Hej!

Min fasad ser ut enligt bild på enskilda platser primärt ovan vissa fönster och är i övrigt i gott skick förutom vissa sprickor.

Vad ska jag använda för bruk för att snygga till så att inte mer av den grova rappningen släpper? Är det hydrauliskt kalbruk jag ska använda? (kan inget om detta). Vad behöver jag för putsverktyg?

Den undre släta putsen är original från 1949 och den grova skrovliga rappningen är från slutet av 60-talet.

Är det värt att åtgärda långa sprickor i rappningen på en sådan här fasad så länge det inte släppt där?

Vänligen

• Skadad fasad ovanför fönster med lossnad grov rappning och synliga sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen som har nått förslag på lämpligt bruk?

Stänkputs på kalkfärg som du har är tyvärr rätt olämpligt. Att bara putsa på kommer se sämre ut.

Stefan N Stefan N skrev:
Stänkputs på kalkfärg som du har är tyvärr rätt olämpligt. Att bara putsa på kommer se sämre ut.
Menar du att det jag har idag är olämpligt? Det har ju hållit i över 50 år, måste väl anses ok. Varför skulle det se sämre utom jag kladdar på lite stänkputs? Jag har originalfärgen tillgänglig.

Ska jag prova med stänkputs från Finja tycker ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.