tommib
Man vinklar väl in den är min spontana tanke. Samtidigt borde hålet vara väldigt tight så det kanske inte går. Har aldrig provat med just den sorten.

Slangen finns redan i väggen. Rotdosan är ju en nödlösning som används i efterhand om du måste komplettera med en dosa.

Det får väl vara gott om plats bakom väggskivan så man kan ta in slangen rakt bakifrån.

/Höghus

Är det bara en allmän undran, eller har du ett konkret problem som en rotdosa skulle kunna lösa?

nimhed nimhed skrev:
Är det bara en allmän undran, eller har du ett konkret problem som en rotdosa skulle kunna lösa?
Allmän undran. Jag har sett "de vanliga" rotdosorna med vinklad botten där man kan ta ut slangen genom vägghålet, stoppa in slangen i dosan och sedan trycka in dosa med slang i hålet. Jag fick inte ihop det med ABB-dosan med raka kanter och botten.

/Höghus

Man kan sätta en bit tejp eller ståltråd på slangen och tar in i dosans hål innan montering och sen dra in slangen i dosan efter man tryckt in rotdosan i hålet.

• Gilla
Höghus och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan sätta en bit tejp eller ståltråd på slangen och tar in i dosans hål innan montering och sen dra in slangen i dosan efter man tryckt in rotdosan i hålet.
Bra där!
Men det är ändå en skum dosa. Den ser ut att vara ca 45mm djup vilket tyder på att den är avsedd för tunna innerväggar, men där är hål i botten för genomföring.

/Höghus

E
Monteringsdosa för vägg, 70mm hål för genomföring av kabel med låsmekanism, gjord av halogenfritt material.
Dosan har 20mm hål, slangen/röret dras in genom hålet varpå en studs monteras som låser fast slangen i dosan

Inlopp för väggmonteringsdosor med 20mm införing och vinklat inlopp.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
[bild]
Dosan har 20mm hål, slangen/röret dras in genom hålet varpå en studs monteras som låser fast slangen i dosan
Det jag reagerade på var att
a) det är 90 grader mellan dosans vägg och botten runtom. Det går alltså inte att trycka in slangen i dosan och sedan in i väggen om man inte trixar och bökar finurligt som @blackarrow säger.

b) eftersom den bara är 41mm grund inuti, verkar den vara gjord för väggar med 45mm regel, men trots det är där inlopp i botten också.

/Höghus

E
Om hålen är 20mm så är det enkelt gjort att i röret knyta fast en bit snöre, kort bit fq, ett par varv tejp med en frihängande snutt, eller något annat finurligt sätt. För att dra in röret i dosan när den är i väggen.

Det finns väggar som är tjockare invändigt än 45mm

tommib
Och det finns lägen där man har en utanpåliggande installation på andra sidan väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.