[QUOTE="ToRy, post: 3329999, member: 135459

Det har uppstått en "diskussion" mellan mig och tjejen om hur parkslide uttalas. Jag hävdar med allt mer sviktande bestämdhet :rofl: att växten och namnet har sitt ursprung i Storbritannien och därmed sägs namnet med engelskt uttal - "parkslajd", medans tjejen hävdar svenskt uttal. Har jag rätt, har jag rätt, har jag rätt??? :surprised:

Kanske dags att döpa om tråden till "Lilla parkslide-tråden".... :D[/QUOTE]

Haha, var på plantagen häromdan och hörde en kund försöka övertyga en anställd om engelskt uttal, det gick sådär...
Som gammal skateboardåkare minns jag uttrycket "Parkslide" med engelskt uttal, alltså "Paaarkslajd", minns inte om det var ett trick eller ett varumärke, men då fanns det folk som uttalade ordet på svenskt sätt vilket får mig att tänka att "ingenting är bestående, problemet finns fortfarande men spegelvänt och i ett helt annat sammanhang..."
Lite som svensk politik. :geek:

Det är inte ett engelskt ord och ska inte uttalas som på engelska.

Magnus E K
Det är ett växande (!) problem att man inte vet om nya eller okända ord ska uttalas som svenska eller engelska. För att slippa detta problem föreslår jag byte till kyrilliska alfabetet. "паркслиде", inga problem att se hur det ska uttalas.

T ToRy skrev:
Fan också! :crysmile:
Värre än att drabbas av själva växten va

• Haha
ToRy
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att det är plymspirea du har.
Eller som vi i familjen säger, djävulsväxt.

Frösår något så grymt, och rötterna är sega som bara den. Det finns mycket "vild" sådan i markerna runt omkring.

H Harpgear skrev:
Värre än att drabbas av själva växten va
Jupp. Växten svider åtminstone inte... :rofl:

Update! (Uttalas förresten Appdejt... ;))
Inga nya plantor i år över huvud taget, slaget och kriget verkar vunnet. (y) Inte ens brännässlorna har kommit tillbaka. Där de var sist alltså, de har dykt upp på ett annat ställe... :worried:

T ToRy skrev:
Jupp. Växten svider åtminstone inte... :rofl:

Update! (Uttalas förresten Appdejt... ;))
Inga nya plantor i år över huvud taget, slaget och kriget verkar vunnet. (y) Inte ens brännässlorna har kommit tillbaka. Där de var sist alltså, de har dykt upp på ett annat ställe... :worried:
Grattis! Har du lärt dig att göra en "park slide" på skateboard än då?;):rofl:

Tack!
Skateboardtåget har gått sen länge. :rofl:

• Haha
Charlieflower
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.