M Mortsken skrev:
Det kan absolut bli bra.
Till exempel kan det se ut så här:
[länk]
Ja, det ser ju absolut bra ut men egentligen inte min stil så jag vet inte om jag skulle vilja ha det i mitt hus. Men tack för tipset, vi funderar vidare :)
 
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Ja, det ser ju absolut bra ut men egentligen inte min stil så jag vet inte om jag skulle vilja ha det i mitt hus. Men tack för tipset, vi funderar vidare :)
Behöver ju inte vara ett brunt rep. Behöver inte ens vara ett rep om man inte gillar den stilen. Går att göra på samma sätt med annat också som är följsamt.
Sen målar man det samtidigt som taket så smälter det in.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Hur många cm är gliporna på? Kanske en list som limmas fast så ni slipper spika/skruva som kan vara drygt.
 
  • Gilla
321Martin och 1 till
  • Laddar…
Du skulle kunna använda tätningslister till fönster. Lätt att klippa och självhäftande...
 
  • Gilla
KarolinaOrnstedt
  • Laddar…
Vi bygger vidare som ni ser, även om det går långsamt. Vad är näst på agendan kanske någon undrar. Det pågår en hel del saker parallellt, men för att bli klara för slutbesiktning någon gång är det några viktiga huvudpunkter som måste klaras av: El, vatten, badrum och kök t.ex.

Elen väntar på elektriker, så inte mycket att göra där.

Vatteninstallationen är så långt kommen att kallvattnet är indraget i vattenskåpet och frostskyddskabel ligger i röret. Fördelare och pex rör i rör införskaffat, så det är dags att börja dra lite slang kors och tvärs. Dock måste acctanken ställas på plats, och för att göra det måste en liten sarg byggas och plastmatta sättas som underlag.

Badrummet väntar på vatteninstallation innan hantverkare (kanske första och enda utöver elektriker) kan komma in och flyta samt sätta golv och väggmatta.

Köket väntar på både väggskivor (kräver färdig el) och vattendragning i den utsträckning den ska vara infälld.

Förstukvisten skulle vara trevlig att bygga innan vintern närmar sig så man kan skydda ytterdörr och slippa släpa in skit i huset, men den är inte detaljmässigt färdigritad.

Mycket kvar att göra, men det känns ändå som en överskådlig mängd till skillnad från tidigare då det som stod på listan i princip var "1. Bygg ett hus" :)
 
  • Gilla
  • Älska
sunray1 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många cm är gliporna på? Kanske en list som limmas fast så ni slipper spika/skruva som kan vara drygt.
Det är lite olika strl, har inte mätt största glipan men 2-5 cm om jag får gissa spontant kanske vi behöver täcka. :)
 
Alla bjälkar har väl samma mått och lutning så jag skulle kör med vanliga trälister av valfritt utseende. För att snabba på det hela skulle jag ha kapat alla färdiga och satt ihop 3 sidor nere på backen med lim och spikpistol samt målat de och sedan klättrat upp oc skjutit fast det.
 
  • Gilla
KarolinaOrnstedt och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Imponerande bygge (y)(y)
Vi har liknande planer som er fast en utbyggnad av ett fritidshus som en vacker dag kommer att bli semi permanent boende.

Lite funderingar på grunden, jag har försökt att leta i tråden men hittar inte dessa uppgifter.
  • Om jag har fått ihop det hela har ni ca cc1300 mellan plintarna och ca cc 3000 mellan plintraderna! Hur har ni kommit fram till måttet cc 1300!
  • Vad har ni för dimensioner i bjälklaget, bärlina och åsar?
  • Varför målad bärlinan när den inte syns?
 
H hama65 skrev:
  • Om jag har fått ihop det hela har ni ca cc1300 mellan plintarna och ca cc 3000 mellan plintraderna! Hur har ni kommit fram till måttet cc 1300!
  • Vad har ni för dimensioner i bjälklaget, bärlina och åsar?
  • Varför målad bärlinan när den inte syns?
Hej!
Som du skriver är det 1300 c/c plintarna, förutom på mitten där vi förskjutit en plint så det blir 1000/1500 för att ta last från takstolen som bär limträbalken. Avståndet mellan plintarna är främst beräknat för att kunna ha en vettig dimension på bärlinan samt hålla en rimlig belastning i marken, per plint. Nyttjandegraden i bärlinan om man räknar lasterna sammanfallande utan kombinationsfaktor är ca. 80% på värsta stället, så det är lite överdimensionerat, men hellre det än tvärt om. Alternativet hade varit dubbla 45x220, men jag lyckades inte få till det utan att ha behövt ännu fler plintar.
Bärlinan på de yttre plintraderna är limträbalkar av dimension 115x270. Man hade kunnat ha högre men smalare limträbalk och låtit bärlinan gå in i väggen för att bibehålla vettig golvhöjd, om marken/plintsockeln tillåter och därmed minskat antal plintar något.
Den yttre bärlinan bär vägglasten som tillsammans med taklasten utgör merparten av husets egenvikt och belastning.
På plintraden i mitten är bärlinan 2x45x220, sammanskruvad/spikad. Plintarna i mitten är därför något högre.
Bjälklaget är 45x220, som du skriver du skriver drygt 3 m och sitter med balkskor direkt mot bärlinan för att spara bygghöjd/bibehålla utrymmet i grunden.

Takåsen (om du avser limträbalken som bär halva taket) är av dimension 2st 115x360. Dessa två är endast lätt sammanfogade. Dimensionerna är som de är för att de ska kunna vila på hanbjälkarna i respektive ände utan att hanbjälkarna hamnar för lågt (på loftet utgör de ju takhöjden), även om man defakto inte passerar under de som bär takåsen. Takdimensioneringen är ett förslag från en takstolsfirma, och säkerligen kan man lägga många timmar på att optimera om man vill ha det på ett annat vis.

