Jiji Jiji skrev:
Planterat den lilla Wada som vuxit så fint i kruka i sommar
Liten Wada blir stor ;)

Frodig rhododendronbuske i full blom i en stenig trädgård med mossbelagda stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Liten Wada blir stor ;)

[bild]
Åh, vad jag ser fram emot blomningen. Som lingonblommor, fast stora. Otroligt söta!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kom inte och prata om regn ;)

[länk]
Hehe såg det faktiskt imorse., inte ofta man får en ny ö i trädgården ;) snacka om snopet!

Här har vi kanske 5 cm i svackor på uppfarten..
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Beskurit fruktträden. Så mycket frukt att grenarna hänger ner till marken. Ett äppelträd står så vansinnigt dumt till, precis jämte gången upp till huset. Jag som är 1,6 m över havet har fått vika mig dubbelt för att gå förbi. Hoppas kunna glädja mina kollegor med två stora skålar äpplen och päron imorgon. :heart:
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Klippt ner en vinbärsbuske totalt. Den var så stor så den vräkte sig både in till grannen och över en annan vinbärsbuske och då fick det bli så här.
Beskuren vinbärsbuske med röda bär och grenar som sticker ut över en staketlinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedklippt vinbärsbuske och grenar på marken bredvid ett rött staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bagagelucka på bil fylld med avklippta grenar och blad från en nyligen beskuren vinbärsbuske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Samlat falläpplen och gjort äppelkaka och äppelmos. Den tiden på året igen ..
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Har tyvärr inga träd som bär frukt än på några år, men herregud vad mkt man har att göra nu. Lagt in massa gurkor o fler blir det i en rasande takt, kokat saft o sylt, skördade vitlök som jag lägger in i vinäger, salt o örter (de är klara om 5-7 år), gjort örtsalt, osv. Känner att jag egentligen inte har tid att arbeta just nu, men så är det ju. Hå hå, ja ja. Sicket sjå! :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Plockade upp två potatisstånd.
Hink med nyskördade röda potatisar bredvid två potatisstånd med gröna blad på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skuren Cherie-potatis i en ugnsplåt, redo för tillagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cherie, planterade runt midsommar.
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
Inget mot våra potatisar :crysmile:
 
  • Hand håller en stor potatis med flera andra potatisar på en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olika storlekar av nyskördade potatisar utspridda på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Fox Lane och 12 till
  • Laddar…
Borde funka bra att baka. Vilken sort?
 
kashieda kashieda skrev:
Borde funka bra att baka. Vilken sort?
Överväxt köpepotatis som hade 1m blast eller vad det heter, hade stått i svågerns förråd. Vi tryckte ner dem i våras och glömde bort dem. Tog upp dem nu när vi sålt huset. De 5 stora potatisarna räckte till 12 port :crysmile:.
Finns ungefär 3-4ggr mer än det på bild :crysmile:

Jag var lite skeptisk när vi tillredde dem för de verkade lite trä-iga i mitten, men resultatet blev kanonbra. Blev klyftpotatis :love:
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Klippt det som hjälpredan "Baggen" inte kommer åt (kanterna), legat på gräsmattan och fotat denne nu på eftermiddagen:
Välklippt, frodig gräsmatta med solljus och trädgårdsdelar i bakgrunden sedd från marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
ja inte ens biltema yxan klarade av det. Den var dock till för att inte slita på en vettig.
Har flera Syrenbuskar som envisas med att skjuta nya skott. Har sökt efter en tväryxa till ett rimligt pris men varken Jula, Biltema eller de närmaste trädgårdsbutikerna har tväryxor. Finns på nätet men en yxa med bladet på tvären kostar ca tio gånger mer än en vanlig yxa. Var hittar jag en tväryxa till ett rimligt pris?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Det ser ju väldigt ordentligt, trevligt och säkert ut!

När jag och brorsan hade koja för drygt 20 år sedan tyckte vi hela poängen var att föräldrarna inte var med och byggde. Päronen rev panel på huset så vi fick använda så många panelbrädor vi ville och så lånade vi såg, hammare och spik av dem. Det var tur att de nästan aldrig hann inspektera vårt bygge för det var ju totalt livsfarligt. Ett torn med tre våningar och utsiktsplattform på taket, säkert fyra meter upp och sen en palissad av brädor och hönsnät runt en liten borggård. Porten var överhängd och drogs upp med linor, hade kunnat ge men för livet om den släppts ned vid fel tillfälle och någon varit nedanför. Vi hade väl bara tretumsspik så det var fullt av genomgående spik som vi kanske inte alltid hade vett nog att böja ned ens.

Förmodligen kommer jag inte att ge mina egna barn samma frihet för jag är ju faktiskt mån om deras hälsa, vilket är mer än jag kan säga om mina egna föräldrar så här i efterhand. Men kul hade vi!
Lite gammalt svar men självklart har mina barn byggt på exakt samma sätt, kanske inte riktigt lika stort men jag har inte hjälpt dom ett dugg, och dom har inte frågat om det heller, men som curlingföräder har jag ändå varit och petat lite på nån bräda så det inte ska vara direkt livsfarligt när dom inte sett att jag gjort det.
 
Börjat se över äpplena.. gick o äta.. men eg inte klara! Kan nog plocka nästa vecka och lägga dem vilade i trälådorna några dagar (får de ligga ett tag blir de jäklar i mig dubbelt så goda.. tänk att det tog tre år o komma på det - van att plocka direkt och äta/göra nått..).

Äppelträdgård med fallna äpplen på gräset, blomkrukor och stol framför vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller ett upptaget äpple med en gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelträdgård med fallna äpplen på gräsmattan och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelträd i trädgård med omoget frukt, en skottkärra och blomkrukor på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. i övrigt.. plocka upp äpplen och kasta! Har blåst ne4 en del, halvruttna och kart..
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.