Har också plockat några spannar fallna äpplen idag. De, tillsammans med några nävar gräsklipp och typ 100 liter malda småkvistar med löv (typ häckklipp) blir bottenlaget i den nya hushållskomposten som invigs nu första september. Den gamla stängs och får göra sin grej till framåt april. Jag funderade på om jag kunde tömma den gamla då och lägga i gamla jordsäckar för eftermogning? Blir det för lite volym (40 liter per säck) och/eller blir det för tätt?
 
Fick -första gången- ett brev från kommunen om att vi har överhängande grenar över gångbanan bakom huset.
Gick ut och kollade och det var några kvistar som stack ut, höjden på dem låg på en 230-240 cm. Papperet sade att det skall vara fritt 250 cm från marken.
Så jag klippte en näve kvistar/grenar och sedan ringde jag den entrepenör som är ansvarig för skötseln för att kolla vad som gäller. Nu är de på 270 cm som lägst.

Den som svarade sade att det blir nog bra, nästa gång de åker förbi (när det nu blir) så kontrollerar de och om det inte är bra så kommer nytt besked. inga böter eller viten och jag behöver inte anmäla till kommunen att jag gjort något.

Kändes lite konstigt först -vi brukar vara noga med att klippa längs cykelbanan- men antar att någon gång görs en kontroll som är mer noggrann.

Tänker lite på ett par av de andra husen längs gångbanan, där hänger det ut mer rejält, vi har till och med en granne vars grenar sticker ut över cykelbanan nästan in över vår tomt. Fick mig att undra om den som kontrollerat hade trott att det var våra grenar...

Man lever ett liv på gränsen, lite James Dean så där... :rofl:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Är douglasspirea klokt att plantera eller är den halvt invasiv och svår att bli av med om man sen vill?

Bor i zon 2
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Är douglasspirea klokt att plantera eller är den halvt invasiv och svår att bli av med om man sen vill?

Bor i zon 2
Den är halvt invasiv skulle jag påstå. Skjuter rotskott överallt och bildar kraftiga rotsystem som det är ett rent helvete att få bort igen. Värre än andra sorters spirea enligt min erfarenhet.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
halper halper skrev:
Har också plockat några spannar fallna äpplen idag. De, tillsammans med några nävar gräsklipp och typ 100 liter malda småkvistar med löv (typ häckklipp) blir bottenlaget i den nya hushållskomposten som invigs nu första september. Den gamla stängs och får göra sin grej till framåt april. Jag funderade på om jag kunde tömma den gamla då och lägga i gamla jordsäckar för eftermogning? Blir det för lite volym (40 liter per säck) och/eller blir det för tätt?
Komposten bör vara klar till våren. Ev tar du översta lagret och lägger i den nya eller tillbaka i den gamla. Vill du ha riktig fart på den gamla komposten så lägg äpplena där fram tills att det fryser.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Den är halvt invasiv skulle jag påstå. Skjuter rotskott överallt och bildar kraftiga rotsystem som det är ett rent helvete att få bort igen. Värre än andra sorters spirea enligt min erfarenhet.
Helt invasiv skulle jag säga.;)
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Är douglasspirea klokt att plantera eller är den halvt invasiv och svår att bli av med om man sen vill?

Bor i zon 2
Rekommenderas absolut inte. Den sprider sig som bara den.
Om du vill ha en spirea med rosa blommor finns det andra och om du vill ha den som buskage eller häck finns det gott om annat att välja på. Både spireor och andra buskar.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Rekommenderas absolut inte. Den sprider sig som bara den.
Om du vill ha en spirea med rosa blommor finns det andra och om du vill ha den som buskage eller häck finns det gott om annat att välja på. Både spireor och andra buskar.
Sprider den sig med frön eller bara rötter?
 
