godkännande för Emergency Use inte är tillräckligt för vaccin bör du då förstås i konsekvensens namn inte att anse att det räcker för hydroxiklorikin heller. Däremot hade ju inte det läkemedlet någon effekt på förloppet för covidpatienter förutom att en del fick hjärtproblem av det.

Nej, coronaviruset är inte en parasit och du är inte en häst eller en ko. Ivermectin fungerar inte. Oavsett vad dina kompisar på konspirationsteoriställena tycker. De vet inte eftersom de inte har gjort några undersökningar med kontrollgrupp som har visat att det har effekt. Undersökningar har däremot gjorts av andra som har kommit fram till att det inte fungerar.

Du har helt missuppfattat vad tjänstemannaansvaret innebar och vad det har ersatts med.

Du bör läsa på mycket mer innan du börjar skriva med tanke på hur många fel du lyckats få med på de få raderna.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
E EPG skrev:
Ivermectin och Hydroxychloroquine för att bota covid samt att C och D-vitamin samt zink är bra för att bygga upp immunförsvaret (för att motverka att man inte blir sjuk från första början) pratar de om typ överallt i "de fria medierna". Och ingen rök utan eld så något ligger det ju garanterat i vad de säger och om gemene man kände till det så skulle sjukdomen sannolikt inte vara något större problem heller även om det inte skulle visa sig fungera för 100% av befolkningen och då skulle man inte behöva diskutera vaccinpass och liknande heller.

Men det är ju den som har störst plånbok som är den som bestämmer och i det här fallet är det läkemedelsindustrin som vill tjäna ännu mer pengar på oss andras bekostnad.
Även du är tydligen felinformerad när det gäller hydroxiklorikin och ivermectin, se mitt föregående inlägg.

Det finns mycket rök utan eld så där har du fel.

Läkemedelsindustrin tjänar mycket mer pengar på de som blir sjuka och behöver t.ex. propplösande mediciner i flera dagar för att överleva än de gör på några doser vaccin så de blir ju bara glada om du låter bli att vaccinera dig och i stället blir så sjuk att du behöver sjukhusvård. Naturligtvis tjänar läkemedelsindustrin pengar på de två läkemedel du nämner också.

• Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Antingen postar du fel, eller så kan du läsa igen. Berätta sedan vad det står att jag tvivlar på siffrorna?
Jag konstaterar att alla siffror säger samma sak. En ledtråd till, om jag hade tvivlat på siffrorna, borde jag inte ha påpekat det mer tydligt?
Jag ställde en enkel fråga för att undvika ytterligare missförstånd, det borde vara enkelt att svara på den. Jag har inte sagt att du tvivlar på siffrorna. Jag frågar OM du gör det.

E EPG skrev:

Alla riktiga media pratar om vaccin, och ingen rök utan eld. Om gemene man bara packade sig iväg för att få gratis, och fantastiskt effektivt vaccin, skulle sjukdomen sannolikt inte vara något större problem.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Alla riktiga media pratar om vaccin, och ingen rök utan eld. Om gemene man bara packade sig iväg för att få gratis, och fantastiskt effektivt vaccin, skulle sjukdomen sannolikt inte vara något större problem.
Tycker inte ni att det är väldigt märkvärdigt att att nästan alla fria kanaler pratar om dessa läkemedel och huskurer om det inte skulle finnas någon substans i det?

Skulle det visa sig vara falskt så skulle det ju ganska snart avslöjas menar jag och nu har man snackat om det i snart ett år, läkemedlet som egentligen är framtaget mot parasiter något kortare tid.

Vad är det som får er att så konsekvent bortse all typ av vaccinkritik?

Självklart hoppas jag att ni har rätt och det inte finns några större biverkningar men än så länge så har vi ju inte facit så jag väljer att vänta lite till.

• Gilla
  • Ledsen
Tubes och 1 till
  • Laddar…
A Andytor skrev:
Så länge riskgrupperna är vaccinerade bör barnen kunna smittas fritt. Jag tror inte att vi kommer stoppa pandemin genom vaccination. Den dagen den sista ungen är färdigvaccinerad har skyddet för den första vaccinerade riskgruppen försvunnit för längesedan. Hade kanske varit möjligt om gränserna varit stängda. Men addera olika strategier och status i alla länder. Lite resa på det…
Det handlar ju inte bara om riskgrupper. Det finns ju en stor okänd faktor i det hela också.
Och om alla åldersgrupper är vaccinerade går smittspridningen ner mycket mer än om barn som ofta får lindriga och svårupptäckta symptom smittas och fortsätter sprida smittan. Och eftersom vaccin inte ger ett heltäckande skydd så drabbas även vaccinerade i riskgrupper så länge smittan fortsätter spridas.

Och att smittan fortsätter spridas är en förutsättning för att viruset också ska kunna muteras.

Jag fattar inte hur detta kan vara svårt att begripa?

• Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och hur har det skötts historiskt, menar du?

Staffans
Vad menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.