Första attiraljerna på plats
 
  • Nybyggt fristående skjul med hängmattor framför, byggmaterial och stegar runtomkring under träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ylex och 3 till
  • Laddar…
Ett jävla gott driv i byggandet! Fint!
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Y Ylex skrev:
Ett jävla gott driv i byggandet! Fint!
hehe, tackar för uppmuntran. Själv tycker jag det går långsamt :)
 
Idag sågades de sista brädorna till teknikhuset/förrådet. Fick bli en specialare på sidorna med lite pusslande. Mätte fel när jag ritade och glömde glespanelen så det blev väldigt kort överhäng... Pressade upp lister med rullat, fasthäftat insektsnät
Hand håller en trälist med fastsatt insektsnät, illustrerar ett anpassat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och en längre
List med fasthäftat insektsnät på tak överhäng, indikerar anpassning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på del av träkonstruktion med en nysågad, svartmålad bräda och kort överhäng mot en trävägg med glespanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bakpå orkade jag inte såga ur takstolarna så det får målas över med vit färg i takfoten. Inget som kommer synas ändå. Tänkte hänga krattor och dylikt här.
Svart stuprör på teknikhus med trävägg och kort överhäng, rullat insektsnät under takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett pooltak har levererats, bara några månader för sent :rolleyes:

Den sista panelen börjar komma på plats. Stod i valet och kvalet om det skulle bli klädselbrädor eller panel mellan fönsterna, men valet föll på panel till slut. Fick göra en borr-mall till pelarborren så jag kunde förborra alla småbitar innan. Syns lite dåligt på bilderna så jag återkommer med det. Imorgon kommer byggarna en sista gång och skall sätta resterande panel.
 
  • Upplyst pooltak i skymningen på en trädäckad uteplats med paneler mellan fönsterna på ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av ett nästan färdigt pooltak med belysta paneler och en vägg med fönster under uppförande mot en skymningshimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jrosenthal och 4 till
  • Laddar…
Panel klart!
 
  • Nypanelad husfasad med stora fönster och glasdörrar på en nybyggd altan, byggmaterial syns inuti huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jrosenthal och 3 till
  • Laddar…
Spikat lite takfot idag. Har drabbats av århundradets mancold så det får räcka så för idag :sleep:
 
  • Modern villa under renovering med nyligen spikad takfot, bredvid en pool på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Swedishoak
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Ett pooltak har levererats, bara några månader för sent :rolleyes:

Den sista panelen börjar komma på plats. Stod i valet och kvalet om det skulle bli klädselbrädor eller panel mellan fönsterna, men valet föll på panel till slut. Fick göra en borr-mall till pelarborren så jag kunde förborra alla småbitar innan. Syns lite dåligt på bilderna så jag återkommer med det. Imorgon kommer byggarna en sista gång och skall sätta resterande panel.
Så det blev inte det jag föreslår i inlägg #116? :crysmile:
 
L Leif i Skåne skrev:
Så det blev inte det jag föreslår i inlägg #116? :crysmile:
Haha, nä det var redan bestämt innan liksom :rofl:
 
Borrmallen kom till användning idag, 160 hål med försänkning senare...
Passat in småbitar på sidorna idag
 
  • Vägg med nyinstallerad trälist med försänkta hål ovanför paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borrmall i användning med en borr och träbitar med försänkta hål på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Swedishoak
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Borrmallen kom till användning idag, 160 hål med försänkning senare...
Passat in småbitar på sidorna idag
Coolt!

Varför la du inte en längsgående planka istället? :thinking:
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Varför la du inte en längsgående planka istället? :thinking:
Samma anledning som att jag sågade och borrade småbitar mellan alla fönster, det blev snyggare så :)

Nu är det bara en liten detalj, men något som jag själv kan vara nöjd med i slutändan. Byggarna har gjort alla moment där det krävs minst två man och/eller verktyg och kunskap som jag själv inte har. Sen pillar jag med detaljer själv. Om byggarna skulle gjort alla smågrejjer som jag vill ha, hade det blivit mycket högre kostnader.
En del av detaljerna tillkommer efter hand dessutom. Jag har ingen färdig plan förutom att det skall vara utfört enligt gängse normer och regler.
Igår blev det till exempel en extra list till takfoten för estetikens skull. Blir en likadan på baksidan, även om det är helt onödigt ;)
 
  • Husfasad med vit träpanel och nyinstallerade fönster, små träbitar mellan fönstren, extra taklist för estetik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Swedishoak och 2 till
  • Laddar…
Aha snyggt :love:
 
Byggmax...
420-ish :crysmile:
 
  • Delvis monterad träpanel bredvid en vägg med synlig nätväv och en lucka i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten uppdatering på sin plats. Inte hänt så mycket mer på ett tag. Jag glasade vikpartiet, och sedan dess har det varit mycket funderingar på hur allt skall komma ihop på insidan. Elen var det som var bäst på tur. Lite planering av uttag. Skall ha en tv på ena gaveln så då vill man ju helst ha uttagen bakom tv:n. Mhmmm, vilken höjd skall den sitta på då? Ja en massa sånt. Lagt till två kapslade utanpåliggande uttag också, kan aldrig ha för många känns det som.

Halvisolerat nu. Den sista elen som skall upp i taket måsta dras igenom överliggaren på ena gaveln. När man står där och tittar så inser man plötsligt att det inte finns något att fästa glespanelen i, vid gaveln. Så det fick bli en tur till byggmax och inhandla 2x 45x145 som fick skruvas fast.

En oavslutad inomhusmiljö med isolering i väggstommen, träreglar och byggmaterial, samt stegar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis isolerat tak med synliga träreglar och isoleringsmaterial, elektriska kablar draget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationsvy av eluttag och kabeldragning i en pågående renovering av ett rum med trästomme och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av en eluttagsinstallation i ett byggprojekt med öppen kabeldragning och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyinstallerad utanpåliggande elektrisk kapslad vägguttag på en vit trävägg med horisontella paneler ovanför en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.