6 520 läst · 3 svar
7k läst
3 svar
Fjärrvärme och solceller
Antingen både googlar jag och söker i forumet väldigt dåligt för jag hittar inte så mycket skrivet om det. Kanske för att det inte är något problem?
Pratade med en solcellssäljare idag som offererade en anläggning på 12 000 kWh. I mitt fall gör jag av med 15 000 kWh fjärrvärme och 3 000 kWh hushållsel. I min värld så är fjärrvärmen separat och berörs inte. Och då kvarstår 3 000 kWh hushållsel jag kan använda själv. Då känns det lite overkill med en anläggning på 12 000 kWh?
Är jag ens en mikroproducent då (villkor (som då inte uppfylls) enligt ellagen: ”...som under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.”). Då verkar det kunna tillkomma kostnader mot elnätsföretaget?
I iofs så räknade vi på en elbil som skulle dra 3 000 kWh, så egen förbrukning av hushållsel har estimerats till 6 000 kWh.
Årlig besparing/värde på produktion skulle uppgå till 24 tkr. Detta är räknat på 1,97 kr per kWh x 12 000 kWh (alltså summan av förbrukad och såld el).
Räknat på följande siffror:
Elöverföring 60 öre
Energiskatt: 44 öre
Elpris: 67 öre
Tot: 1,71 kr.
Hur leverantören kom fram till 1,97 kr vetetusan, det är samma siffror vi utgått från.
Men hur mycket får jag när jag säljer elen? Då får jag väl inte lika mycket?
Kan detta stämma:
Elpris 67 öre (samma som köp)
Elcertifikat verkar man inte få så mycket för längre?
Skattereduktion 60 öre per kWh.
Då får jag 1,27 kr per kWh jag säljer inkl skattereduktion.
Ponera att jag gör av med 6 000 kWh och säljer 6 000 kWh (det bygger dock på att jag skaffar en elbil och ökar min förbrukning, om min tes stämmer...):
6 000 kWh * 1,71 = 10 260 kr
6 000 kWh * 1,27 = 7 620 kr
Summa: 17 880 kr och en återbetalningstid på drygt 10 år istället för drygt 7 år.
Men största frågeställningen är som sagt – har de rätt när de säger att jag minskar förbrukningen av fjärrvärme?
Och om jag fortsätter göra av med 3 000 kWh (jag köper ingen elbil...) – är det vettigt med en dubbelt så stor kapacitet på solcellerna som min egen förbrukning?
Pratade med en solcellssäljare idag som offererade en anläggning på 12 000 kWh. I mitt fall gör jag av med 15 000 kWh fjärrvärme och 3 000 kWh hushållsel. I min värld så är fjärrvärmen separat och berörs inte. Och då kvarstår 3 000 kWh hushållsel jag kan använda själv. Då känns det lite overkill med en anläggning på 12 000 kWh?
Är jag ens en mikroproducent då (villkor (som då inte uppfylls) enligt ellagen: ”...som under ett kalenderår har tagit ut mer el från elsystemet än han har matat in på systemet.”). Då verkar det kunna tillkomma kostnader mot elnätsföretaget?
I iofs så räknade vi på en elbil som skulle dra 3 000 kWh, så egen förbrukning av hushållsel har estimerats till 6 000 kWh.
Årlig besparing/värde på produktion skulle uppgå till 24 tkr. Detta är räknat på 1,97 kr per kWh x 12 000 kWh (alltså summan av förbrukad och såld el).
Elöverföring 60 öre
Hur leverantören kom fram till 1,97 kr vetetusan, det är samma siffror vi utgått från.
Kan detta stämma:
Ponera att jag gör av med 6 000 kWh och säljer 6 000 kWh (det bygger dock på att jag skaffar en elbil och ökar min förbrukning, om min tes stämmer...):
Summa: 17 880 kr och en återbetalningstid på drygt 10 år istället för drygt 7 år.
Men största frågeställningen är som sagt – har de rätt när de säger att jag minskar förbrukningen av fjärrvärme?
Och om jag fortsätter göra av med 3 000 kWh (jag köper ingen elbil...) – är det vettigt med en dubbelt så stor kapacitet på solcellerna som min egen förbrukning?
Sitter med samma funderingar som dig, har fjärrvärme och kollar på solceller. Fjärrvärmen påverkas mycket riktigt inte av en sådan anläggning, den är separat. Nyttjar i dagsläget 4100 kWh hushållsel och hittar egentligen ingen lönsamhet i en solcellsanläggning då det rör sig om för små mängder. Har testat solcellskollens kalkylator https://www.solcellskollen.se/rakna-pa-solceller och då anläggningen skulle nå break-even så var det dags att byta anläggning...H hellohello skrev:Antingen både googlar jag och söker i forumet väldigt dåligt för jag hittar inte så mycket skrivet om det. Kanske för att det inte är något problem?
Elöverföring 60 öre
Kan detta stämma:
Det enda positiva jag har sett är dels miljöaspekten och dels ett högre värde på villan den dag man säljer.
Jag är novis inom området, men jag har diskuterat detta med en som arbetar inom elkraftsbranschen och han avrådde mig från att skaffa splceller.
Och då handlar det i dagsläget om 3000 kwh som jag förbrukar. En anläggning på 12000 känns ju väldigt stor. Som jag tolkar det blir jag ingen mikroproducent och får inte skattereduktion på mer än jag gör av med.surris skrev:
Tvärtemot solcellssäljaren känner ju inte jag att jag är den som ska stå först i ledet att köpa solceller.
Som jag tolkar det bör jag ju i vart fall inte ha en större anläggning än 5-6000 kWh.
Använder jag ca hälften av det, eller ska jag räkna att jag använder ca hälften av min förbrukning, alltså hälften av 3000 kWh, 1500 kWh?
Då känns ju även en anläggning på 6000 kWh lite stor.
Kalkylen blir ju 1500 kWh egen användning, 1500 kWh får jag 60 öre skattereduktion för. 4500 kWh säljer jag. I kronor räknat ca 2500 +900+3000=6400 kr om jag tolkat vad man tjänar per kWh och vad man får när man säljer på rätt sätt (67 öre elpris, juni månads pris).