Ja, hjulet är delbart. Ska se om jag hittar inlägget från när jag själv råkade ut för samma sak. Då hade mycket riktigt starlock-brickan spruckit. Har vi tur tog jag lite bilder.

Edit: Här är min tråd om samma problem. Som man kan se på bilderna är hjulen hopskruvade med tre skruvar. Lossar du dem kan du ta isär hjulet. Det är förmodligen skräp i hålen, så man får krafsa lite.

Nu utgår jag från att Gardenahjulen är likadana som Husqvarnas, men det känns som en rimlig gissning.
 
  • Gilla
jaqob
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, hjulet är delbart. Ska se om jag hittar inlägget från när jag själv råkade ut för samma sak. Då hade mycket riktigt starlock-brickan spruckit. Har vi tur tog jag lite bilder.

Edit: Här är min tråd om samma problem. Som man kan se på bilderna är hjulen hopskruvade med tre skruvar. Lossar du dem kan du ta isär hjulet. Det är förmodligen skräp i hålen, så man får krafsa lite.

Nu utgår jag från att Gardenahjulen är likadana som Husqvarnas, men det känns som en rimlig gissning.
Tack för svaret! Hittade faktiskt det inlägget innan jag gjorde mitt, men tyvärr är det inte samma hjul. Det finns inga synliga skruvar och inget uppenbart de kan gömma sig bakom. Eventuellt kan man bända upp hjulet, men jag lyckas inte.
 
M
Såg att en i ormrådets lilla Husqvarna hade rymt och gick fram och tillbaka på grusuppfarten. Om den tagit sig dit själv eller om nån busat ska jag låta vara osagt, men blev förvånad att den åkte fram och tillbaka. Min Gardena som är motsvarande modell, med ett bakhjul, protesterar hej vilt och stannar och säger typ ”utanför arbetsområdet”.

Eller så kanske Husqvarnan jag såg fått avbrott i begränsningskabeln eller nått?
 
För att svara på min egen fråga från igår. Bakhjulen går att dela, åtminstone mer eller mindre ickeförstörande. Och mycket riktigt hade en starlock-bricka spruckit. Man behöver lirka in en skruvmejsel i springan på ovansidan av hjulet och lirka isär hjulet bit för bit. Ska man göra det helt utan att förstöra skulle man behövt en smalare mejsel än vad jag hittade.

Skruvmejsel insatt i springan av ett delat svart hjul för att illustrera demonteringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isärplockade svarta bakhjul och en sprucken starlock-bricka på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp separerade delar av ett hjul med synlig starlock-bricka, tecken på mekanisk inlirning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tjena! Har problem med min Smart Sileno Life att den några gånger i veckan bara stannar mitt på gräsmattan och skickar meddelande ”Tomt batteri” till appen. Oftast är det bara 6-8 meter utanför stationen fast inte vid guidkabeln som ligger väl utspridd i över mattan. Har tidigare haft problem att den inte laddat ordentligt och upptäckt att där varit avlagringar på bläcken på stationen och klipparen men kunder det ok ut. Någon som känner igen sig och vet vad felet kan vara?
 
J Jeppenedved skrev:
Tjena! Har problem med min Smart Sileno Life att den några gånger i veckan bara stannar mitt på gräsmattan och skickar meddelande ”Tomt batteri” till appen. Oftast är det bara 6-8 meter utanför stationen fast inte vid guidkabeln som ligger väl utspridd i över mattan. Har tidigare haft problem att den inte laddat ordentligt och upptäckt att där varit avlagringar på bläcken på stationen och klipparen men kunder det ok ut. Någon som känner igen sig och vet vad felet kan vara?
* glapp/avbrott i guidekabel, kontrollera lysdiod i laddstation.
* fortsatt smuts och beläggningar på laddbleck, rengör ännu en gång (ska göras 1-2 ggr/säsong)
* dåligt batteri, byt om så är fallet
 
E etompau skrev:
* glapp/avbrott i guidekabel, kontrollera lysdiod i laddstation.
* fortsatt smuts och beläggningar på laddbleck, rengör ännu en gång (ska göras 1-2 ggr/säsong)
* dåligt batteri, byt om så är fallet
Min diod har slutat fungera sedan en tid tillbaka. Finns det något annat sätt att kolla det på? Laddblecken är rengjorda 3-4 gånger denna säsongen varav senast för bara någon vecka sedan och jag tyckte inte dem såg särskilt smutsiga ut innan idag. Är nervös att ditt sista alternativ som är mest aktuellt. Känns inte som att det är mågotnfel med guidekabel eftersom den funkar klockrent några dagar för att sedan börja strula.
 
J Jeppenedved skrev:
Min diod har slutat fungera sedan en tid tillbaka. Finns det något annat sätt att kolla det på? Laddblecken är rengjorda 3-4 gånger denna säsongen varav senast för bara någon vecka sedan och jag tyckte inte dem såg särskilt smutsiga ut innan idag. Är nervös att ditt sista alternativ som är mest aktuellt. Känns inte som att det är mågotnfel med guidekabel eftersom den funkar klockrent några dagar för att sedan börja strula.