Bärlinan är målad (på nederdelen) av den enkla anledningen att den underifrån utsätts för förhöjd fuktbelastning/är synlig så vi tyckte att det skulle vara bra med ett extra skydd. Överdelen lämnade vi obehandlad för att inte helt kapsla in ev. fukt.
 
Nu är det lite oväntad fart på bygget igen.
Efter att äntligen fått offert från golvfirman så meddelade de att de kunde komma inom två veckor och börja med badrummet. Det var 1,5 veckor sedan, så nu brinner det i knutarna!
I helgen skruvade vi upp plywoodskivorna i badrummet mot ytterväggen och gjorde klart runt karmen. Vi har också beställt karmar för badrummet och sovrummet, och fått en första ekonomisk konsekvens av att bygga "rejält": Vi har 95-reglar i innerväggarna, och dubbla väggskivor vilket ger en total innerväggstjocklek på ca. 147 mm. Jag hade tänkt att vi kan använda standardkarmar och sala på, men insåg att det nog inte blir så bra, speciellt inte i badrummet, så då får man slanta 3-faldigt istället! Den som lever han lär.
I tisdags var också sotaren på plats och inspekterade skorsten och kamin. Inga nedslag och 0 l/s i läckage känns bra!
 
  • Gilla
  • Älska
sunray1 och 2 till
  • Laddar…
Vi har nu haft besök av sotaren och fått skorstensinstallationen godkänd utan anmärkning. Går ju inte riktigt att elda ännu eftersom det är en vattenmantlad kamin som kräver lite vatten/rördragning först men snart så! Känns i alla fall skönt att ha detta avprickat utan bekymmer, så en sak mindre att fundera på.

Två personer som arbetar på taket vid en skorsten, sannolikt sotare som inspekterar eller godkänner skorstensinstallationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotare på taket vid skorstenen på en röd trävilla med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även gjort badrummet så pass färdigt att det nu går att flytspackla och montera våtrumsmatta på golv och väggar. Detta har vi anlitat en firma för som förhoppningsvis ska komma igång redan denna vecka med jobbet. Detta är en av få saker vi väljer att ta in hjälp för att göra men det kändes inte värt varken tiden eller jobbet att försöka göra det själv. Förhoppningsvis kanske vi kan ha ett badrum helt färdigt innan årsskiftet i alla fall, blir första rummet i så fall som blir helt klart.

Rum under renovering med isolering synlig, skorsten och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ofärdigt hörn av ett badrum med oskyddade VVS-installationer och plywoodväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omfärdigat badrum under konstruktion med stege, verktyg och omonterade gipsväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i arbetskläder utför rördragning på ett ofärdigt badrumsgolv med verktyg utspridda omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggnation av badrum med gipsskivor, stege och verktyg synliga, i förberedelse för flytspackling och våtrumsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat badrumsrum med gipsskivor på väggarna och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zlingo och 6 till
  • Laddar…
Då vi håller på med en liknande stuga som er och vi nu kommit till att börja med isolering så undrar jag hur tankarna gick när ni valde ångbroms istället för plast? Kommer ni att kallställa stugan periodvis?
 
S sunray1 skrev:
Då vi håller på med en liknande stuga som er och vi nu kommit till att börja med isolering så undrar jag hur tankarna gick när ni valde ångbroms istället för plast? Kommer ni att kallställa stugan periodvis?
Tanken är att kunna kallställa om nöden eller ekonomin så kräver - man vet aldrig.
Sedan har jag inte uppfattat att det skulle finnas en nackdel med ångbroms kontra ångspärr, utöver kostnaden.
Fördelen är också att man aldrig låser in fukt i stommen.
Har du några tankar?
 
D DTanner skrev:
Tanken är att kunna kallställa om nöden eller ekonomin så kräver - man vet aldrig.
Sedan har jag inte uppfattat att det skulle finnas en nackdel med ångbroms kontra ångspärr, utöver kostnaden.
Fördelen är också att man aldrig låser in fukt i stommen.
Har du några tankar?
Det är väl det man försöker läsa sig till och det finns ju lite olika uppfattningar om ångspärr. Är nog inne på ångbroms också. Vill gärna komma igång med isoleringen nu så fort som möjligt. Problemet är att ska man börja så måste man börja värma upp bygget med byggfläkt och ha den igång nu hela vintern blir dyrt med dagens elpriser så kanske jag avvaktar framåt våren med isoleringen.
 
S sunray1 skrev:
Det är väl det man försöker läsa sig till och det finns ju lite olika uppfattningar om ångspärr. Är nog inne på ångbroms också. Vill gärna komma igång med isoleringen nu så fort som möjligt. Problemet är att ska man börja så måste man börja värma upp bygget med byggfläkt och ha den igång nu hela vintern blir dyrt med dagens elpriser så kanske jag avvaktar framåt våren med isoleringen.
Har plast i huset jag byggde förra året och ångbroms i en attefallshus jag bygger nu. Jag upplever ångbromsen som väldigt mycket lättare att få upp bra då den var lite mjukare och följsammare. Hörde också från en byggare att nu när virket i princip kommer direkt från sågen så är det väldigt blött och därför tacksamt att ha ångbroms så fukten kan ventileras ut med tiden.

Gällande uppvärmning så köpte jag några billiga oljefyllda element med termostat på jula och höll huset kring 12-14 grader förra vintern och det kostade inte så mycket. Var väldigt mycket trevligare att jobba inne i huset med lite värme på.
 
  • Gilla
sunray1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.