Jag hoppas kunna få konsultera klokskapen här på forumet gällande en fastighet där vi behöver byta en äldre värmepump av typen Themia Villa (nominell effekt tyärr okänd i dagsläget). Saken är den att vi saknar dokumentation av systemet som bestär av jordvärme (20+ år) och fastigheten är c:a 340 kvm med tre våningar + källare med vattenburen uppvärmning.

Nuvarande pump är lite för klen och ålderstigen och när det är kallt ute behövs stödvärme, vilket blir oekonomiskt.

Så mina frågor:

1. Vilken typ av värmepump rekommenderar forumet? Tillverkare, typ, effekt?
2. Vad är den ungefärliga livslängden på de nedgrävda slingorna i jordvärmesystemet?
3. Kan man undvika behovet av att stötta med elpatron vid köldknäppar genom att "överdimensionera" pumpeffekten?

Tacksam för alla svar! :)

1. Man behöver mer information om huset, när det är byggt, om det är tilläggsisolerat och var det står etc. Finns det några gamla uppgifter om t.ex. hur mycket eldningsolja som förbrukades en gång i tiden?

2. De slingorna håller många många år. Men det behövs kanske en längre slinga när man byter värmepump.

3. Det är bra om man kan dimensionera värmepumpen så exakt som möjligt. Numera finns varvtalsstyrda modeller och de kan ge 100% av energibehovet. Förut kanske man tyckte 50% effekttäckning var fullt tillräckligt.

Så klart. Byggår 1938 och ligger i zon IV (om man använder sig av odlingszoner), tvivlar på att det är tilläggsisolerat.

Problemet är att vi saknar uppgifter om viktiga bitar vilket givetvis gör det svårt att ge precisa svar men all input är uppskattad. :)

Om man då gissar på Borås så är dimensionerande vinterutetemperatur -15,6 °C enligt Boverkets tabell. Uppskattar då effektbehovet till 16,6 kW och t.ex. en NIBE S1255-16 eller F1155-16 med separat större VVB-tank passar bra beroende på varmvattenbehovet. Jordkollektorn behöver vara totalt ca 620 m om man gissar på morän.

tack för svar. Jag skulle säga att det är sandjord om det nu spelar någon roll.

Ja sandjord är sämre än lerjord om man har ytjordvärme. Behövs fler meter slang för samma effekt. Beror också på hur fuktig jorden är. Torr är sämre och vattenmättad är bättre.

• Gilla
mephisto73
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man då gissar på Borås så är dimensionerande vinterutetemperatur -15,6 °C enligt Boverkets tabell. Uppskattar då effektbehovet till 16,6 kW och t.ex. en NIBE S1255-16 eller F1155-16 med separat större VVB-tank passar bra beroende på varmvattenbehovet. Jordkollektorn behöver vara totalt ca 620 m om man gissar på morän.
Hej. Är igång med att byta värmepump. Har haft en Ivt 9kw med 600m slang. Har köpt en Nibe compakt 300 vvb och håller på att sätta in. Min fråga är om jag kan köpa en vp Nibe f1155 och köra ihop med vvb. Eller det måste finnas slinga i vvb för att förse det vattenburna värmesystemet. Tacksam för svar. Mvh Jocke

Till en värmepump utan tank väljer man en tank som fungerar som varmvattenberedare och värms av värmepumpen i en särskild slinga. Om man inte tycker varmvattnet då räcker kan man sätta en extra elektrisk varmvattenberedare i serie efteråt. Då kan man få väldigt hög varmvattenkapacitet om man t.ex. har jacuzzi-bad eller liknande.

J Josth skrev:
Till en värmepump utan tank väljer man en tank som fungerar som varmvattenberedare och värms av värmepumpen i en särskild slinga. Om man inte tycker varmvattnet då räcker kan man sätta en extra elektrisk varmvattenberedare i serie efteråt. Då kan man få väldigt hög varmvattenkapacitet om man t.ex. har jacuzzi-bad eller liknande.
Min ursprungstanke var att stänga vp april till sept och låta solcellerna stå för varmvattnet. Nu letar jag med ljus och lykta efter en f1255 men hittar ingen. Vill vara redo i god tid innan vintern. Byggmax har en 1155 hemma men vad jag förstår så måste jag ha slinga i vvb eller nån form av volymtank till detta. Har jag fel?

Ja precis, det krävs en anpassad tank med slinga som kan värmas av F1155 som är utan inbyggd tank/vvb.

J Josth skrev:
Ja precis, det krävs en anpassad tank med slinga som kan värmas av F1155 som är utan inbyggd tank/vvb.
I och med jag redan har min 300l sommarberedare på plats. Är det klokt att köpa f1155 och en 100l utjämningstank och använda sommar beredaren även på vintern. Fast utan elpatron. Eller är det vettigast att leta vidare efter f1255 som inte finns och är 25.000kr dyrare. Lite beslutsångest har man. Blir lite extrajobb med allt fix och så får man läsa på lite mer

Till F1155 passar NIBE VPB eller AHPH för tappvarmvatten om du väljer den.

• Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
Jag fattar inte... köpt en 300 liters beredare som ska köras på solceller. Kan man inte ha kört hela vp med varmvatten på el från solceller. Eller är det jag som inte fattar...

J Josth skrev:
J Josth skrev:
Då är det en tank med slinga jag måste ha. Får se om det finns plats för det

V Vector skrev:
Jag fattar inte... köpt en 300 liters beredare som ska köras på solceller. Kan man inte ha kört hela vp med varmvatten på el från solceller. Eller är det jag som inte fattar...
Min vp har havererat. Jag har köpt och satt in en 300l vvb som värms till 80 grader mellan 10 och 18. Gratis. Så har man varmt vatten hela dygnet. Tanken är att den nya vp ska stå still halva året

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.