Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det som du säger men grundlagen säger att man inte kan tvinga någon t.ex att vaccinera sig.
Det innebär att det går inte att sparka någon av den anledningen.
Är det en korrekt slutledning, eller betyder det bara att eftersom man inte kan tvinga någon att vaccineras så kan de tvingas att få sparken istället?
”Vi kan inte tvinga dig, så du får ett val istället ”, typ.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För ett år sen var alla ovaccinerade.
För ett år sen låg 19 st på IVA idag är det 46 st.
Är det fler på iva när en stor del har vaccinerat sig?
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men finns det något vaccin mot korkade hus köpare?
Ett vaccin mot dolda fel är väl högsta prioritet?
 
P
harry73 harry73 skrev:
Det borde ändå vara tydligt för alla eller i alla fall de som är insatta, att vi aldrig kommer att få bort Covid med vaccin.
Men vi kanske kan få flockimmunitet.

Att vi inte kan få bort covid-19 med vaccin är f.ö. inget argument mot att så många som möjligt bör vaccinera sig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Japp fast inte i november som jag talar om.
Du syftade alltså inte på alfa?
BirgitS BirgitS skrev:
Alfa-varianten var vanligast första halvåret i år och då fanns det vaccin.
 
B b8q skrev:
Är det en korrekt slutledning, eller betyder det bara att eftersom man inte kan tvinga någon att vaccineras så kan de tvingas att få sparken istället?
”Vi kan inte tvinga dig, så du får ett val istället ”, typ.
Där kommer arbetslagstiftningen till och styr upp. Eftersom du inte kan sparka någon enligt lagen så kan inte arbetsgivaren göra det. Utan han blir kvar med den som inte vaccinera sem.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Med mänsklighet å så mycket mer än att vaccinera sig. Även om vissa här tycker att de gjort en otrolig sak räddat hela världen.
Ska jag vara ärlig så är den personliga handlingen. Genom kanske handlar till någon
Dessa tjänster är mer värdefulla än att vaccinera dig. Om du hjälper mig med något för mig värdefullt så kommer jag uppskatta det väldigt mycket mer än du har vaccinerat sig.
Vaccinering kan man göra för sin egen skull.
Å det är inte fel.
Men att sprätta runt och tro att man räddat hela. Världen för att jag vaccinerade mig.
Nej, det är en mycket värdefull, samhällsnyttig och solidarisk handling att vaccinera sig. Många bäckar små, etc.

Det är liknar att rösta i ett val. Den enskildes röst är försumbar, men tillsammans med alla andras bestämmer den hur landet, landstinget eller kommunen ska styras.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det som du säger men grundlagen säger att man inte kan tvinga någon t.ex att vaccinera sig.
Det innebär att det går inte att sparka någon av den anledningen.
Att sparka någon är inte att tvinga den att vaccinera sig. Skilj på fysiskt tvång och anställningsvillkor.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Här handlar artikeln om att naturliga antikroppar skyddar bättre än 2 doser Pfizer. Tillsammans med det som står i Nyteknik, betyder det att naturliga antikroppar är överlägsen på båda kort och lång sikt. Ändå börjar artikeln med att nämna att man i alla fall ska vaccinera sig, för att man då får ett ännu bättre skydd och det är dumt att chansa.
Här någonstans förlorar jag förtroende för den undersökare, för att han inte har förtroende för mig och behandlar mig som ett småbarn.
Med vaccinering minskar man risken ytterligare.

Men det största argumentet för att vaccinera sig är att slippa bli sjuk. Man tar en betydligt större risk om man avsiktligt blir smittad för att få antikroppar.
Det är helt OK att människor som inte vill få covid, får ett vaccin. Det är också OK (tycker jag än så länge) att det betalas med skattepengar. Men respektera gärna också de som av olika anledningar inte vill ta vaccin och som litar på sitt naturliga immunförsvar. När vi är där kan vi föra en vuxen diskussion om vaccination.
Det är inte främst mot dem som har varit sjuka i covid-19 som insatserna för ökad vaccinationstäckning bör riktas utan mot dem som inte varit sjuka och är tveksamma till att vaccinera sig.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Nazistreferenserna är förövrigt en ganska osmaklig halmgubbe som jag börjar bli rätt trött på. Det är så vitt jag kan se ingen i denna tråden som med våld vill injicera vaccin i någon.
Jaså?

B b8q skrev:
Kanske just för att ett vanligt argument för att inte vaccinera sig är att man inte litar på myndigheterna utan vill bestämma själv över vad man får i sig?
Staffans
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag har mycket empati med folk som reagerar som tommib som har eländet nära inpå sig. Han får se vilka vidriga konsekvenser det blir av att för många personer struntar i att vi har en pandemi
Det kan man tycka.
En jobbig dag på jobbet, kan få de flesta att ge sig hän åt att skriva av sig och släppa ut övertrycket genom tangentbordet.

Men när någon frågar om samma patientförakt även drabbar andra grupper med ett riskbeteende. Ja då håller den vanligtvis så fryntlige källarrenoverande läkaren tyst*.
Det har jag definitivt inte någon förståelse för! Rent fegt faktiskt.

Staffans

*såvida jag inte missat något inlägg där han förklarat sig.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså?



Staffans
I det du citerar ser jag inte @b8q förespråka någon tvångsvaccinering.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att sparka någon är inte att tvinga den att vaccinera sig. Skilj på fysiskt tvång och anställningsvillkor.
Är jag snurrrig?
Men du kan inte sparka någon bara för att han inte vill vaccinera sig. Enkelt?
Om du har en anställd som vägrar att vaccinera sig så blir du inte med människan. Inte av den anledningen. Du kan inte kräva att någon ska vaccinerar sig. Och om nån inte vill så behöver man inte vaccinera sig .
Jag pratar inte om fysiskt tvång. Utan om lagen.
 
P pmd skrev:
Nej, det är en mycket värdefull, samhällsnyttig och solidarisk handling att vaccinera sig. Många bäckar små, etc.

Det är liknar att rösta i ett val. Den enskildes röst är försumbar, men tillsammans med alla andras bestämmer den hur landet, landstinget eller kommunen ska styras.
Vill du glida runt och tro att räddar hela världen så är det okej.
Men blanda in det i medmänsklighet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett vaccin mot dolda fel är väl högsta prioritet?
Låter mycket viktigare än en liiten förkylning som corona;)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.