2 224 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Flytta köket till annat rum
Hej. Vi är sugna på ett hus med ett nytt fräscht kök. Men, vi hade velat haft köket i rummet bredvid. Och vi tänkte alltså själva flytta befintliga stommar till det andra rummet. Frågan är ungefär hur mycket kan det kosta med avlopp, spisel och fläktlösning? Diskbänk och diskmaskin ska isf stå på exakt samma ställe fast på andra sidan väggen, alltså mittemot sin position idag. Tänker att det bör vara relativt enkelt för en yrkesman att göra en sån lösning? Vad kan det kosta på ett ungefär? Däremot kommer spis och fläkt att få stå på en ö mitt på golvet och här gissar jag att man behöver dra om allt. Vad kan det kosta? Ingen ovanvåning utan vind ovanför. Någon som törs gissa mellan tummen och pekfingret om vad vi pratar om för pengar för dessa jobb?
Med krypgrund bör det vara rätt lätt att flytta avlopp och vattenledning. Om nuvarande köksfläkt styr hela ventilationen lär det nog öka kostnaden för den flytten. Jag tycker ändå inte att det ska vara särskilt många timmars jobb, inte om ni flyttar och installerar skåpen själva. Men det finns kunniga elektriker och rörmokare på forumet, så jag överlåter till dem att komma med en bättre uppskattning.
50.000.-H Helhag skrev:Hej. Vi är sugna på ett hus med ett nytt fräscht kök. Men, vi hade velat haft köket i rummet bredvid. Och vi tänkte alltså själva flytta befintliga stommar till det andra rummet. Frågan är ungefär hur mycket kan det kosta med avlopp, spisel och fläktlösning? Diskbänk och diskmaskin ska isf stå på exakt samma ställe fast på andra sidan väggen, alltså mittemot sin position idag. Tänker att det bör vara relativt enkelt för en yrkesman att göra en sån lösning? Vad kan det kosta på ett ungefär? Däremot kommer spis och fläkt att få stå på en ö mitt på golvet och här gissar jag att man behöver dra om allt. Vad kan det kosta? Ingen ovanvåning utan vind ovanför. Någon som törs gissa mellan tummen och pekfingret om vad vi pratar om för pengar för dessa jobb?
Är det ett rimligt modernt och rätvinkligt hus? Senaste köken jag byggt har varit i gamla krokiga hus och jag har anpassat stommar och bänkskivor efter sneda vinklar och krokiga väggar. De köken hade inte gått att bara flytta, utan väldigt mycket jobb.