36 427 läst · 153 svar
36k läst
153 svar
Byggaren vill inte stå för sin offert.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Materialprisskillnaden nu jämfört med i Februari i år går att jämföra med prisskillnaden på material på 10-15 år. Företagen skulle gå i konkurs ifall dom var tvingade att leverera på alla offerter lämnade i februari i år.A astarmo skrev:
Vad är det egentligen för pengar vi pratar om? Har du ens diskuterat det med byggaren? Försök lös det här direkt med byggaren istället för att fundera kring juridiken i en offert från Feb. Det brukar alltid sluta bäst när man är överens från båda håll. Överens brukar man kunna bli om båda bjuder till lite.A astarmo skrev:
Jag var bara allmänt nyfiken. Jag har givetvis pratat med byggaren och föreslagit att vi går halva vägen var så att det känns ok för båda.Krille-72 skrev:Vad är det egentligen för pengar vi pratar om? Har du ens diskuterat det med byggaren? Försök lös det här direkt med byggaren istället för att fundera kring juridiken i en offert från Feb. Det brukar alltid sluta bäst när man är överens från båda håll. Överens brukar man kunna bli om båda bjuder till lite.
Företag har redan och kommer att gå i kk pga prisökningarna. Det ryktas om att någon hustillverkare ligger pyrt till redan nu…S SueCia skrev:
Man bygger ett nyckelfärdigt hus på typ 1 år, om inte ännu snabbare. Halva byggnationstiden är riktigt länge i min värld, även om priserna inte hade hoppat som de har gjort i år.A astarmo skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Anlitar du byggaren och han får ökade kostnader pga sent accepterad offert från din sida så kan jag garantera att han kommer hitta ÄTA arbeten under resans gång för hutlöst mycket pengar.
För du tror väl inte han jobbar gratis eller mot förlust.
Samt kommer han vara sur under byggets gång om du tvingar fram ett avtal.
Mvh
Hantverkare
För du tror väl inte han jobbar gratis eller mot förlust.
Samt kommer han vara sur under byggets gång om du tvingar fram ett avtal.
Mvh
Hantverkare
Halva vägen var av vad? Det är väldigt svårt att ge konkreta råd när du faktiskt har samma byggare som bygger på ditt hus och samtidigt har lämnat offert utan tidsgräns i feb om jag förstår dig rätt.A astarmo skrev:
Men frågan är intressant och jag tror faktiskt det är första gången jag hör om en kund som vill beställa ett arbete där offerten är 7 mån gammal. Extra intressant blir det såklart i rådande läge.
De flesta jag känner till inom bygc har 30 dagar giltighetstid på offerter. Har sett några som har 3 mån.
Jag tror därför dina juridiska vägar blir svåra att vandra då det nu löpt 7 mån. Samtidigt är just du i en annan situation eftersom byggaren fortfarande arbetar hos dig om jag förstått saken rätt. Så man skulle nog kunna se det som offerten är en ”Option” som löper under hela byggtiden. Då har du högst troligt juridiskt rätt.
Hur som helst spelar detta mindre roll i mitt tycke. Jag skulle aldrig vilja ha en hantverkare som utför något när vi är oense från början.
Tänk dig att anlita en massör där ni inte är överens.
Om saken med en hantverkares offerts giltighetstid är prövad i domstol känner jag inte till alls.
Som jag skrev tidigare. Skit i juridiken och kom överens istället som vuxna människor. Om hantverkaren är ett svin och inte vill bjuda till.
Låt han spika klart huset och anlita en ny glad hantverkare till förrådet istället.
Du beställde i augusti, om byggaren skulle komma, när tror du att han har tid för ditt projekt ?A astarmo skrev:
Han har säkert sin orderbok fylld med projekt för hela hösten och kanske våren, du lär hamna sist i kön...
Bästa svaret
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Frågan från TS är om E får backa från offerten, inte en massa tyckande synd om hantis för materialpriser etc.
Det kan nog endast tinget avgöra eller om det finns tidigare domar som vägledning. Kanske 6 månader är rimligt i branschen om ingen klausul finns. Standardtid kan nog anges till 30 dagar, i vissa större förfrågningar har jag sett 90 dagar, vilket många ifrågasätter pga svårigheten att binda upp planerade resurser så länge.
Här finns ingen tidsangivelse för utlovad tjänst, misstaget är E:s.men vägrar E då måste du stämma för skadestånd. Jag tror att om man bortser från det juridiska så uppnår du bäst resultat och totalekonomis fördel genom att ev kohandla om nytt pris.
Det kan nog endast tinget avgöra eller om det finns tidigare domar som vägledning. Kanske 6 månader är rimligt i branschen om ingen klausul finns. Standardtid kan nog anges till 30 dagar, i vissa större förfrågningar har jag sett 90 dagar, vilket många ifrågasätter pga svårigheten att binda upp planerade resurser så länge.
Här finns ingen tidsangivelse för utlovad tjänst, misstaget är E:s.men vägrar E då måste du stämma för skadestånd. Jag tror att om man bortser från det juridiska så uppnår du bäst resultat och totalekonomis fördel genom att ev kohandla om nytt pris.
Det vore intressant att se offert och kontrakt.
jag jobbar som beställare vid större entreprenader och vi kan ibland ha optioner med i upphandlingen, men då anges det inom vilket tidsspann de kan avropas.
jag jobbar som beställare vid större entreprenader och vi kan ibland ha optioner med i upphandlingen, men då anges det inom vilket tidsspann de kan avropas.