BirgitS
G GoGetLost skrev:
Vad sitter de för tätskikt nu? Är det matta bakom så kan man ju lyckas byta plattorna utan någon större insats.
Varför skulle det vara matta bakom i ett hus som byggdes 2005 och där badrummet inte har gjorts om sen dess?
 
A
D David_1975 skrev:
Hej

Ny medlem här...behöver er hjälp.

Vi har köpt en lägenhet. I köpeavtalet hade vi skrivit in att vi ska besiktiga lägenheten och anlitade Anticimex.

I beskrivningen för uppdraget står det:

Om du ska köpa en lägenhet är det viktigt att du undersöker bostadsrätten ordentligt. Du får inte ersättning av säljaren i efterhand för saker som du skulle ha hittat om du undersökt bostadsrätten innan du köpte den. Du köper en bostadsrätt i befintligt skick, dolda fel och Jordabalken gäller inte. En besiktning av en besiktningstekniker gör att bostadsaffären blir tryggare.

i uppdraget ingick bl.a:
  • Grundlig okulär kontroll av brister och fel invändigt i lägenheten
Besiktningsmannen kom fram till att lägenheten har inga anmärkningar. Det enda som står med i protokollet är att ett par knappar till strömbrytarna saknas.

Nu har vi flyttat in och det första vi ser är stora sprickor i kaklet i badrummet...från tak till golv. (ca 6-7 kakelplattor). vänligen se foton...Dessutom finns det mindre sprickor även i våtzonen.

Ser i detta forum att det är inte första gången detat händer och AC verkar vara ett svårt bokat att ha att göra med.

Jag har reklamerat och det var en ute från de som fotograferade och mätte men nu har de skickat en blankett som ska fyllas i och de önskar att jag skickar in sakkunnigutlåtande om hur skadan har uppkommit och vilka åtgärder som behövs. Då pratar vi om nya tusenlappar som ska betalas för att anlita en besiktningsman.

Vad tycker ni som är mer kunniga? är detta en solklar fall av att besiktningsmannen borde ha uppmärksammat detta. Detta är fullt synligt och inte ens dolt...

vi får se vad de säger och vad de ska använda för ursäkt för att ej betala, men jag kommer att använda rättsskyddet på hemförsäkringen och driva detta vidare om det skulle behövas för hur kan man bara missa detta. Hade jag vetat detta hade jag prutat ner priset med minst 100.000kr eller struntat i att köpa lägenheten.
Som vanlig privatperson
T tompajo skrev:
Jag förstår inte när ni ska lära er att besiktningsmän inte tar något som helst ansvar för sina jobb. Man kan tycka vad man vill om det men läser man deras villkor ser man att de inta tar något ansvar för de besiktningar de gör. Det är en yrkesgrupp som i nuvarande skick borde försvinna från marknaden helt. Jag ser det som rent bedrägeri!
T tompajo skrev:
Jag förstår inte när ni ska lära er att besiktningsmän inte tar något som helst ansvar för sina jobb. Man kan tycka vad man vill om det men läser man deras villkor ser man att de inta tar något ansvar för de besiktningar de gör. Det är en yrkesgrupp som i nuvarande skick borde försvinna från marknaden helt. Jag ser det som rent bedrägeri!
Håller med har inte anlitat någon heller och köpt två begagnade hus. Tittar hellre själv och tar med mig en duktig hantverkare som jag känner.
Men för vårt nya hus var jag tvungen att skaffa en eftersom det rörde sig om nybygge och då behövdes en motpol och papper mot de som byggde huset. Jag letade fram en besiktningsman som hade bra renommé och egenföretagare. Det gav absolut ingenting ytterligare, men jag har ett papper på att det är genomgånget som kommunen skulle ha.
Absolut inte att man som enskild privatperson skulle välja någon stor koncern som Anticimex. För är det något sedan försvinner man i deras organisation. Och är det något fel skulle de kunna strunta i det utan att det direkt gör något för dem.
Lika talar bäst med lika tycker jag.
Ett stort företag skulle säkert ha mer nytta av Anticimex. .
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Fairlane
Om det kostar 200' att fixa så har jag svårt att tro att man kan få ut ett nytt badrum eller 200' utan att behöva betala något själv. Åldersavdrag på ett 16 år gammalt badrum borde det väl ändå bli?!
 
  • Gilla
perra i skogen och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle det vara matta bakom i ett hus som byggdes 2005 och där badrummet inte har gjorts om sen dess?
Våtrumsmatta som tätskikt?
 
BirgitS
G GoGetLost skrev:
Våtrumsmatta som tätskikt?
Varför skulle man sätta våtrumsmatta som tätskikt och sen direkt kakla på det i ett hus som byggdes 2005?
Det var inte godkänt då, lika lite som idag (förutom för en alldeles särskild matta).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle man sätta våtrumsmatta som tätskikt och sen direkt kakla på det i ett hus som byggdes 2005?
Det var inte godkänt då, lika lite som idag (förutom för en alldeles särskild matta).
Men du skämtar lite va? :rolleyes: Klart det var godkänt då och är idag. Vet du hur vanligt det är att man sätter våtrumsmatta som tätskikt och sen kaklar över? Och ja, självklart ska det ju vara godkända mattor för det ändamålet :geek:
 
BirgitS
G GoGetLost skrev:
Men du skämtar lite va? :rolleyes: Klart det var godkänt då och är idag. Vet du hur vanligt det är att man sätter våtrumsmatta som tätskikt och sen kaklar över? Och ja, självklart ska det ju vara godkända mattor för det ändamålet :geek:
Menar du folie?
För Tarkodry är väl den enda tätskiktsmattan som är godkänd för kakling, i alla fall enligt andras inlägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du folie?
För Tarkodry är väl den enda tätskiktsmattan som är godkänd för kakling, i alla fall enligt andras inlägg.
Nej jag menar våtrumsmatta, jag vet inte vilka som är godkända för kakling på eller inte men det finns ju mer än 1 vet jag.