Z z_bumbi skrev:
Komposten bör vara klar till våren. Ev tar du översta lagret och lägger i den nya eller tillbaka i den gamla. Vill du ha riktig fart på den gamla komposten så lägg äpplena där fram tills att det fryser.
Okej, vi hoppas på det. Ska bli kul att se! Börjar bli … mindre dålig på kompostering :p

Tar nästa laddning äpplen i den nya, för nu har vi officiellt stängt den gamla. Har också blandat ner lite gräsklipp i den nya idag. En annan sak jag testar denna gång är att inte bottna med kvistar, för det blir så himla jobbigt när man ska använda komposten. Det är alltid kvistar kvar och de gör att det sprätter och skvätter och de åker bara tillbaka gång på gång. Denna gång bottnade jag med ”halvgrönt” kompostkvarnat avfall istället, dvs småkvistar med en hel del löv osv. Vattnade för några dagar sedan när vi öppnade den nya komposten och det börjar redan mörkna och känns varmt (trots blott två 7-litersspannar med hushållsavfall). Lätt och luftigt att röra i, så jag hoppas det fungerar bättre än bottenlaget med kvistar som jag alltid verkar misslyckas med. Gissar att det understa i den nuvarande komposten bara kommer vara svarta och något geggiga pinnar när vi tömmer den i vår.

Förresten är det isolerade varmkomposter så de borde kunna hålla sig igång till februari i alla fall. När jag rörde i den gamla komposten idag så rök det rejält, trots att det var 20 grader och jag stod i solsken. Just nu tar det kanske en–två veckor innan det mesta man stoppat i ser ut som jord, så det är en himla fart på den.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sprider den sig med frön eller bara rötter?
Både och.

Edit: finns en sort som är snarlik, klasespirea som också sprider väldigt kraftigt. Spirea billardii.
 
Jiji Jiji skrev:
Både och.

Edit: finns en sort som är snarlik, klasespirea som också sprider väldigt kraftigt. Spirea billardii.
Gör den? Vi hade sånna buskar på tomten när vi flyttade in och de verkade inte ha spridit sig nämnvärt. De var heller inte svåra att få bort. Vi spettade upp rotklumpen och efteråt kom ett ynka litet rotskott som jag enkelt kunde dra/gräva upp. Sen har vi inte sett röken av den.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Gör den? Vi hade sånna buskar på tomten när vi flyttade in och de verkade inte ha spridit sig nämnvärt. De var heller inte svåra att få bort. Vi spettade upp rotklumpen och efteråt kom ett ynka litet rotskott som jag enkelt kunde dra/gräva upp. Sen har vi inte sett röken av den.
Då hade ni nog evig tur. Var glada för det.
Som alltid när det gäller växter är alla "regler" generaliseringar. Jordmån, klimat, sol, vind, näringsförhållanden, ev markföroreningar etc påverkar den enskilda växten såväl som platsen.

Om man vill ha en spirea med väldigt rosa blommor som kan få bilda friväxande, lågt buskage eller friväxande, låg häck är tex Anthony Water väldigt fin. Björkspirea är också vacker, med vita blommor och fantastisk, mustig höstfärg som kommer relativt tidigt. Sen finns ju hur många varianter av rosenspira som helst. Jag gillar little princess men det är ju mer en marktäckare än en "riktigt" buske. Ja och alla de "vanliga" högre sorterna med vit blomning. Hmm, nu blev jag sugen på att anlägga en spirea plantering. :love:
 
Satt ut stora krukan. Stor kruka i trädgårdsplantering med växter och en hund och katt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och flyttat runt växterna i planteringen den står i. Balansen ändrades radikalt när krukan kom på plats. I oktober kommer Queen of Sweden som ska bo i krukan. En vansinnigt romantisk austinros. Tills dess ska jag fylla upp vid plattorna och transplanterade dit kryptimjan och annat lågt som kan få smyga sig runt krukan. Jag fick flytta undan en hel del plantor när jag jobbade, dessa står nu rotslagna på ett annat ställe och väntar på att jag ska bestämma mig för vad jag ska göra med dem. Det ena drar alltid med sig det andra. ;)

Jag får erkänna att jag köpt rosjord för första gången. Det kändes som att austinrosen behövde skämmas bort lite. Ska bli intressant att se om det gör skillnad mot min vanliga hemmablandning.

Har beställt två rosor till som bör komma ungefär samtidigt.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo
Stjärnklar himmel och en go film. Varför inte, detta var dagens projektet.
 
  • Utomhusbiograf med stjärnklar himmel, projicerad film "ENDGAME" bredvid ett bostadshus på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Douglasspirea var jättefin :love: var tvungen o googla på den..
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.