Går klipparen ut via guide på korrekt sätt? Om ja, så är kabeln och kontakter hela.

Har du märkt att klipptiden markant har gått ner, om ja, så är det ett tecken på att batteriet är på väg att ta slut. Detta kan då leda till att den får svårt att ta sig hem till laddaren.

Ålder på klipparen?
 
E etompau skrev:
Går klipparen ut via guide på korrekt sätt? Om ja, så är kabeln och kontakter hela.

Har du märkt att klipptiden markant har gått ner, om ja, så är det ett tecken på att batteriet är på väg att ta slut. Detta kan då leda till att den får svårt att ta sig hem till laddaren.

Ålder på klipparen?
Den går för det mesta när jag inte är hemma eller inte vaken så jag har tyvärr dålig koll. Jag vet att den följer guidekabeln ut men om det är varje gång vet jag inte. Däremot är det alltid på schemat på morgonen den stannar och kvällsschemat men det måste vara en slump.

Den köptes in inför förra sommaren.
 
J Jeppenedved skrev:
Den går för det mesta när jag inte är hemma eller inte vaken så jag har tyvärr dålig koll. Jag vet att den följer guidekabeln ut men om det är varje gång vet jag inte. Däremot är det alltid på schemat på morgonen den stannar och kvällsschemat men det måste vara en slump.

Den köptes in inför förra sommaren.

OK, då får du kanske leva med att manuellt putta in den i laddaren.
Är guidekabeln lagd på ett korrekt sätt, dvs den ligger så att klipparen snabbt kan finna den när hemgångsfasen är inledd?
Om klipparen får lägga lång tid på att köra runt utan att passerar kabeln så finns det risk att där i slutändan inte finns kraft kvar i batteriet när den sedan återgår till laddaren.
 
N naikon skrev:
Hej igen
Hur hade ni gjort med guidekabel på denna tomt?
[bild]

Är detta förslaget vettigt? Då går guidekabeln genom den passage som är trångast på tomten.
[bild]
Hur hade ni gjort?
Det där är inte en optimal lösning, jag tror det finns uppenbar risk att den kommer att kunna fastna i hörnet nere till höger och leta efter guidekabeln tills batteriet tar slut.
På en hästskoformad tomt är det bästa att ha laddstationen i ena änden av hästskon och dra guiden till den andra.
Det ger dessutom bästa möjlighet att optimera vart klippningen ska ske (eftersom du kan ange vart längs guidekabeln den ska börja och hur ofta).
 
E etompau skrev:
OK, då får du kanske leva med att manuellt putta in den i laddaren.
Är guidekabeln lagd på ett korrekt sätt, dvs den ligger så att klipparen snabbt kan finna den när hemgångsfasen är inledd?
Om klipparen får lägga lång tid på att köra runt utan att passerar kabeln så finns det risk att där i slutändan inte finns kraft kvar i batteriet när den sedan återgår till laddaren.
Nja, hoppas garantin ska hjälpa om så krävs. Man tappar lite syftet med en robotklippare om man måste sätta den på laddning manuellt var varannan dag. Jag hade problem med att guidekabeln inte låg i vissa delar av mattan tidigare men jag la om det i våras och det kan omöjligt vara bekymret så som den ligger nu. Aja, jag får hör mig för hos Gardena. Tack ändå för att du försökte!
 
E etompau skrev:
OK, då får du kanske leva med att manuellt putta in den i laddaren.
Är guidekabeln lagd på ett korrekt sätt, dvs den ligger så att klipparen snabbt kan finna den när hemgångsfasen är inledd?
Om klipparen får lägga lång tid på att köra runt utan att passerar kabeln så finns det risk att där i slutändan inte finns kraft kvar i batteriet när den sedan återgår till laddaren.
Detta är ren kuriosa men hade samma bekymmer i morse fast denna gång var jag vaken och kunde se vad som hände. Den slutade klippa igår 22.30 och skulle börja klippa idag kl 6.00. Just 6.00 får jag meddelande i telefonen att den har tomt batteri, tittar ut genom fönstret och ser att den står 1,5 meter utanför laddstationen. Bör ju vara något med batteriet.
 
J Jeppenedved skrev:
Detta är ren kuriosa men hade samma bekymmer i morse fast denna gång var jag vaken och kunde se vad som hände. Den slutade klippa igår 22.30 och skulle börja klippa idag kl 6.00. Just 6.00 får jag meddelande i telefonen att den har tomt batteri, tittar ut genom fönstret och ser att den står 1,5 meter utanför laddstationen. Bör ju vara något med batteriet.
Klipper den från 6:00-22:30 varje dag? Låter som väldigt länge och att det kanske kan slita en del på batteriet och ge de problem du har.
Är ingen expert men min Sileno Life 750 kör från ca 10:00-15:30 på ca 500 kvm gräsmatta och det räcker gott och väl.
Hur stor matta har du? Har du kört installationsguiden som ger förslag på schema baserat på din gräsmatta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.