"Enligt andras inlägg" jojo :rolleyes:
 
BirgitS
G GoGetLost skrev:
Nej jag menar våtrumsmatta, jag vet inte vilka som är godkända för kakling på eller inte men det finns ju mer än 1 vet jag.

"Enligt andras inlägg" jojo :rolleyes:
Ja, alltså inte vilka andras som helst utan typ folk som verkar jobba i den branschen.
Men vad bra då har jag fått reda på att det finns flera.

Tillägg: Dock verkar det bara finnas en godkänd produkt under rubriken Tätskikt plastmatta här: https://www.golvbranschen.se/rad-ri...odkanda-produkter/godkanda-for-delreparation/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, alltså inte vilka andras som helst utan typ folk som verkar jobba i den branschen.
Men vad bra då har jag fått reda på att det finns flera.

Tillägg: Dock verkar det bara finnas en godkänd produkt under rubriken Tätskikt plastmatta här: [länk]
Det fanns Iaf flera för något år sedan men det kan ju ändras ganska fort när det gäller vatten och sanitet.

Ja men se där, då finns det numera bara 1 då
 
G GoGetLost skrev:
Nej jag menar våtrumsmatta, jag vet inte vilka som är godkända för kakling på eller inte men det finns ju mer än 1 vet jag.

"Enligt andras inlägg" jojo :rolleyes:
Det är INTE godkänt. Jag kontaktade Kiiltos experter i frågan för något år sedan och undrade varför man inte skulle sätta kakel på vanlig våtrumsmatta. De svarade att eftersom de inte kunde garantera att fixet inte reagerade kemiskt med mattan på sikt så godkände de inte.
Observera att det här inte är samma sak som att man inte KAN göra så här. Bara att det inte är godkänt.
 
T tompajo skrev:
Det är INTE godkänt. Jag kontaktade Kiiltos experter i frågan för något år sedan och undrade varför man inte skulle sätta kakel på vanlig våtrumsmatta. De svarade att eftersom de inte kunde garantera att fixet inte reagerade kemiskt med mattan på sikt så godkände de inte.
Observera att det här inte är samma sak som att man inte KAN göra så här. Bara att det inte är godkänt.

Men man får ju ha en godkänd våtrumsmatta för de ändamålet såklart :rolleyes:
 
G GoGetLost skrev:
Men man får ju ha en godkänd våtrumsmatta för de ändamålet såklart :rolleyes:
Vilken matta skulle det vara tänkte du? Och hur vet du 10-20 år efter att badrummet byggdes att den mattan var ok och fortfarande är det?
 
hej allihopa

Dags för en uppdatering

Idag, 8 månader efter att vi reklamarade skadan har Anticimex försäkringsbolag IF återkommit med besked.

De säger att detta är bara är kosmetisk och inte så anmärkningsvärt om det har missats (om den öve huvudtagett fanns där vid besiktningen) och de erbjuder....25000kr som goodwill. Jag har bett de stoppa upp de någontsnas där solen inte skiner och kommer att anlita en advokat som jag har fått tips på.

Så så mycket var det värt med deras försäkran om att vara trygg med sin undersökningslikt och deras noggrana okulära besiktning.

Vi kommer att rada upp expert efter expert som vid en rättegång kommer att bevittna om att detta var ytterst klantigt av de.

Nedan är ett utdrag från deras beslut:

-------
I den här typen av ärende uppstår eventuell ekonomiska skada vid köptillfället, då köparen med ett ”felaktigt” besiktningsprotokoll som beslutsunderlag menar att denne har betalat mer för objektet än vad man annars skulle ha gjort med ett ”korrekt” besiktningsprotokoll som beslutsunderlag. Utgångspunkten är att den ekonomiska skadan värderas utifrån denna hypotetiska mellanskillnad. Som nämnts ovan är det ni som kravställare som ska visa att ni har drabbats av ekonomisk skada och i sådant fall hur stor denna ekonomiska skada är.

Det är inte helt självklart att sprickan fanns där vid tidpunkten för den reklamerade besiktningen. Även om den gjorde det har det inte varit vårdslöst av besiktningsteknikern att inte uppmärksamma sprickan.

Om sprickan fanns där när den reklamerade besiktningen utfördes torde den ha funnits där under längre tid. Om underliggande tätskikt skulle vara skadat torde det ha visat sig vid detta lag i form av vattenskador i väggen.

Oavsett är det vår bedömning att det får anses ursäktligt av besiktningsteknikern att inte uppmärksamma den minimala sprickan belägen på den plats där den är belägen.

Mot denna bakgrund är det inte visat att någon notering i besiktningsprotokollet rörande sprickan skulle ha föranlett att lägenheten såldes/köptes till ett lägre pris än vad som nu blev fallet.

Trots ovanstående är vi ändå villiga att förlikningsvis utge en ersättning om 25 000 kr i ett för allt innebärandes att inga ytterligare krav kan riktas eller talan kan väckas mot Anticimex AB med anledning av den aktuella reklamationen.

-----
 
”Även om den gjorde det har det inte varit vårdslöst av besiktningsteknikern att inte uppmärksamma sprickan.”

Oavsett juridik och ansvarsfrågan, är det här helt hårresande skrivet. Skillnaden mot att skriva att ”en besiktningsman behöver inte ha ledsyn” är väldigt liten.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.