Hej,

Påbörjade ett stort (för mig) altanbygge och har läst mycket på detta fantastiska forum för att lära mig :)
Gick på tipset att köra dubbla 45x95 istället för 95x95 som staketstolpar.
Har velat fram och tillbaka om utformningen av staketet/räcket. Vill helst att stolparna ska synas för att inte få som alla andra som sätter liggande ribbor.
Nu är min fråga om det skulle funka att sätta staketribbor 28x70 mellan reglarna.
Ritade en inte alltför avancerad bild i Paint så att ni förstår hur jag menar.
Kommer detta funka?
Ovanpå kommer en överliggare i 45x145.

• Enkel ritning i Paint som visar sidovy och framsida av ett staket med horisontella ribbor och synliga stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Om du verkligen vill bryta av ribborna, varför inte sätta en täckbräda i form av en stående trallbräda 28x95 framför ribborna istället. Gör stolparna av dubbla 45x95, skruva på ribborna utanpå stolparna, och skruva sen dit täckbrädan. Ditt förslag gör att du inte kommer se några fina tjocka stolpar när du är på altanen, och du kommer få staketet lite väl långt in från altangolvets kant, kommer inte se snyggt ut tror jag.

PS. Kom på att 45 x 2 + 28 x 2 = 146 så det blir ju kanske inte så bra med min lösning… Men min synpunkt på ditt förslag står fast ändå ;)

S fiar4387 skrev:
Om du verkligen vill bryta av ribborna, varför inte sätta en täckbräda i form av en stående trallbräda 28x95 framför ribborna istället. Gör stolparna av dubbla 45x95, skruva på ribborna utanpå stolparna, och skruva sen dit täckbrädan. Ditt förslag gör att du inte kommer se några fina tjocka stolpar när du är på altanen, och du kommer få staketet lite väl långt in från altangolvets kant, kommer inte se snyggt ut tror jag.
S fiar4387 skrev:

PS. Kom på att 45 x 2 + 28 x 2 = 146 så det blir ju kanske inte så bra med min lösning… Men min synpunkt på ditt förslag står fast ändå ;)
Precis som du "PSar" så skulle en täckbräda hamna utanför frisen och skulle inte bli så snyggt.
Så frågan är egentligen mest hållbarheten att skruva 45x95 + 28x70 + 45x95 :)
S fiar4387 skrev:

J
Varför inte! Gör en test först, kan se underligt ut med 22 eller 28mm "glapp" mellan reglarna? Tycker att 70mm ribbor är bra mycket finare än 45mm, så helt rätt visuellt imho med den höjden. Får du tag på 22x70 blir det nog ännu bättre om du går vidare med planen att klämma ribborna mellan reglarna.

"Glappet" mellan reglarna går kanske att fylla igen med tillkapad ribba, kanske blir snyggare än att ha det "öppet"?

Ett alternativ är kanske att gör stolparna som vanligt (dvs dikt mot varandra), fästa någon typ av ribba på insidan av stolpen och skruva ribborna i den. (Edit: av en slump sig jag denna tråd där detta sys bra och även med 70mm ribbor :) https://www.byggahus.se/forum/threads/staende-ribbor-till-altanraecket.427919/ )

Eller fräsa ut 28 eller 22mm spår i en stolpe och fälla in , men det är jobbigare.

Redigerat:
  • Gilla
Anka76
  • Laddar…
Istället för att fräsa spår kan man lägga en bräda mellan reglarna som är smalare än vad reglarna är.

Jag körde med 45x90 stolpar (limträstolpar). Liggade 28x45 dubbelskruvade i varje stolpe och sedan en täckbräda på 22x90.
På stolpen till vänster i bild täckte jag med en 28x45 stående så att man inte skall se ändarna på dom liggande reglarna. Till höger i bild så ser man dom stående 45x90 och där saknas täckbrädorna. Sedan la jag igen med passbitar som på nedre bilden.
Detta bygger dock på att man skall måla stolparna. Skall man inte måla dom så blir det nog till att fräsa in ribborna.

/Göran

Räcke till altan med vita horisontella reglar och limträstolpar under konstruktion, saknar täckbrädor till höger.
Skapa konto

Detalj av vitmålad träkonstruktion med 45x90 stolpar och 28x45 liggande reglar, täckbräda och skruvar synliga.
Skapa konto

• Gilla
Anka76 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.