Hej,
Jag behöver kapa och plugga två vattenledningsrör. När jag frilagt dem så ser jag att det är någon form av isolering runt dem.
Till vänster: kopparrör isolerade med någon form av grova fiberer som lindats på plats med ståltråd.
Till höger: galvat stålrör med svart seg papp virad runt och med ståltråd virad runt.
Min fråga: Kan detta vara asbest?
Om det är asbest, hur skalar jag dem så att de kan kapas och pluggas någorlunda smidigt utan att det sprutar asbest åt alla håll och kanter?
Jag behöver kapa och plugga två vattenledningsrör. När jag frilagt dem så ser jag att det är någon form av isolering runt dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster: kopparrör isolerade med någon form av grova fiberer som lindats på plats med ståltråd.
Till höger: galvat stålrör med svart seg papp virad runt och med ståltråd virad runt.
Min fråga: Kan detta vara asbest?
Om det är asbest, hur skalar jag dem så att de kan kapas och pluggas någorlunda smidigt utan att det sprutar asbest åt alla håll och kanter?
Tack för svaret!
Den ommedelbara följfrågan är hur jag enklast pluggar ledningarna?
Stålröret är ~27mm
Sätter jag en stålrörskoppling RSK (1541450) och skruvar en plugg på den?!
Kopparröret är ~16mm
Sätter jag en VA Klämkoppl. Rak övg 16x15R utv (RSK 1940535) och plugg på den?!
Den ommedelbara följfrågan är hur jag enklast pluggar ledningarna?
Stålröret är ~27mm
Sätter jag en stålrörskoppling RSK (1541450) och skruvar en plugg på den?!
Kopparröret är ~16mm
Sätter jag en VA Klämkoppl. Rak övg 16x15R utv (RSK 1940535) och plugg på den?!
Bästa svaret
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Det ska gå fint som du tänkt dig, fast där du skriver plugg blir det mer korrekt med vanlig lock+packning.Karthago skrev: