202 203 läst · 152 svar
202k läst
152 svar
Visa ditt växthus !
Årets projekt som sakta men säkert snart är klart. Helt i egen design där fönster och dörrar har fått styra. 70% klart
Följ bygget och odling här: https://instagram.com/odling_aterbruk
Följ bygget och odling här: https://instagram.com/odling_aterbruk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hej, jag vet inte om detta blir rätt men mitt växthus är in klart än, alla jag såg hade ordnat med planter som stormtrivdes å sittplatser med pynt. Jisses
Grund är sand som jämnats till.
Markduk och lite grövregrus som markisolations plattor 50mm las på.
Ringmur på det med cement block som fylldes med b20 2,5 rader högt (40/60cm).
Resverk på det och gamla fönster 11x12, takstolar som kanalplast 30mm kommer ligga på efter lite justering.. .
Jag har även grävt ner en glasfibertank till regnvatten och utjämning av temperatur i växthuset.
Resverk på det och gamla fönster 11x12, takstolar som kanalplast 30mm kommer ligga på efter lite justering.. .
Jag har även grävt ner en glasfibertank till regnvatten och utjämning av temperatur i växthuset.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Mitt växthus?
Får nog alla att i stället köpa dill och persilja på CityGross/Coop/Ica
Efter att växthuset var uppbyggt, och härbärgerat lite tomater och annat, kom höststormarna. sedan såg det ut så här:
Varenda, utom en på gaveln, hade blåst bort.
Och det syns kanske lite kluttar? Jag försökte att "limma fast" plastskivorna med lite utefog, men tji gick det! Plastrutorna flög bort ändå.
Nu har jag tänkt att sätta fast plastfönstren med superklistret NoMoreNails, men innan dess måste de ju göras rena. Ställde in dem i garaget, där några ladusvalor bestämde sig för att bygga bo, och födda upp ett par kullar ungar . Så hur får man bort svalskiten? :
Får nog alla att i stället köpa dill och persilja på CityGross/Coop/Ica
Efter att växthuset var uppbyggt, och härbärgerat lite tomater och annat, kom höststormarna. sedan såg det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Varenda, utom en på gaveln, hade blåst bort.
Och det syns kanske lite kluttar? Jag försökte att "limma fast" plastskivorna med lite utefog, men tji gick det! Plastrutorna flög bort ändå.
Nu har jag tänkt att sätta fast plastfönstren med superklistret NoMoreNails, men innan dess måste de ju göras rena. Ställde in dem i garaget, där några ladusvalor bestämde sig för att bygga bo, och födda upp ett par kullar ungar . Så hur får man bort svalskiten? :
Logga in
Skapa konto
Leverans i juni och seg start börjar jag se slutet
15kvm från Willab.
Sista rutorna på baksidan ska i, sen ska vi försöka lägga markduk, med lite kross, sättsand, plattor.
Lådor i kortenplåt lutar det åt nu.
Ränna grävt för få ner kabel åtminstone. Borde väl haft vatten med men svårare puck att lösa tänker jag.
15kvm från Willab.
Sista rutorna på baksidan ska i, sen ska vi försöka lägga markduk, med lite kross, sättsand, plattor.
Lådor i kortenplåt lutar det åt nu.
Ränna grävt för få ner kabel åtminstone. Borde väl haft vatten med men svårare puck att lösa tänker jag.
Redigerat:
Uppdatering...R René W skrev:
Klart ute å lägger osb panel inne nu.
Jag tänkte också att man kan väl ta badrums panel å sätta på väggarna som...skätt skydd när man vattnar plantorna i badkaren som kommer fungera som krukor?
Här kommer vårt projekt som står klart nu ett år senare!
Hade varit intressant att se hur ni har hanterat inkommande vatten i era växthus!
Hade varit intressant att se hur ni har hanterat inkommande vatten i era växthus!
Men du, vilken utsikt!!R René W skrev:Hej, jag vet inte om detta blir rätt men mitt växthus är in klart än, alla jag såg hade ordnat med planter som stormtrivdes å sittplatser med pynt. Jisses