A
SKF lager s3 passning blir bra
 
Blev två såna: https://www.remlagret.se/products/6202-2z-skf-kullager-15x35x11

Hoppas de passar och att de kommer i morgon.

Osäker om skruvstycket passar, rädd att det kanske är för smalt, men på något vis får jag nog av bakre lagret.

Får hoppas detta var huvudproblemet (till oljudet) nu då. Ett annat problem och nog rotorsaken är ju att det droppar lite lite vatten i maskinen (ner på motorn) bör väl också lösas innan den åter tas i drift.
 
A
J JFrisk skrev:
Blev två såna: [länk]

Hoppas de passar och att de kommer i morgon.

Osäker om skruvstycket passar, rädd att det kanske är för smalt, men på något vis får jag nog av bakre lagret.

Får hoppas detta var huvudproblemet (till oljudet) nu då. Ett annat problem och nog rotorsaken är ju att det droppar lite lite vatten i maskinen (ner på motorn) bör väl också lösas innan den åter tas i drift.
Antingen är det luftningsslangen eller bälgslangen. Byt båda de är billiga
 
electroluxaren skrev:
Antingen är det luftningsslangen eller bälgslangen. Byt båda de är billiga

Det stämmer med vilken sida det läcker på, tack för tips! Försöker få med det när jag ändå håller på!

Har du tips på inköpsställe? Hittade nog luftningsslangen på cylindas sida men gick inte köpa, hette bara: GUMMISLANG 5X8X550

Är det så enkelt som en slang med 5mm innerdiameter? Bälgslangen var svårare att hitta vad det exakt var. Hittade någon som stämde rätt bra, men var ganska dyr.
 
A
E4305959 bälgslang lång 210.-
E4305318 luftslang 136.-
På cylinda hemsida
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Tack för
electroluxaren skrev:
E4305959 bälgslang lång 210.-
E4305318 luftslang 136.-
På cylinda hemsida
Tack för artikelnummer, jag kollade fel ställe.

Tycker dock inte det ser ut att läcka där, vid närmare titt ser det ut att läcka vid trumman, ur hålen bak på maskinen, under stora drivhjulet. Tycker alla slangar ser och känns fräscha. Kan det vara så enkelt som kondens när det fylls på med kallt vatten i fuktig sommarluft? (Står visserligen i en redan relativt sval och inte allt för fuktig källare (~70%RH under sommaren, sjunkit mot 50% nu)
 
A
J JFrisk skrev:
Tack för

Tack för artikelnummer, jag kollade fel ställe.

Tycker dock inte det ser ut att läcka där, vid närmare titt ser det ut att läcka vid trumman, ur hålen bak på maskinen, under stora drivhjulet. Tycker alla slangar ser och känns fräscha. Kan det vara så enkelt som kondens när det fylls på med kallt vatten i fuktig sommarluft? (Står visserligen i en redan relativt sval och inte allt för fuktig källare (~70%RH under sommaren, sjunkit mot 50% nu)
Bild?
 
electroluxaren skrev:
Bild?
Närbild på en öppnad elektrisk apparat med synliga kablar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skumpen
  • Laddar…
A
Eventuellt kanske kan det vara elementet som läcker om du inte har rinningar på yttersidan av baljan
 
electroluxaren skrev:
Eventuellt kanske kan det vara elementet som läcker om du inte har rinningar på yttersidan av baljan
Jag kommer inte åt att se att det rinner någon stans från baljan, men det känns väldigt inkapslat och se var det skulle kunna rinna.

Det är ju inga stora mängder, aldrig så det blivit synligt utanför maskinen, men det tycks ju bli blött på fel ställe. Är kondens helt att utesluta? Jag tänker att det ändå är en relativt stor yta som kyls ganska ordentligt med kallvatten i sköljningen. Samtidigt värms ju allt upp under själva tvätten och luften bör ju stå ganska stilla inne i maskinen. Känns lite osannolikt att det skulle vara kondens i en tvättmaskin, samtidigt som jag inte riktigt ser varför det inte skulle kunna bli det.
 
Beställde kullager från remlagret i torsdags och fick en snabb bekräftelse på att de var packade och på väg, dock ej spårbara på postnord, frakt bokad men inväntar paket.
Var lite missnöjd, visserligen beställde jag efter 15, men hade hoppats på leverans innan helgen.

När jag däremot fick bort bakre laget på fredagen och upptäckte detta var av annan dimension blev jag lite uppgiven, oavsett leverans skulle jag inte få ihop någon motor. Kontaktade ändå säljaren för att kolla status och beställa ett till, i rätt storlek. Som tur var hade de inte lämnat in paketet än, helt utan problem bytte det ena lagret mot den storlek jag behövde!

Mycket nöjd! Inget lager över och slapp dubbla fraktkostnader! Det skiljde några kronor i pris men det bjuder jag gärna på för det fina kundbemötandet och slippa trassla med småtransaktioner.

För stunden mycket nöjd, får se om det håller i sig när allt ska ihop igen. Rotorn ligger i frysen. Lagren och remskivan ska väl in i ugnen när tid finns att försöka få ihop allt. Tänker att lagren får bli 60‐70 grader enigt tidigare rekommendation och kanske remskivan, utan fett m.m. får bli kanske 150-200.

Två förseglade plastpåsar med kullager som ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två oöppnade förpackningar med SKF kullager på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
J JFrisk skrev:
Beställde kullager från remlagret i torsdags och fick en snabb bekräftelse på att de var packade och på väg, dock ej spårbara på postnord, frakt bokad men inväntar paket.
Var lite missnöjd, visserligen beställde jag efter 15, men hade hoppats på leverans innan helgen.

När jag däremot fick bort bakre laget på fredagen och upptäckte detta var av annan dimension blev jag lite uppgiven, oavsett leverans skulle jag inte få ihop någon motor. Kontaktade ändå säljaren för att kolla status och beställa ett till, i rätt storlek. Som tur var hade de inte lämnat in paketet än, helt utan problem bytte det ena lagret mot den storlek jag behövde!

Mycket nöjd! Inget lager över och slapp dubbla fraktkostnader! Det skiljde några kronor i pris men det bjuder jag gärna på för det fina kundbemötandet och slippa trassla med småtransaktioner.

För stunden mycket nöjd, får se om det håller i sig när allt ska ihop igen. Rotorn ligger i frysen. Lagren och remskivan ska väl in i ugnen när tid finns att försöka få ihop allt. Tänker att lagren får bli 60‐70 grader enigt tidigare rekommendation och kanske remskivan, utan fett m.m. får bli kanske 150-200.

[bild] [bild]
De där får du lätt på utan temperaturskillnad
 
electroluxaren skrev:
De där får du lätt på utan temperaturskillnad
Nepp...

Främre laget gick lätt på med tempskillnad, bakre fastnade, liksom remskivan...
Fortsättning följer förhoppningsvis i morgon.
 
SÅ!

Fick inte på bakre lager och remhjul lätt utan tempskillnad, dock gick det med hjälp av en lite större skruvtving. Ställde motorn på en skyddsskiva på arbetsbänken, la en skyddande skiva bak på och klämde ihop. Vände sen på allt och ställde lagret på en skiva med passande hål för axeln och klämde ihop. Nu sitter lagren på plats. Torkade av motorn med lite olja och tog sist på ett tunt skyddande lager CRC 3-36. Tänker det i alla fall inte borde skada.

Nu är allt åter monterat och maskinen går! Bara hoppas den fortsätter så.

Sett till känslan i bytta lagret hade det nog kunnat gå ganska länge till, knappt att det kändes dåligt annat än i ett fåtal positioner. Men ändå bättre med ett kontrollerat underhåll än oplanerat stopp. Dessutom utan konstiga följdfel och eventuella felmeddelanden som behöver kvittas i maskinen (Även om maskinen i detta fall nog är för gammal)

Tack alla för råd och hjälp!
På inköpslistan står nu en lageravdragare vid "tillfälle" Inget akut men billigt och något som jag ändå känner borde finnas hemma för att underlätta arbete.
 
A
denna maskin blir aldrig "för gammal"
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.